Spiral, hur läskigt är det?

Tack för alla svar!
Jag är egentligen anti hormoner och vill inte utsätta mig i onödan. Men barnmorskan talade så varmt om denna spiral och om den funkar så är det ju väldigt bekvämt. Blev dock lätt förskräckt när jag läste om biverkningarna och när jag googlade.
Jag ammar fortfarande men ska jag ändå räkna med att börja blöda när jag får spiralen? Min mens har alltså inte kommit tillbaka än.
Innan denna graviditeten brukade jag ha mens i ca 9 dagar och jag hoppas verkligen inte att det blir mer än så isf hade jag hellre valt kopparspiralen..

Jag hade en spiral mellan 2-3e barnet, tog ur den för å börja med p-piller, men slarva i starten å 3 v senare var jag gravid :o satte in en ny efter 3an. Under tiden med spiral har jag aldrig haft mens! Jag älskar min spiral. Får någon stänkblödning ibland, men de är väldigt sällan.

HAha ja alltså, den satt på rätt plats först, men försvann sen längre upp. Kopparspiral var det.

Nja svårt att tro, så stor är inte livmodern att den kan flytta runt. Ägglossningen påverkas ju inte så ägg kan bli befruktade. Spiralen ska ju påverka slemhinnan i livmodern så ägget inte ska kunna fästa, man kan ju sätta in en spiral 5 dagar efter oskyddat samlag som skydd. Men sen finns de säkert envisa ägg som lyckas ändå ;)

Nja svårt att tro, så stor är inte livmodern att den kan flytta runt. Ägglossningen påverkas ju inte så ägg kan bli befruktade. Spiralen ska ju påverka slemhinnan i livmodern så ägget inte ska kunna fästa, man kan ju sätta in en spiral 5 dagar efter oskyddat samlag som skydd. Men sen finns de säkert envisa ägg som lyckas ändå ;)
Trist att du har svårt att tro det, men det var vad som hände. Den försvann till ett läge så att barnmorskan kunde inte ens få ut den på undersökningen. Hon hade haft spiral i flera år utan problem. De fick ta ut den på förlossningen. Så ja, även om ägget var envist förklarar det ju inte riktigt varför hon fick gå med spiralen inne hela graviditeten för att de inte kunde nå den och ta ut den.

Och bara för att du vägrar tro det så googlade jag på fenomenet och det är inte alldeles ovanligt. Några har fått plocka ut sina medan de varit sövda, en annan fick göra titthålsoperation. Så jo det händer ju uppenbarligen fler än min vän.

Några har t.o.m haft oturen att den gått igenom livmoderväggen och ut i buken

Senast ändrad:
Trist att du har svårt att tro det, men det var vad som hände. Den försvann till ett läge så att barnmorskan kunde inte ens få ut den på undersökningen. Hon hade haft spiral i flera år utan problem. De fick ta ut den på förlossningen. Så ja, även om ägget var envist förklarar det ju inte riktigt varför hon fick gå med spiralen inne hela graviditeten för att de inte kunde nå den och ta ut den.

Och bara för att du vägrar tro det så googlade jag på fenomenet och det är inte alldeles ovanligt. Några har fått plocka ut sina medan de varit sövda, en annan fick göra titthålsoperation. Så jo det händer ju uppenbarligen fler än min vän.

Några har t.o.m haft oturen att den gått igenom livmoderväggen och ut i buken

Ut i buken vet jag att de kan vandra. Att plocka ur spiralen kan leda till missfall och då är de bättre att man tar den vid förlossningen. Men att den flyttar sig inne i livmodern, när spiralen är lika stor. Det finns ju inte många ställen att flytta runt på där inne.

Ut i buken vet jag att de kan vandra. Att plocka ur spiralen kan leda till missfall och då är de bättre att man tar den vid förlossningen. Men att den flyttar sig inne i livmodern, när spiralen är lika stor. Det finns ju inte många ställen att flytta runt på där inne.
Uppenbarligen kan den ju det eftersom folk har fått vara sövda för att läkare ska kunna gräva fram den när de inte nått den vid vanlig underökning. an har bara sett på ultraljud att jo den finns där. Och när de försökte få loss den på min kompis först visste de ju inte att hon var gravid. Hon hade bara fått obehag av spiralen då.

Börjar vara dags att stänga fabriken och enbart köra för det höga nöjets skull. Var först inne på att införskaffa en hormonspiral. Efter graviditet nummer 1 körde jag på cerazette som fungerade ypperligt, ingen mens, inga biverkningar, efter graviditet nummer 2 gick jag igång på cerazette igen, fullt i tron att det skulle bli som sist. Lurad på den kan jag säga. Efter en enda stor mensblödning som upptog hela sommaren gav jag upp. Lät kroppen komma i fas igen och började om igen och peppar peppar verkar det fungera bättre denna gång.

Nu till mitt problem. Mängden hormon i minipillerna är ju relativt hög, och den där lilla riskprocenten gör mig rädd, för nu är verkligen fabriken stängd. Har varit inställd på hormonspiral efter amning varit avklarad, vilket den varit en tid nu, men jag måste erkänna att jag håller på att banga ur. Därför vill jag höra positiva spiralhistorier om hur bra ni trivs med er spiral som inte har försvunnit och gjort er gravida eller att den suttit fel och medfört utomkvedhavandeskap. Vilka andra alternativ finns?
Om fabriken definitivt är stängd, gäller det för din man med? Isåfall kanske sterilisering för honom är ett alternativ? Betydligt mindre ingrepp än sterilisering av kvinna och du slipper preventivmedel. (nu kanske jag har fel, jag har ju ingen aning... jag bara förutsatte att du lever i ett stabilt förhållande med en man och att du inte har sex med andra män)

Uppenbarligen kan den ju det eftersom folk har fått vara sövda för att läkare ska kunna gräva fram den när de inte nått den vid vanlig underökning. an har bara sett på ultraljud att jo den finns där. Och när de försökte få loss den på min kompis först visste de ju inte att hon var gravid. Hon hade bara fått obehag av spiralen då.
En vän fick operera bort hela livmodern pga spiral som vandrat iväg och fastnat på väg ut genom livmoderväggen. Det var en lång utredning innan de kunde lokalisera den och det blev op. Hon var 40+ och hade stängt fabriken hon med, men detta var väl inte riktigt vad hon hade räknat med ändå...

Jag var hos bm imorse för att sätta in spiralen men det gick inte. Hon kom inte igenom. Kunde bero på att livmodern krampade. Ont gjorde det iaf. Ny tid bokad efter sommaren. Usch!

Efter att ha läst den här tråden va jag igår iväg så nu har jag en bokad tid nästa vecka att sätta in en "vanlig" hormonspiral... Är ju 42 och det är inte för att "stänga" fabriken utan för att helt enkelt sluta få mens... Förhoppningsvis kan jag då lättare hålla min vikt (kan inte låta bli godis veckan innan mensen = oavsett hur jag försöker är de ju nästan omöjligt att gå ner i vikt)

Så återkommer om en vecka med mina erfarenheter av isättning :nailbiting:

Jag var hos bm imorse för att sätta in spiralen men det gick inte. Hon kom inte igenom. Kunde bero på att livmodern krampade. Ont gjorde det iaf. Ny tid bokad efter sommaren. Usch!

Usch, jag satte in min på återbesöket efter förlossningen och då gick det lätt så jag kände ingenting.

Usch, jag satte in min på återbesöket efter förlossningen och då gick det lätt så jag kände ingenting.

14 v sen dottern föddes. Bm sa att livmodern är som minst när man ammar så att det även kan vara svårt därför (om jag uppfattade henne rätt).

Får bli annan form av skydd i sommar, tackade nej till piller iaf.

Börjar vara dags att stänga fabriken och enbart köra för det höga nöjets skull. Var först inne på att införskaffa en hormonspiral. Efter graviditet nummer 1 körde jag på cerazette som fungerade ypperligt, ingen mens, inga biverkningar, efter graviditet nummer 2 gick jag igång på cerazette igen, fullt i tron att det skulle bli som sist. Lurad på den kan jag säga. Efter en enda stor mensblödning som upptog hela sommaren gav jag upp. Lät kroppen komma i fas igen och började om igen och peppar peppar verkar det fungera bättre denna gång.

Nu till mitt problem. Mängden hormon i minipillerna är ju relativt hög, och den där lilla riskprocenten gör mig rädd, för nu är verkligen fabriken stängd. Har varit inställd på hormonspiral efter amning varit avklarad, vilket den varit en tid nu, men jag måste erkänna att jag håller på att banga ur. Därför vill jag höra positiva spiralhistorier om hur bra ni trivs med er spiral som inte har försvunnit och gjort er gravida eller att den suttit fel och medfört utomkvedhavandeskap. Vilka andra alternativ finns?

Har du väldigt oregelbunden mens?
Annars är det ju inte så många dagar under cykeln som man kan bli med barn och då kan man antingen avstå eller använda kondom. Jag kommer nog aldrig gå tillbaka till preventivmedel om jag inte absolut måste.

Annars finns ju även p-spruta som ett ganska smidigt alternativ. Jag hade det förut och tog en spruta var 3:e månad. Ingen mens och inga problem alls. Men det är ju en hel del hormoner.....

Samma problem jag haft, sist blev jag sövd och läkaren som satt dit den sa att de gick väldigt enkelt då.

Vad tog du då ? Vanliga värktabletter ?

LÅNGT inlägg med min "upplevelse" av spiralinsättning :p

Så ... Satte in hormonspiralen i "morse" ... Klockan 10 hade jag tid...
Glömde helt bort att ta värktablett innan (hade egentligen tänkt göra de)

Va lite nervös i väntrummet men väl inne hos BM så va jag inte lika nervös... Hon ingav ett mkt "tryggt" bemötande... Hon frågade om jag hade frågor, jag berättade att jag googlat en hel del och även lyckats hitta en instruktionsvideo på hur de går till att sätta in spiralen så jag hade inga frågor.
Hon frågade om jag ev kunde va gravid vilket jag inte är (mensen för bara några dagar sen och inte oskyddat sex sen dess) så då va de bara att "hoppa upp"...

Hon gick igenom vad hon skulle göra, att hon skulle titta in först sen känna igenom livmodern så hon fick ett "hum" om hur den "ser ut"... Sen skulle hon sätta in ett instrument så hon fick händerna fria och sa att det kunde spänna lite (det gjorde de inte alls)
Efter det skulle hon mäta hur "djup" de är ... Och de va en MYCKET skum "känsla"... Det gjorde inte ont och inte heller "obekvämt" men SKUMT... Alltså det kändes ju men inte så man kan "beskriva" hur de kändes... Hon lyckades inte mäta enligt henne tillfredsställande utan behövde ta tag i "livmodertappen" och hålla undan den. Just när hon nöp gjorde de ont... Jag bara "AJ" :p Men sen tog de max 30 sek så va de borta. Och hon kunde mäta igen... Och den där "skumma" känslan infann sej igen :p

När hon nu mätt så plockade hon fram spiralen (som jag själv fått köpa ut för 994 kr) och satte sen in den .. Just de ... Hon fick vänta en ca 2 minuter innan hon kunde föra in den för min livmoderhals "krampade" (inget som känns alls) Jag sa "jag försöker slappna av" ochdå sa hon att den är utanför viljekontroll så det är inget man kan slappna av på... Sen som sagt släppte det och hon kunde föra in spiralen. Kändes mindre än "mätningen" och så sa hon "nu släpper jag ut "vingarna" " och då sa det "pjong" och sen "pjong" igen... Fortfarande inte så jag kan säga att jag "kände" det utan mer att jag reagera på ljudet... Sen klippte hon trådarna och dör va väl typ första gången jag blev "orolig" :p När man känner saxen stöta emot livmodertappen :p Men det va de enda som kändes i den hanteringen..

Direkt efter insättningen kände jag ingenting direkt ... Men nu när det gått ca 5 timmar så har jag mkt riktigt "som menskänningar" inte ont, men det är molande som om man har lindriga menssmärtor (jag kan ha betydligt värre med min mens) ...
Blöder lite (inte rinnande utan mer som "inför/ efter" mensen när de droppar typ...

SÅ på de hela taget... Än så länge är jag nöjd :p Jag hoppas ju på att jag ska slippa mensen helt :p
Men de kan ta upp till 6 månader innan jag vet om det blir så ...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka