Spinoff på tråden: Din erfarenhet av seminstation, samt personal!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare clownen
  • Startdatum Startdatum
C

clownen

Tänkte att vi skulle ha en mer nyanserad diskussion om oss själva som stoägare eftersom att vi gärna diskuterar andra aktörer inom aveln ;)

Frågan lyder: Vilka krav tycker du att seminstationen och dess personal kan ställa på dig som stoägare och ditt sto, som du lämnar där/kommer dit med för seminering?

Sv: Spinoff på tråden: Din erfarenhet av seminstation, samt personal!

Att stoet är friskt och i normal kondition
Att hon är avmaskad
Att hon inte har bakskor
Att man talar om eventuella egenheter stoet har (mitt eget får inte gå ensam i hagen för då har hon hoppat staket)
Att stoet är hanterbart
Att man har koll på eventuella tidigare dräktigheter/semineringar och resultat därifrån, d v s hennes gynekologiska historia
Att man som ägare är nåbar

Det är vad jag kommer på just nu.

Att jag lämnar ett friskt, välhanterat sto i gott hull. Att personalen informeras om sådant som kan ha betydelse för dem, tex har vi ett sto som inte vill bli fångad av främmande personer då hon har föl vid sidan, och går i flock. Går hon själv med sitt föl är det däremot inga problem.
Att man inte ringer i onödan, och inte mitt i undersökning/seminering.
Som Görel sade, koll på den gynekologiska historiken.
Alla våra fölston går oskodda, så den biten funderar jag inte ens på, men när det gäller många ridhästar, måste de ju skos av bak innan de åker till station.

Jag har klippt ihop era svar så att det inte blir samma svar flera gånger :idea: Sedan så har jag lagt till ett par egna synpunkter som jag kommit på.

1.Att stoet är friskt och i normal kondition och i ett gott hull och inte kommer ifrån ett stall där det finns sjukdomar.
2.Att personalen informeras om sådant som kan ha betydelse för dem, tex har vi ett sto som inte vill bli fångad av främmande personer
3.Att hon är avmaskad
4.Att hon inte har bakskor
5.Att stoet är hanterbart
6.Att man har koll på eventuella tidigare dräktigheter/semineringar och resultat därifrån, d v s hennes gynekologiska historia
7.Att man som ägare är nåbar
8.Att man inte ringer i onödan, och inte mitt i undersökning/seminering.
9.Att jag som stoägare sköter mina ekonomiska åtaganden.
10.Att jag rapporterar in resultatet av förra årets betäckning.
Fler som vill fylla på listan?

Senast ändrad av en moderator:

Jag har aldrig rapporterat resultat av förra årets betäckning till seminstationen utan till hingsthållaren.

Jag har aldrig rapporterat resultat av förra årets betäckning till seminstationen utan till hingsthållaren.
Det är helt rätt :p Det var jag som tänkte i ett större persektiv Stoägarnas ansvar gentemot hingst-hållarna/ägarna....

¤ Att jag lämnar ett mkt välhanterat sto.
¤ Ett skrivet blad när jag har sett hennes brunster.
¤ Att ge seminstationen information om hur hennes fölning var, resp. vad som har hänt förra året om hon inte var dräktig.

Att mitt sto är frisk, vaccinerad samt avmaskad tar jag för givet.

Att man efter avklarad seminering, samt om mitt sto är dräktigt/odräktigt så tycker jag att man skall visa uppskattning om man är nöjd med bemötande och arbetet. Varför inte en flaska bubbel vatten, choklad kartong, tårta osv.

Det har dom förtjänat....:love:

Vad bra, då har jag gjort rätt:p

Fick höra förra året när jag lämnade henne att hon var välskött och då blev jag så glad!:)

Vad bra, då har jag gjort rätt:p

Fick höra förra året när jag lämnade henne att hon var välskött och då blev jag så glad!:)
Här finns inga rätt eller fel, då allt är en tolkningsfråga...

Wolken Fee jag förde inte in dina uppräkningar på listan då dem redan fanns med ;)

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 480
Senast: lundsbo
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 671
Samhälle Vill inte spamma i Bensinupprorstråden men eftersom frågan uppkom där (också) och jag privat har diskuterat detta en del, samt grubblat...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 310
Senast: 95johsv
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 317
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka