Spiral, hur läskigt är det?

Jag har haft hormonspiral i något mer än ett år. Jag tyckte inte att den gjorde överdrivet ont att sätta in. Kändes som mensvärk efteråt bara (men min mensvärk var ofta värre). Sedan blödde det och gjorde ont fram och tillbaka i typ två veckor. Fått mindre och mindre mens; nu har jag inte haft mens sedan i våras någon gång.

Jag trivs bra. Det är inte en så komplicerad historia.

Börjar vara dags att stänga fabriken och enbart köra för det höga nöjets skull. Var först inne på att införskaffa en hormonspiral. Efter graviditet nummer 1 körde jag på cerazette som fungerade ypperligt, ingen mens, inga biverkningar, efter graviditet nummer 2 gick jag igång på cerazette igen, fullt i tron att det skulle bli som sist. Lurad på den kan jag säga. Efter en enda stor mensblödning som upptog hela sommaren gav jag upp. Lät kroppen komma i fas igen och började om igen och peppar peppar verkar det fungera bättre denna gång.

Nu till mitt problem. Mängden hormon i minipillerna är ju relativt hög, och den där lilla riskprocenten gör mig rädd, för nu är verkligen fabriken stängd. Har varit inställd på hormonspiral efter amning varit avklarad, vilket den varit en tid nu, men jag måste erkänna att jag håller på att banga ur. Därför vill jag höra positiva spiralhistorier om hur bra ni trivs med er spiral som inte har försvunnit och gjort er gravida eller att den suttit fel och medfört utomkvedhavandeskap. Vilka andra alternativ finns?

Jag har kört med kopparspiral under 5 år, fast det va 5 år sen nu, så sen jag tog ut den har jag vart helt utan preventivmedel och eftersom min nuvarande sambo är steriliserad så slipper jag ha nånting alls i framtiden :D

Hursom, spiralen: Jag satte i den utan att ha fött barn innan (har inga än) och det gjorde ooont, men att ta ur den var helt smärtfritt och jag har blivit försäkrad om att efter att man fött barn så är det inte lika illa att sätta i den.
Allt fungerade helt perfekt och felfritt på mig under de 5 åren jag hade den. Hade aldrig ont, den hamnade aldrig snett och jag blev aldrig gravid. En liten solskenshistoria typ ;) Anledningen till att jag hade kopparspiral var att jag helt enkelt var trött på allt som hade med hormoner att göra - jag har fan tillräckligt med sånt ändå!! :meh: Så efter att jag slutade med allt var hormoner heter mådde jag mycket, mycket bättre psykiskt.
Min lillasyster har hormonspiral dock, det funkar lika perfekt för henne som det har gjort på mig :up:

Och jag är inte alls förtjust i min hormonspiral. Hade jag bara känt mig nöjd med två barn hade jag steriliserat mig, men jag kan tänka mig en till så jag får dras med skiten några år till i väntan på att maken ändrar sig eller att jag får tillbaka förnuftet...

Vad är det som gör att du inte är förtjust i spiralen? :)

Jag ska sätta in en hormonspiral i dagarna, ska prova den mindre (nyare) varianten då den kanske kan passa mig bättre som inte fött barn. Testade den vanliga mirenan för 3-4 år sedan men valde att ta ut den efter 2 månader med dagliga smärtor och konstant blödande. Tyckte dock inte att insättningen var så farlig även om det gjorde rätt ont en kort stund. Uttaget kändes inte ens.

Blir glad av att läsa att de flesta verkar ha positiva upplevelser efter en längre tids användande! Hormonspiralen är ju verkligen ett bra preventivmedel på pappret, men man kan ju aldrig veta hur det fungerar innan man provat :)

Jag har haft hormonspiral i 8 år nu. Det funkar bra men tyvärr har inte mensen försvunnit. Det är inga mängder men väldigt segdraget (10 dgr minst) så jag borde kanske fundera på alternativ men palla ta tag i det liksom.

När jag bytte förra gången försäkrade hon mig att nu kommer mensen försvinna men icke. Innan dessa två hormonspiraler hade jag koppar men då blödde jag mängder.

Ja, jag kanske ska förtydliga att när jag satte i min spiral så gjorde det ont en kort stund, sen var det helt lugnt. Möjligen att jag kände mig lite öm samma dag, men det gick över snabbt.

Jag har heller aldrig haft problem med mycket mens, så jag har aldrig tittat på preventivmedlen som kan ta bort mensen helt. Jag blöder lagom i typ 4 dagar sen är det klart liksom... Ingen mensvärk heller. Så jag är nog one of the lucky ones :angel:

trådkap men vad glad jag blir att jag inte var ensam om att få nästan ett smärttrauma av insättningen (ledsen för din skull att det gjorde ont såklart). Blir så misstänksam när ni andra säger att det knappt kändes. Hur?!

Jag fick också sjukt ont vid insättningen. Svimmade nästan av och blev akut inrullad till läkare för att ultraljuda så att den kommit rätt. Det hade den, men fy fan alltså.. :p Är tveksam till att göra om det.

Däremot är jag supernöjd med den nu, knappt något mens, 2-3 dagar ca var tredje månad.

Blir så misstänksam när ni andra säger att det knappt kändes. Hur?!

Har självklart med smärttröskel att göra. Det är ju ingen njutning direkt, att sätta in den, men för mig känns det inte mer än ett cellprov. En extremt kort process alltså. Att ta ut den känns inte alls.

Jag är uppenbarligen inte särskilt känslig, när min chokladcysta sprack (lite större än en golfboll vid kontroll innan den sprack) körde jag bil och tyckte det var väldigt obehaglig menssmärta, den högg till liksom. Men det påverkade inte jobbet, även om det var obehagligt. Andra berättar att de svimmar och får åka till akuten när cystorna spricker, just för att det är så smärtsamt.

Vi är olika känsliga helt enkelt, det jag tycker gör svinont behöver inte vara någon stor sak för andra.

Är inne på andra spiralen nu och kommer alltid fortsätta med det! Om jag inte tar tag i sterilisering dvs, jag betvivlar att det blir fler barn här :D
Första spiralen - före barn. Kändes helt klart vid insättning, molande mensvärk resten av dagen.
Andra spiralen - efter barn. Sattes in på efterkontrollen. Jag trodde BM skämtade när hon sa att den var inne för jag kände absolut ingenting :D

Har min andra hormonspiral inne nu.

Den första satte jag in innan jag varit gravid och det gjorde skitont! Jag är smärttålig men då skrek jag till.
Den fungerade dock utmärkt! Hade lite spottings under första månaderna men det la sig sedan och hade inte mens på 3 år. Tog ut den för att jag ville bli gravid. Att ta ut den ska vara relativt enkelt men eftersom jag är koniserad med en del ärrvävnad som resultat var det inte alls lätt. Slutade med att de fick bedöva och jag blödde en hel del.

Spiral nr 2 sattes in på efterkontrollen efter förlossningen. Var faktiskt riktigt orolig med tanke på smärtan första gången men det kändes inte alls! Låg och väntade på att det skulle göra on men så var vi klara istället ;) Har inte haft någon blödning alls på de 8 månader som jag haft den. Känner av lite mensvärk när det är mensdags och har någon gång haft en rosa flytning men bara så det syns på pappret, inget behov av trosskydd.

Så sammanfattningsvis är jag mycket nöjd och kommer med stor säkerhet sätta in ytterligare en spiral när den här gjort sitt

Är inne på andra spiralen nu och kommer alltid fortsätta med det! Om jag inte tar tag i sterilisering dvs, jag betvivlar att det blir fler barn här :D
Första spiralen - före barn. Kändes helt klart vid insättning, molande mensvärk resten av dagen.
Andra spiralen - efter barn. Sattes in på efterkontrollen. Jag trodde BM skämtade när hon sa att den var inne för jag kände absolut ingenting :D

Haha, precis samma upplevelse som jag! :D

Har självklart med smärttröskel att göra. Det är ju ingen njutning direkt, att sätta in den, men för mig känns det inte mer än ett cellprov. En extremt kort process alltså. Att ta ut den känns inte alls.

