Spinoff på"vaktar mig" tråden med liknade problem

escodobe

Trådstartare
Min sambo och hunden har känt varandra i 6 år och bott ihop i alla fall tre. Kruxet är att hunden har börjat vakta mig. Och vaknar och skäller när sambon tex kommer in när jag sover och det är mörkt. Detta skedde alltså inte under de första åren eller med tidigare partner.

Jag tror helt enkelt att hunden på något vis fått för sig att hans vaktande är önskvärt. Och när när den här hunden tror att ett beteende är korrekt så är det extremt svårt att lära om honom.
Dessutom sover jag ju oftast när det händer.

Det största problemet är att sambon är så sjukt dålig på att läsa hund. Han är grymt bra på att läsa barn och mänskor och men kan inte alls interagera med djur. Han är snäll, lugn och skulle aldrig någonsin göra ett djur illa, men kan inte kommunicera med dom på ett naturligt sätt.
Jag har liksom tänkt att han borde lära sig med tiden. Han går ut med honom ibland och de har tex övat att ceasar får ligga och vänta innan han får mat och han kelar med hunden i soffan men får ändå inte till det.
Jag har till och med försökt få honom att låtsas att hunden är en treåring för att få till ett naturligt språk när han pratar med hunden, men inte ens det fungerar.

Nu inser jag är problemet eskalerar och något behöver göras. Det är lite som att ha två olika slags utomjordingar som bor ihop i ett triangeldrama.

Jag vet inte om jag ska ta in en privattränare som kan jobba med dom i hemmet eller skicka iväg dom på någon slags aktivering/lydnadskurs?

För att få karln och hunden att bonda: trickträning. Nonsensgrejer som inte är ett dugg viktiga, men roliga. Lär honom se hunden kommunicera, lär hunden att han går att prata med (och det är värt det).

Vaktandet i sängen: vaktar man sängen får man inte vara där.

Vaktandet i sängen: vaktar man sängen får man inte vara där.

Tillägg: vaktar man sängen får man inte vara i sovrummet. Problemet med vår ras (vet inte om det är Escos) är att de då flyttar ut från sovrummet och vaktar nästa rum. Och nästa. Till slut är man utanför huset och vaktar...

Inte helt lätt situation.

Tibetansk terrier. En larmade ras. Han kan ibland skälla på sambon även utan att jag är inlblandad, till exempel om han tagit ett långbad och sen kommer ut ur badrummet.

Det som ett tag utlöste skällande, och då mot mig var när jag ropade på sambon med ett visst frågande tonfall. Jag tror att jag lyckats släcka ut det. Men då kunde jag ju styra mig ockh hunden

Jag får intrycket att pälsråttan fått det i huvudet att han SKA larma på sambon i vissa lägen och när han gör det blir det tokigt mellan dom. En period provade jag att låta sambon belöna hunden när han var tyst, när det blev rätt, men det blev inte bra med tajmingen då heller.

Senast ändrad:
Tibetansk terrier. En larmade ras. Han kan ibland skälla på sambon även utan att jag är inlblandad, till exempel om han tagit ett långbad och sen kommer ut ur badrummet.

Det som ett tag utlöste skällande, och då mot mig var när jag ropade på sambon med ett visst frågande tonfall. Jag tror att jag lyckats släcka ut det. Men då kunde jag ju styra mig ockh hunden

Jag får intrycket att pälsråttan fått det i huvudet att han SKA larma på sambon i vissa lägen och när han gör det blir det tokigt mellan dom. En period provade jag att låta sambon belöna hunden när han var tyst, när det blev rätt, men det blev inte bra med tajmingen då heller.

Det är ett jättesvårt beteende att belöna in! Definitivt inte något jag skulle rekommendera någon att börja med, utan att ha tränat andra beteenden först. Bättre att jobba på känslan bakom beteendet då istället.

Tillägg: vaktar man sängen får man inte vara i sovrummet. Problemet med vår ras (vet inte om det är Escos) är att de då flyttar ut från sovrummet och vaktar nästa rum. Och nästa. Till slut är man utanför huset och vaktar...

Inte helt lätt situation.

Beror lite på, tänker jag. Vill man träna bort vaktandet (i vissa situationer, har man vaktras får man banne mig låta dem vakta en del också ;) ) kan det vara effektivt att använda privilegieförlust som negativt straff, för att det ska funka behöver det ju kontrasteras med att när hunden inte vaktar så får den tillgång till sängen/sovrummet/matte eller vad det nu är. Det kräver dock att man är tydlig, lugn och jäkligt konsekvent för att det ska fungera.

9 år. Tanken har slagit mig med. Men han hör skillnad på mina trappsteg och grannars och han ser råttor i buskar
Min hane har också ändrat beteende de senaste två åren. Han är elva nu.

Tex hör han mycket väl när jag öppnar kylskåpet men trots det så hör han sämre på andra sätt. Bla blivit rädd för fyrverkerier nu på gamla dar.

Han ser nog lite sämre också. Inte när han får syn på grannens katt som genar över vår trädgård men inne när det är mycket rörelse.

Han blir också lite stressad om barnen far runt för mycket.

Det är små, små saker som gör att man börjar se hur ålderdomen börjar ta ut sin rätt :(

Det är ett jättesvårt beteende att belöna in! Definitivt inte något jag skulle rekommendera någon att börja med, utan att ha tränat andra beteenden först. Bättre att jobba på känslan bakom beteendet då istället.

Beror lite på, tänker jag. Vill man träna bort vaktandet (i vissa situationer, har man vaktras får man banne mig låta dem vakta en del också ;) ) kan det vara effektivt att använda privilegieförlust som negativt straff, för att det ska funka behöver det ju kontrasteras med att när hunden inte vaktar så får den tillgång till sängen/sovrummet/matte eller vad det nu är. Det kräver dock att man är tydlig, lugn och jäkligt konsekvent för att det ska fungera.

Jag kör stenhårt på att ombetinga "trängseln". Dvs om Fritte morrar när Boss kommer och vill trängas med oss i soffan, så ser jag till att belöna den hunden som "vaktar". Även om den hinner morra. Om jag puttar bort den hunden som knorrar tycker jag ofta att det istället förvärrar beteendet till nästa gång, de lär sig ju att "när Boss kommer så blir matte otrevlig och kör ner mig ur soffan, bäst att hålla Boss borta".

Kanske ska matte belöna hunden varje gång husse kommer, oavsett hur hunden faktiskt reagerar?

Min hane har också ändrat beteende de senaste två åren. Han är elva nu.

Tex hör han mycket väl när jag öppnar kylskåpet men trots det så hör han sämre på andra sätt. Bla blivit rädd för fyrverkerier nu på gamla dar.

Han ser nog lite sämre också. Inte när han får syn på grannens katt som genar över vår trädgård men inne när det är mycket rörelse.

Han blir också lite stressad om barnen far runt för mycket.

Det är små, små saker som gör att man börjar se hur ålderdomen börjar ta ut sin rätt :(
Har du kollat så han inte har öroninflammation eller något annat problem med hörselgångarna?

Det heter väl Counter conditioning och finns en massa bra videor på youtube som demonstrerar hur det fungerar. Effektivt som attans.

Jag kör stenhårt på att ombetinga "trängseln". Dvs om Fritte morrar när Boss kommer och vill trängas med oss i soffan, så ser jag till att belöna den hunden som "vaktar". Även om den hinner morra. Om jag puttar bort den hunden som knorrar tycker jag ofta att det istället förvärrar beteendet till nästa gång, de lär sig ju att "när Boss kommer så blir matte otrevlig och kör ner mig ur soffan, bäst att hålla Boss borta".

Kanske ska matte belöna hunden varje gång husse kommer, oavsett hur hunden faktiskt reagerar?

Precis, det funkar ofta jättebra. Finns ett par potentiella problem med det dock, dels är det svårt för många att tänka klassiskt istället för operant (och då menar jag svårt, det blir helt enkelt inget av det) och när det kommer till resursvaktande kan man med lite misstag få det värre istället (blir fler/högre värderade resurser att konkurrera om). Jag älskar betingning, det är så nära mirakelträning som man kan komma, men inte heller det är fullt så enkelt som det ofta verkar...

Precis, det funkar ofta jättebra. Finns ett par potentiella problem med det dock, dels är det svårt för många att tänka klassiskt istället för operant (och då menar jag svårt, det blir helt enkelt inget av det) och när det kommer till resursvaktande kan man med lite misstag få det värre istället (blir fler/högre värderade resurser att konkurrera om). Jag älskar betingning, det är så nära mirakelträning som man kan komma, men inte heller det är fullt så enkelt som det ofta verkar...

Nej jag ser massa risker om det är flera hundar inblandade, men jag tänker att TS sambo kanske inte är så benägen att börja slåss om köttbullar på golvet? ;) Eller tänker du att hunden kommer skälla ännu mer för att vakta både matte och köttbullarna?

Det heter väl Counter conditioning och finns en massa bra videor på youtube som demonstrerar hur det fungerar. Effektivt som attans.

Mja, fast man får vara rätt kritisk när man väljer källa, det finns väldigt många fler som förklarar det än det finns som förstått det. :meh:
Men det finns helt klart jättebra filmer också! Jag har inga på lut just nu (och en djävulsk huvudvärk), men jag har för mig att McGuigan tex har några bra. :up:

Nej jag ser massa risker om det är flera hundar inblandade, men jag tänker att TS sambo kanske inte är så benägen att börja slåss om köttbullar på golvet? ;) Eller tänker du att hunden kommer skälla ännu mer för att vakta både matte och köttbullarna?

Aha, nej, jag spårade iväg på dina hundar och drev åt lite olika håll i skallen. :D (Huvudvärk, som sagt. :cautious:) Det kan bli så att hunden vaktar värre, men då handlar det som regel om att man antingen ger fel godis (tuggben eller liknande) eller att situationen är så svår att hunden inte klarar att äta upp. I situationen där det är en sambo (till skillnad från något slags främling) hade jag nog föredragit att han var den som gav godiset också för att undvika att matte+godis+säng blir en klumpresurs.

Men det är jättebra träning. :up:
Det kan dock bli rejält huvudbry för den som är alltför van att tänka operant.

Aha, nej, jag spårade iväg på dina hundar och drev åt lite olika håll i skallen. :D (Huvudvärk, som sagt. :cautious:) Det kan bli så att hunden vaktar värre, men då handlar det som regel om att man antingen ger fel godis (tuggben eller liknande) eller att situationen är så svår att hunden inte klarar att äta upp. I situationen där det är en sambo (till skillnad från något slags främling) hade jag nog föredragit att han var den som gav godiset också för att undvika att matte+godis+säng blir en klumpresurs.

Men det är jättebra träning. :up:
Det kan dock bli rejält huvudbry för den som är alltför van att tänka operant.
Sambon har ju aldrig tränat hund så han har inte så mycket att utgå ifrån;)

Sambon har ju aldrig tränat hund så han har inte så mycket att utgå ifrån;)

Nej, och därför tycker jag egentligen att totalt kravlös, "meningslös" trickträning från noll är absolut bästa lösningen. Det kommer att i sig ge ett slags sekundär motbetingning, eftersom sambon i sig blir ett betingat stimulus. :D

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 679
Senast: Anonymisten
·
Övr. Hund Vill varna för en lång historia men ska försöka göra den så kort det går. Vi(jag och min sambo) Har två hundar, en liten havanais...
2
Svar
28
· Visningar
6 599
Senast: Dopy
·
Övr. Hund Vet inte om det går att göra åt åt, men nån kanske har nån ide om nåt som kan hjälpa... Jag jobbar skift och har av naturen begåvats...
2 3
Svar
56
· Visningar
9 092
Senast: _Taggis_
·
Hundavel & Ras Hejsan, Postade även detta på vovve-forumet men tänkte att det kanske finns folk här också med intressanta åsikter! :) Dvs detta...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 463
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Valet i USA