Spiral, hur läskigt är det?

Satte in kopparspiral 2012. Inga barn.
Själva insättningen gick relativt problemfritt. Största bekymret var att de var tvungna att knalla över till grannmottagningen och hämta ett mindre spekulum ("ordinarie" storlek var för stor för mig så de fick hämta "barnvertyg" :o). När det väl var ordnat var proceduren över på några sekunder. Klart att det kändes att de var inne och grejade, men det gjorde inte ont. Superduktig personal!
Hade lite molande mensvärk några timmar efteråt, sen kändes allt som vanligt. Inga biverkningar (vad jag vet), utan allt funkar som vanligt. Så skönt att slippa hormoner och kondomer!

Jag satte in kopparspiral för nåt år sen snart. Inga barn. Kändes gjorde det, men inte farligt. Däremot krampade livmodern ihop fullständigt nån timme senare. Jag var helt oförberedd och höll på att svimma bakom ratten. Lyckligtvis var jag vid det laget nästan hemma.
Mår över lag väldigt bra med spiralen. Jag har längre och rikligare mens och får för första gången i mitt liv mensvärk. Jag blir lika chockad varje gång.. men de går över och jag överlever. Mest nöjd är jag över att humöret är mycket stabilare än när jag gått på p-piller/stav/ring. För mig är det värt någon dags mensvärk.

Satte in lågdoshormonspiral igår, Jaydess heter den och kan sitta 3 år. Kändes inte något alls. Fick barn för 8 v sedan och har aldrig haft spiral innan.

Jag hade hormonspiral från januari 2013 till januari 2015, då det plockades ut för att starta upp fabriken.

Jag är väldigt nöjd med den och kommer i januari på efterkontrollen sätta in en ny.

Det kändes lite obehagligt när den sattes in men inte själva insättningen utan snarare att bm var där nere och grävde runt. Det har jag aldrig gillat. Jag frågade om hon börjat och då var hon redan klar med insättningen.

Jag hade ingen mens alls under hela tiden och jag hoppas på samma effekt denna gången.

Nu kan jag uppdatera då jag satte in en ny hormonspiral idag på efterkontrollen.
Det kändes absolut ingenting :)
(Jag helammar och kände inte av några sköra slemhinnor)

Inte ens "grävandet" :p
Men nu slutade min mens för en dag sedan och bm sa att många gånger är det lättare att sätta in spiralen under eller strax efter mensen eftersom livmodertappen dels öppnar sig mer och dels kommer ner lite mer under mensen.

Så ett tips kan ju vara att sätta in den under pågående mens eller i slutet av den istället för mitt i sin cykel :)

Tog en ipren och en alvedon en timma innan.

Nu kan jag uppdatera då jag satte in en ny hormonspiral idag på efterkontrollen.
Det kändes absolut ingenting :)
(Jag helammar och kände inte av några sköra slemhinnor)

Inte ens "grävandet" :p
Men nu slutade min mens för en dag sedan och bm sa att många gånger är det lättare att sätta in spiralen under eller strax efter mensen eftersom livmodertappen dels öppnar sig mer och dels kommer ner lite mer under mensen.

Så ett tips kan ju vara att sätta in den under pågående mens eller i slutet av den istället för mitt i sin cykel :)

Tog en ipren och en alvedon en timma innan.
Jag hade också mens när jag satte in min, hjälpte in. Höll på att dö (typ) ändå. :wtf:

Jag hade också mens när jag satte in min, hjälpte in. Höll på att dö (typ) ändå. :wtf:

Min är säkert vidgad lite nu efter tredje förlossningen med. Det är ju bara 2 1/2 månad sen. Bm sa att det var hur enkelt som helst att få dit den. Det var det inte förra gången. Då fick bm kalla in en extra hand. Men då var det 5 år efter andra förlossningen jag satte in den.
Har man inte fött barn alls kan jag tänka mig att det kan kännas mer.

Jag vill inte använda några hormoner alls, men kondom funkar inte (går bara sönder) och jag blir lätt gravid så jag satte in kopparspiral. Inga hormoner.

Att sätta in var inte bekvämt, nej, men det var inte speciellt smärtsamt eller traumatiskt. Obehagligt ja. Efteråt hade jag väldigt mycket mensvärk/sammandragningar påvägen hem, kände mig faktiskt lite yr och illamående. Och jag blödde ganska kraftigt från livmodertappen efter tången. Men det var inte värre än att jag åkte hem och vilade under eftermiddagen. Blödde några dar men ingen smärta.

Har vanliga menstruationer, mer regelbundna än innan faktiskt men det beror nog inte på den. Har lite tydligare mensvärk första dagen, har tidigare knappt haft ngn mensvärk alls. Men inget som besvärar. Blev lite skav på karl i början men det rättade till sig. :p

Bästa preventivmedlet jag haft, det kände jag direkt. Passar mig utmärkt och påverkar inte mitt liv eller mitt välmående på något sätt. Det är värt insättningen, utan tvekan, tycker jag. Så fruktansvärt var det inte.

Kan tillägga att jag fött två barn och har dessutom rätt bra kontroll så jag vet hur man slappnar av i dom regionerna.

Var hos gyn för cellprov häromdagen, och hon sa då att jag hade en bakåtlutad livmoder och var väldigt tight i livmodertappen. Hon sa att hon mycket väl förstod varför jag nästan tuppade av när de satte in min Mirena, och undrade om jag blivit informerad om att det fanns en spiral som var hälften så tjock och som räckte i tre år i stället för fem. Men nej, det blev jag inte... Då blev hon skitsur på den gyn jag haft då, och menade på att hon borde rått mig att ta den tunnare med tanke på hur jag såg ut.
Så ska jag stoppa in en ny någon gång blir det nog en sådan :p

Var hos gyn för cellprov häromdagen, och hon sa då att jag hade en bakåtlutad livmoder och var väldigt tight i livmodertappen. Hon sa att hon mycket väl förstod varför jag nästan tuppade av när de satte in min Mirena, och undrade om jag blivit informerad om att det fanns en spiral som var hälften så tjock och som räckte i tre år i stället för fem. Men nej, det blev jag inte... Då blev hon skitsur på den gyn jag haft då, och menade på att hon borde rått mig att ta den tunnare med tanke på hur jag såg ut.
Så ska jag stoppa in en ny någon gång blir det nog en sådan :p

Det är en sån jag har, Jaydess.

Satte in lågdoshormonspiral igår, Jaydess heter den och kan sitta 3 år. Kändes inte något alls. Fick barn för 8 v sedan och har aldrig haft spiral innan.
Vad tycker du om spiralen?
Det är tänkt att jag ska sätta in en sådan på torsdag men blev rätt tveksam när jag läste om biverkningarna.

Det är tänkt att jag ska sätta in en sådan på torsdag men blev rätt tveksam när jag läste om biverkningarna.

Jag tycker det fungerar bra. Hade lite skvättblödningar i början till och från under någon månad men sedan ingenting i flera månader nu. Ibland känns trådarna av, men det är inte så ofta heller. De går att klippa av om de blivit för långa också. Mår bra och känner mig som vanligt. Då jag fortfarande ammar så har jag lite torra slemhinnor så kan inte utvärdera om det beror på spiralen eller amningen än, men annars är jag nöjd (så länge inte trådarna märks av, det är trist när sambon känner dem under sex).

Jag har inte spiral själv, men min kompis var med om en liten incident. Hennes kopparspiral försvann upp i livmodern så vips blev hon gravid igen, typ 10 år efter senaste barnet och hon var ganska nöjd på barnfronten. De lyckades inte få ut spiralen heller, den satt för högt, så den fick de plocka ur vid förlossningen. :crazy:

Jag har också Jaydess, haft den sedan november. Är i det stora hela nöjd, dock har jag fortfarande mens (blir mindre och mindre för varje gång) och fortfarande mensvärk. Mensvärken är lite annorlunda än tidigare, på ett sätt mildare men samtidigt värre.. Men även den delen blir bättre och bättre för varje månad som går. Träffade min gyn idag och hon sa att det säkert snart kommer lugna sig helt.

Satte in en kopparspiral i samband med efterundersökningen och kände inte ett dugg.:o Var jättenervös och förväntade mig att det skulle kännas rejält.
Är så nöjd med spiralen. Jag märker inte av den alls och set bästa av allt; inga hormoner!! Ingen mensvärk, endast lite rikligare och längre mens.

Jag har också satt in en Jaydens, i december. Tyvärr inte så nöjd hittills, det enda som känns bra är väl att jag inte märkt av så mycket hormonella biverkningar. Annars har jag fått längre mens (från 10 till 14 dagar, tydligen vanligt första tiden), samt frekventa mellanblödningar ackompanjerade av skarpa, huggande smärtor. Fick äta Provera ett tag för att slippa blödningarna och nu är jag smärtfri men har haft mellanblödningar VARJE DAG sedan jag slutade med tabletterna istället.

Är så otroligt osugen på att gå tillbaka till p-piller, vilket tyvärr är mitt enda alternativ om inte blödningarna ger sig snart.. Vågar inte ens tänka på hur mycket pengar jag lagt på mensskydd (och smärtstillande!) senaste 6 månaderna.

Men, om det fungerar så är det ju guld, så jag skulle verkligen testa om jag vore du :) Man behöver ju inte låta sig plågas så länge som jag har.

Jag har inte spiral själv, men min kompis var med om en liten incident. Hennes kopparspiral försvann upp i livmodern så vips blev hon gravid igen, typ 10 år efter senaste barnet och hon var ganska nöjd på barnfronten. De lyckades inte få ut spiralen heller, den satt för högt, så den fick de plocka ur vid förlossningen. :crazy:

Ja, satt den inte i livmodern från början så förstår jag att kompisen blev gravid.

Tack för alla svar!
Jag är egentligen anti hormoner och vill inte utsätta mig i onödan. Men barnmorskan talade så varmt om denna spiral och om den funkar så är det ju väldigt bekvämt. Blev dock lätt förskräckt när jag läste om biverkningarna och när jag googlade.
Jag ammar fortfarande men ska jag ändå räkna med att börja blöda när jag får spiralen? Min mens har alltså inte kommit tillbaka än.
Innan denna graviditeten brukade jag ha mens i ca 9 dagar och jag hoppas verkligen inte att det blir mer än så isf hade jag hellre valt kopparspiralen..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka