Sv: Spinoff - raskatter utomhus
Nä, men där är det lätt att göra nått. Det är svårare att få bilar att inte åka på allmän väg.
Nä, men där är det lätt att göra nått. Det är svårare att få bilar att inte åka på allmän väg.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
MissFideli skrev:Släpper man ut katten vid en stor väg så offrar man den. Det är människan som tar risken att katten dör en mycket plågsam död, det finns inget ursäktande i det utan det är att offra sitt djur. En katt som dör i vägkanten med svåra smärtor dör inte lycklig trots att livet varit bra. Den ligger knappast och tänker med mosad bakdel och smärtkramper "Ja men jag har ju ändå levt lyckligt"
MissFideli skrev:Eller snarare, att katten haft ett lyckligt liv är bara nått som ska bota människans eventuella skuldkänslor. Katten ifråga bryr sig föga.
Björk skrev:![]()
Ja, du får väl tro vad du vill. Jag vet inte om jag tillhör kategorin som brukar VILJA missuppfatta dig? Kanske även på senior?![]()
Jag tycker i alla fall att man får ta folks reaktioner på allvar. Visst finns de som bara vill "bråka", men de allra flesta reagerar nog mer på att de känner sig kritiserade av dina inlägg. Sen må du inte ha MENAT så, men jag gissar att fler tolkade det så, ändå. Och då är frågan; är det du som har allt tolkningsföreträde eller de som tolkar dig som har det?
MissFideli skrev:Men katter är inget vilt djur i Sverige heller. Det är ett ökendjur som inte utsätts för bilar i sitt ursprungliga tillstånd.
Sol skrev:Alexandra_W: Du säger det själv, du har pli på dina hundar, de vet bättre än att lämna gården för att de lyder sin flockledare. Har du samma pli på katterna ser jag inget problem i att de springer lösa heller, förutsatt att de är lösa under uppsikt. Oavsett om det är katt eller hund det gäller tycker jag inte att man skall ha dem lösa ute utan att ha uppsikt över dem.
Är uppvuxen med jakthundar och gårdshundar och inga av dem har fått vara lösa utomhus utan att vi haft dem under uppsikt.
MissFideli skrev:Och det gör ni förstås även om han vandrar nån kilometer från gården och har en 70/90/100-väg inom detta område? Då åker ni också hemifrån och lämnar den ensam 10 h?
MissFideli skrev:Så du tycker det är helt okej att släppa ut sin katt bredvid en hårt trafikerad väg? Jag anser att det är totalt oförsvarbart och visar på din syn på att katten inte är värd speciellt mycket. Ska man ha den ute ska man bo så riskfritt det går, annars släpper man inte ut sin katt. Att man kan tycka det är okej att katten lider svårt sina sista timmar i livet pga människans ovilja att ta ansvar för sitt djur tycker jag är en läskig syn på kattens värde.
MissFideli skrev:Har man en katt som inte lämnar gården är det en helt annan sak. Jag pratar om katter som gör det och där risken är stor att dom ska vandra ut på vägen. Även på gårdar händer olyckor, men då har man iaf gjort en hel del för att katten ska leva så riskfritt det går för en utekatt.
Ja, det är ju som du känner. Jag skulle kunna tänka mig bli av med dom men inte på ett sätt där dom får lida enormt precis innan dödsögonblicket. Jag väljer i så fall att avliva dom hos veterinär där det är helt utan smärta (ja, förrutom ett nålstick) och enda ångesten är om dom är väldigt dåliga.
Att inte veta om min katt plågades massor sista timmen i livet är en samvetsfråga jag inte klarar av.
Sol skrev:Om man inte förnyar vaccinationen ger det inte samma bra skydd som en fullvaccinerad katt har. Något man bör tänka på oavsett om man har innekatt eller utekatt. Man måste inte vaccinera varje år, men att bara vaccinera katten som kattunge ger inte fullgott skydd. Synd att du fick erfara det den hårda vägen.