Jag är uppenbarligen inte särskilt känslig, när min chokladcysta sprack (lite större än en golfboll vid kontroll innan den sprack) körde jag bil och tyckte det var väldigt obehaglig menssmärta, den högg till liksom. Men det påverkade inte jobbet, även om det var obehagligt. Andra berättar att de svimmar och får åka till akuten när cystorna spricker, just för att det är så smärtsamt.

Vi är olika känsliga helt enkelt, det jag tycker gör svinont behöver inte vara någon stor sak för andra.
Inte bara smärttröskel. Livmoderhalsen kan variera i storlek. Min är en mm mot det mer vanliga tre. Då Gör Det ONT. Jag fick dels ett vidgande preparat (samma som används vid medicinsk abort), dels sövas.

Jag har haft min Mirena hormonspiral i 4 år och är supernöjd. Någon gång om året får jag färgade flytningar vid "mens", övriga tiden är den obefintlig.

När jag satte in den trilskades den och den fällde inte ut sig så bm fick göra om tre gånger innan den satt. Men hon hade aldrig varit med om det tidigare. Ont gjorde det inte, men så är jag väldigt avslappnad hos bm vilket kanske underlättar.

Lycka till!

Jag har haft hormonspiral i över 20 år, det är bara när jag varit gravid jag varit utan och jag är så otroligt nöjd. Kan kännas lite att sätta in, jag har dock inte haft jätteont utan mera att det känns. Jag skulle vilja sterilisera mig egentligen men det kostar tio papp i mitt landsting och med spiralen är jag blödningsfri så det är väl egentligen minimal skillnad.

Jag har haft hormonspiral i över 20 år, det är bara när jag varit gravid jag varit utan och jag är så otroligt nöjd. Kan kännas lite att sätta in, jag har dock inte haft jätteont utan mera att det känns. Jag skulle vilja sterilisera mig egentligen men det kostar tio papp i mitt landsting och med spiralen är jag blödningsfri så det är väl egentligen minimal skillnad.

Man tar inte bort något vid en sterilisering i normalfallet, så man är inte blödningsfri.

Jag är inte särskilt smärtkänslig men tyckte det var obehagligt att sätta in spiralen men mensvärken efter var vidrig.

Jag fick även rejält ont vid mens (kopparspiral) så den åkte ut efter ett par månader (det gjorde inte ont).

Men själva insättningen är en sådan liten del att just det inte skulle vara ett hinder för en ny.

(Fast jag behöver ju inte preventivmedel längre).

Jag har kopparspiral sen snart 12 år tillbaka och det är inte läskigt :). Känns lite att sätta in den (har varit olika mycket faktiskt) men sen märker man den inte alls.
Hur är det med kopparspiral, får man inte sätta in det förrän man är helt säker på att man inte vill ha några fler barn?
Nu är sannolikheten extramt liten att jag vill skaffa barn (har inga) men ifall jag ångrar mig närmaste åren..

Jag är inte särskilt smärtkänslig men tyckte det var obehagligt att sätta in spiralen men mensvärken efter var vidrig.

Jag fick även rejält ont vid mens (kopparspiral) så den åkte ut efter ett par månader (det gjorde inte ont).

Men själva insättningen är en sådan liten del att just det inte skulle vara ett hinder för en ny.

(Fast jag behöver ju inte preventivmedel längre).

Lät läskigt med att kopparspiral kan göra så ont vid mens.. Jag vill liksom inte ha ondare. Och min kropp funkar inget bra på hormoner (krockar lite med medicinen också även om man kan ställa in doserna så det bör funka).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka