Spiral, hur läskigt är det?

Blir också lite förvånad över de som säger att det knappt kändes att sätta in? Har alla ni fått barn innan?

Jag ser mig själv som rätt smärttålig (Har brutit flera ben i kroppen och ändå fortsatt som vanligt eftersom jag inte haft tillräckligt ont för att tro att något faktiskt varit brutet.), men spiralen gjorde ONT och var riktigt obehagligt att sätta in. Har inte fått barn och det var kanske därför det gjorde så ont och livmodern krampade så mycket. Att sätta in spiralen var rent vidrigt, men när den väl är inne fungerar det så bra att det är värt det. Har satt in två stycken, ingen mens, ingen mensvärk, känner inte av spiralen ett dugg :D

Första gången jag satte in spiral (hormon) var innan jag fått barn och bara de mätte livmodern gjorde det skitont + isättandet. Sen satte jag i kopparspiral efter övertalning (jag ville ha hormon) efter att ha fått barn 2 (minns inte om jag hade hormonspiral mellan barnen) och isättandet kändes knappt men jäklar vad jag blödde. Både tampong och jättebinda och jag fick gå på toa inte längre än varannan timme, nätterna var pest med handdukar i sängen och blod överallt. Gick över till hormon igen och fick precis byta den. Inga problem med isättandet och knappt mens. Har Mirena. ALDRIG någonsin kopparspiral igen, bara hormon.

Jag fick också sjukt ont vid insättningen. Svimmade nästan av och blev akut inrullad till läkare för att ultraljuda så att den kommit rätt. Det hade den, men fy fan alltså.. :p Är tveksam till att göra om det.

Däremot är jag supernöjd med den nu, knappt något mens, 2-3 dagar ca var tredje månad.

Så var det för mig med! Alltså hela upplevelsen med spiralinsättningen har gjort mig skitskraj för gyn :o På den nivån att jag har tokångest inför ett kommande cellprov (som jag säkerligen kommer omboka igen) vilket aldrig var ett problem innan. :down:

TS; jag avskyr min spiral, men det är det minst dåliga alternativet för mig ändå så jag försöker gilla läget så gott det går. Mer mensvärk (vilket är skit när det är illa från början), jag känner av den med ojämna mellanrum (och det gör ont) och har längre och rikligare mens. :down: men jag är iaf inte gravid och eftersom jag har kopparspiral så slipper jag de psykiska påverkningarna av hormon. Så ja, där mig är det bäst av alla dåliga alternativ men jag önskar jag kunde slippa den (tanken på att gå i celibat har slagit mig åtskilliga gånger under åren :D)

Så var det för mig med! Alltså hela upplevelsen med spiralinsättningen har gjort mig skitskraj för gyn :o På den nivån att jag har tokångest inför ett kommande cellprov (som jag säkerligen kommer omboka igen) vilket aldrig var ett problem innan. :down:

TS; jag avskyr min spiral, men det är det minst dåliga alternativet för mig ändå så jag försöker gilla läget så gott det går. Mer mensvärk (vilket är skit när det är illa från början), jag känner av den med ojämna mellanrum (och det gör ont) och har längre och rikligare mens. :down: men jag är iaf inte gravid och eftersom jag har kopparspiral så slipper jag de psykiska påverkningarna av hormon. Så ja, där mig är det bäst av alla dåliga alternativ men jag önskar jag kunde slippa den (tanken på att gå i celibat har slagit mig åtskilliga gånger under åren :D)

Ja, jag har också blivit skraj för att gå till gyn nu, även om det inte var ett problem innan.. Blä!

trådkap men vad glad jag blir att jag inte var ensam om att få nästan ett smärttrauma av insättningen (ledsen för din skull att det gjorde ont såklart). Blir så misstänksam när ni andra säger att det knappt kändes. Hur?!
Jag höll på att dö (typ) när jag satte in min. Fy helvete så ont det gjorde! Höll på att kräkas och svimma av smärtan. Jag fick starka smärtstillande direkt efter insättningen men hade extremt ont i flera dagar efteråt.
Men även jag har hört flera som sagt att det knappt kändes, tror det beror på hur ens livmoder är utformad.

Blir också lite förvånad över de som säger att det knappt kändes att sätta in? Har alla ni fått barn innan?

Jag satte in kopparspiral efter mina två barn, och det var verkligen värre än att föda barn enligt mig (ja näe kanske lite överdrivet men det gjorde verkligen vidrigt ont). Delvis för att jag var så inställd på att det inte skulle göra ont (jag är rätt okänslig för smärta i vanliga fall). Jag blev så chockad. Gjorde det på lunchrasten på jobbet och höll på att svimma. Hade sedan extremt ont i flera veckor efteråt. Kändes ungefär som att hela paketet skulle ramla ut varje gång man gick på toaletten.
Hade oregelbundna blödningar och dessutom gjorde det ont vid sex så jag tog ut den och har bestämt mig för att aldrig mer ha spiral.

Så det kan nog variera väldigt!!

Jag har satt in spiral nr 2 nu och det var stor skillnad mot min första upplevelse. Så utöver att det såklart är individuellt med smärtkänslighet etc. så beror det nog också mycket på vårdpersonalen. Detta kan man ju såklart inte styra över men vill bara förmedla att det inte behöver kännas likadant varje gång man sätter in en spiral, om man nu haft en dålig upplevelse :)

Har inte fött barn och dagens insättning kändes knappt överhuvudtaget.

:D
Första spiralen - före barn. Kändes helt klart vid insättning, molande mensvärk resten av dagen.
Andra spiralen - efter barn. Sattes in på efterkontrollen. Jag trodde BM skämtade när hon sa att den var inne för jag kände absolut ingenting :D
Känner verkligen igen mig i hur insättandet av spiral nummer två gick till. :D Jag tyckte att det gjorde rejält ont, om än kortvarigt, när jag satte in min första vilket var några år innan jag fått barn. När barnet var 4 månader satte jag in min nuvarande och fokuserade hårt på att slappna av och andas inför den förmodade smärtan. Innan jag visste ordet av var BM klar och vad jag minns kände jag verkligen ingen smärta alls. När jag tänker efter hade jag nog inte samma molvärk efter andra insättningen heller; med den första hade jag rejäl mensvärk resten av dagen och lite mindre värk någon/några dag/ar till.
Jag har satt in spiral nr 2 nu och det var stor skillnad mot min första upplevelse. Så utöver att det såklart är individuellt med smärtkänslighet etc. så beror det nog också mycket på vårdpersonalen. Detta kan man ju såklart inte styra över men vill bara förmedla att det inte behöver kännas likadant varje gång man sätter in en spiral, om man nu haft en dålig upplevelse :)
Sant (det jag fetat)! Min första BM kändes som en som hade satt in lite för många så att det blivit lite för mycket rutin. Inte så mycket lyhördhet eller omhändertagande och ganska ... inte hårdhänt, men hon var ju inte den försiktigaste personen som rotat där nere. Det spelar nog in mycket.

Tillägg:
Båda mina har förresten varit koppar.

sterilisering?
Jag har kapat mina äggledare för att stänga fabriken för gott (reumatiker, 40+, 4 barn).
Det gjordes vid mitt sista kejsarsnitt, så det var ju kanske enklare när de ändå hade öppen ridå in dit. Men det är ju ändå ett bra alternativ om man är säker på att man är färdig.

Ännu enklare om man gör som jag, ser till att maken steriliserar sig. Enkelt ingrepp på en man. Han verkar nöjd och ingen av oss behöver bry oss graviditeter.

Hade kopparspiral i 2 år, tog ut den i höstas för stod inte ut. Behövde två försök för att sätta in den, första gången backade min BM ur för jag spände mig för mycket (man spänner sig inte mindre för att nån ber dig slappna aaaav samtidigt som det känns som att de ska slita ut livmodertappen på dig...). Den andra gången hade hunden blivit akut sjuk så låg och tänkte på det men ONT gjorde det ändå. Blödde dock nästan ingenting.

Däremot fick jag massa biverkningar av den, hade riktigt ont vid ÄL, blödde titt som tätt, ont vid sex, ont efter sex, blödde efter sex (då ringde jag och ville ta ut den).

Spiral är nog bra men den funkade inte för mig.

Ännu enklare om man gör som jag, ser till att maken steriliserar sig. Enkelt ingrepp på en man. Han verkar nöjd och ingen av oss behöver bry oss graviditeter.

Plus med spiral tycker jag är att jag slipper mens och pms. Det är viktigt för mitt välbefinnande.

Jag har ju haft nuvarande spiral i snart två år men mensen kom tillbaka först i juli och jag har precis inlett min femte cykel sedan innan graviditeten. Det känns helt klart annorlunda den här gången: mer mensvärk, störtblödning åtminstone första dagen och så mer oregelbunden än förut. Det sistnämnda kan väl iofs säkerligen bero på det långa uppehållet.

Så när jag läser om er som slipper allt vad mens heter blir jag nästan sugen på att byta till en hormonare. Trots att jag egentligen vill hålla mig borta från alla slags hormonpreparat.

Inga barn. Kopparspiral.

Första vanlig. Hamnade fel. Fick ny mindre som kom rätt (båda kollade m ul).

Båda skitont o sätta in trots grym bm. Jag får dock ont vid cellprov oxå. Hade de fungerat bra är det dock värt det.

Ska kolla nuvarande efter helgerna igen för nu till problemet - jag får mensvärken from hell. Har aldrig haft problem tidigare, lite molande ngn dag bara som släppen vid motion (jag är ryttare). Detta är sådana djävulska nervsmärtor att jag knappt kan andas o livmodern bara krampar. Och så tar det flera timmar innan värktabletterna börjar verka.

Mao går jag runt och försöker förekomma första tillfället, äter sedan 2-3 mjuka ipren 400 mg om dagen m jämna intervall ca 3 dagar innan jag noga väntar/äter 200 mg beroende på vad jag ska göra o hur stor möjlighet jag har att sumpa 6 h av dagen på att ligga i fosterställning o försöka sova tills värktabletten börjar verka om jag slutat för tidigt.

Ingen skillnad i blödningsmängd, lite mer utdraget bara.

Mår så himla mycket bättre utan hormoner men funderar på hormonspiral istället. Femcap o kondom är inget alternativ (inte heller sterilisering än).

Jag har haft både kopparspiral och hormonspiral och ingetdera funkar för mig.:down:

Med kopparspiralen hade jag konstant mens (i pratar Stockholms blodbad till och från där jag blödde igenom xxxl-tamponger på 5 minuter) i 3 månader tills jag inte stod ut längre och bad att få plocka ut den. Förutom den konstanta mensen så kändes ägglossningarna som om någon stack in en kniv i magen på en och vred om. Höll på att svimma av smärta när huggen kom.:nailbiting::wtf:

Hormonspiralen gjorde också att jag blödde, inte lika mycket som med kopparspiralen men jag blödde mer eller mindre konstant. Dessutom blev jag skitkonstig i humöret. Väldigt nedstämd och ledsen över minsta lilla. Nästan depressiv. Obehagligt som fan. :eek::wtf: Tog ut den efter 4 månader. Tål inte p-piller och uppenbarligen så tål jag inte hormoner i den illa mängd som det är i spiralen heller.

Ingen av insättningarna kändes mer än att det stack till lite. Uttagning var helt smärtfritt. Tog 2 alvedon och 1 ipren 2 h innan insättning som kanske påverkade.

Har nu konstaterat att min kropp mår som bäst om den får sköta sig själv utan inblandning av hormoner eller annat mög.

Börjar vara dags att stänga fabriken och enbart köra för det höga nöjets skull. Var först inne på att införskaffa en hormonspiral. Efter graviditet nummer 1 körde jag på cerazette som fungerade ypperligt, ingen mens, inga biverkningar, efter graviditet nummer 2 gick jag igång på cerazette igen, fullt i tron att det skulle bli som sist. Lurad på den kan jag säga. Efter en enda stor mensblödning som upptog hela sommaren gav jag upp. Lät kroppen komma i fas igen och började om igen och peppar peppar verkar det fungera bättre denna gång.

Nu till mitt problem. Mängden hormon i minipillerna är ju relativt hög, och den där lilla riskprocenten gör mig rädd, för nu är verkligen fabriken stängd. Har varit inställd på hormonspiral efter amning varit avklarad, vilket den varit en tid nu, men jag måste erkänna att jag håller på att banga ur. Därför vill jag höra positiva spiralhistorier om hur bra ni trivs med er spiral som inte har försvunnit och gjort er gravida eller att den suttit fel och medfört utomkvedhavandeskap. Vilka andra alternativ finns?

Funkar utmärkt. Gjorde inte ont alls att sätta in, lite molvärk senare på dagen (som lätt mensvärk ungefär), och sen inga problem. Funkar bättre ju längre man har den. Lätt det smidigaste och komplikationsfriaste preventivmedlet, om du frågar mig.

Vi är olika känsliga helt enkelt, det jag tycker gör svinont behöver inte vara någon stor sak för andra.

Det behöver inte handla om hur känslig man är, vi ser olika ut anatomiskt. På mig gav BM upp att sätta in så det fick göras i narkos, det handlar inte om att jag eller ngn annan nödvändigtvis är pipig.

on topic

Jag har haft spiral (hormon, koppar går bort, har mängder av blödningar samt menssmärta):

+ Väldigt lite mens. Oh joy!!
+slapp ta med piller etc överallt. Det stör inte mig men är man glömsk så.
+billigt i längden
+kändes inte så farligt att ta ut

-konstanta smärtor, var på gynakuten ca en gång i månaden
-fick cystor på äggstockarna som växte och växte så de övervägde operation flera ggr (inte kul)
-luktade väldigt skumt i de privata delarna, typ gammal disktrasa :crazy:
-behövde sövas vid isättning
-iom smärtorna var jag skraj över att vara en av de där spiralen vandrat iväg och satt sig fel (hänt min bästa vän bland annat)
-gyn var helt hopplösa att övertala att plocka ut fanskapet! "Nej nej det är din kropp som gör cystorna de hade du haft ändå" Men jag har ju aldrig haft detta i hela mitt liv tidigare? "Det måste bara vara en slump vet du". :banghead: De föreslog dessutom att jag hellre skulle sätta in gnrh (kemiskt klimakterium) samt ha kvar spiralen än att ta ut den. Jag som nu testat gnrh av andra anledningar och mådde apa och fick gå sjukskriven deltid under hela behandlingen kan bara förfäras över att man föreslår något sådant hellre än att plocka ut spiralen och se vad som händer. Efter mycket (MYCKET) tjat fick jag dem att ta ut den och efter det har jag bara haft follikelcystor när jag testat tabletter med liknande hormon som spiralen.
För att förtydliga är dessa cystor en känd rätt vanlig biverkning :cautious: Så man kunde ju tycka att de borde acceptera det, men icke.

Haft kopparspiral och senare hormonspiral. Ingendera gjorde ont att sätta in eller märktes på annat sätt. Hormonspiral var fantastiskt; var helt mensfri. Yay! :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka