Tillägger kring alla myter att man inte kan köra långt, med rätt elbil som har kylning för snabbladdning är det absolut inga problem.
Körde till Spanien i höstas, körde till Nederländerna i april. Inga problem alls,
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tillägger kring alla myter att man inte kan köra långt, med rätt elbil som har kylning för snabbladdning är det absolut inga problem.
Åtminstone jag, har varit medveten om detta sedan mitten-slutet på 1990-talet, och därför avstått från att köpa nya datorer/mobiltelefoner/TV-apparater/elhandverktyg så länge de befintliga går att använda.
Så för mig är det inte "bara" ett argument mot elbilar...
Ett sätt som används för att tvinga "oss" att köpa nytt innan prylen verkligen "går sönder", är uppgraderingar/nya versioner av sådant som operativsystem, nya standarder för lagring, eller något annat som gör att det inte längre "går" att använda den gamla prylen.
Ett exempel kan vara hur mobilt Bank-ID kräver minst Android version x.x (minns inte just nu vilken version), för att fungera sedan en tid tillbaka, och så går det inte längre att uppgradera mobilen eller surfplattan till den version som krävs.
Vill man då fortsätta att betala räkningar, och/eller swisha, så tvingas man skaffa en ny mobil/surfplatta där den aktuella versionen av operativsystemet finns...
Personligen tycker jag att det har lite av löjets skimmer över sig, när folk tycker att det är nödvändigt att ha sådant som ett aktivitetsarmband, för att kunna "träna".
Man behöver inte mäta varje steg, eller hålla järnkoll på pulsen, eller sin sömntid, om man är en frisk person som vill träna för att må bra.
Det räcker med att komma ihåg att gå på träningspasset, och/eller kanske skriva upp på ett papper, hur ofta, hur länge, ungefär hur långt man nu tränade.
Onödig pryl!
Liksom brödrostar, kylskåp, ugnar, och gud vet vad, som ska vara kopplade till mobilen...
Det är naturligtvis en helt annan sak, om det är personer med funktionsvariationer, som använder prylarna för att höja sin livskvalitet på olika sätt.
Snacka om att driva fram teknikprylar, som förbrukar jordens resurser i onödan...
(ii) att livslängden på ett sådant fordon är så mycket kortare än för en kvalitetsbil som går på fossila bränslen att LCC blir så kort att miljönyttan förtas endast av denna anledning på grund av både energiåtgång vid tillverkning och resursutnyttjande, farligt avfall osv,
Tack! Det om något är ju en lättnad, givet initialkostnaden...Att livslängden är kortare tycks vara en myt. Exempelvis finns 90 procents kapacitet kvar efter 30000 mil har man sett på Tesla.
Fossilbil? vad är det? Finns det sådana? I vilka geologiska lager gräver man fram fossilbilar? Och hur gör man för att restaurera dessa så att de går att köra med?Att jämföra klimatavtrycket och MR-påverkan mellan ny och gammal teknik är naturligtvis både relevant och intressant. Men diskussionen kam ju vara något mer nyanserad och man kan ju undvika att jämföra äpplen och päron.
- Att folk väljer smartphones med kort livslängd är fortsatt inget argument mot elbilar. Inte heller att folk använder uppkopplade brödrostar ().
- Hur inbyggt åldrande skulle vara ett argument mot elbil - det gick mig förbi. Förklara gärna.
- Att brytning av konfliktmineraler krävs för elbilsbatterier är en relevant fråga, men det är inte nödvändigtvis ett argument att välja fossilbilen framför elbilen eftersom fossilbilen körs på olja - en annan konfliktresurs.
Har du en källa på det?Att livslängden är kortare tycks vara en myt. Exempelvis finns 90 procents kapacitet kvar efter 30000 mil har man sett på Tesla.
Har du en källa på det?
Jag har nämligen läst mellan 8000 och 12000 mil, som gräns för batterierna till elbilar, för utbyte.
Sedan så är en mil inte lika med en mil för batterierna, eftersom deras verkningsgrad är väldigt beroende av deras omgivning, framförallt vad avser temperatur.
Så om Tesla uppger 30000 mil (kan det ha varit "miles"? I så fall handlar det om ca 18000 mil), så är det antagligen med en Tesla som körts i torrt och varmt klimat, och på bra väg.
Det finns en inbyggd begränsning i hur många laddningscykler batterierna klarar av, dessutom är elbilarna i allara högsta grad, betydligt mer än förbränningsmotordrivna bilar, beroende av en uppsjö med datoriserade styr- och reglersystem, där "vi", gemene man, egentligen inte vet när/var/hur/hur ofta, dessa system måste uppgraderas, eller batterierna bytas. Eller kanske att om man måste byta det ena, så måste man också byta det andra.
Har du en källa på det?
Jag har nämligen läst mellan 8000 och 12000 mil, som gräns för batterierna till elbilar, för utbyte.
Sedan så är en mil inte lika med en mil för batterierna, eftersom deras verkningsgrad är väldigt beroende av deras omgivning, framförallt vad avser temperatur.
Så om Tesla uppger 30000 mil (kan det ha varit "miles"? I så fall handlar det om ca 18000 mil), så är det antagligen med en Tesla som körts i torrt och varmt klimat, och på bra väg.
Kanske inte mest trovärdiga källorna, ett intresseforum för redan frälsta bilinnehavare och ett forum för dem "som tror på elbilar".
Kanske inte mest trovärdiga källorna, ett intresseforum för redan frälsta bilinnehavare och ett forum för dem "som tror på elbilar".
Jag som VILL tro på ovan källor känner ändå att det är märkligt att det inte finns bättre, och mer vedertagna källor angående så här avgörande frågor?
Alltså, jag vet inte om VD:n för ett bolag är en oberoende och pålitlig källa för funktion, det faller nog under marknadsföringssyfte faktiskt.Teslas VD är väl en ok källa? Dom har ju med kommentarer från honom, som säger att batteriet (På Tesla Model 3) ska hålla 48-80k mil och karossen 160k mil.
Vem ska källorna komma ifrån menar du?
Alltså, jag vet inte om VD:n för ett bolag är en oberoende och pålitlig källa för funktion, det faller nog under marknadsföringssyfte faktiskt.
Jag skulle gärna se någon form av oberoende vad avser dessa frågor,enligt någon form av vetenskaplighet. Att lita till biltillverkarna själva har vi ju sett hur det går (typ VW, Audi m.fl.) förr liksom.
Teslas VD är väl en ok källa? Dom har ju med kommentarer från honom, som säger att batteriet (På Tesla Model 3) ska hålla 48-80k mil och karossen 160k mil.
Garantin är 8 år för några modeller, 8 år eller 16 000 mil (det som kommer först) för några övriga eller 8 år och 20 000 mil för ytterligare någon modell. Dessutom anges lite kryptiskt att "Batteriet förlorar, likt andra litiumjonbatterier, gradvis energi och kraft vid användning över tid. Minskad batteristyrka och kapacitet över tid som orsakats av eller på grund av användning täcks INTE av den här begränsade batteri- och drivenhetsgarantin, förutom i den utsträckning som anges häri. Se ägarhandlingarna för viktig information om hur du kan maximera Batteriets livslängd och kapacitet. Underlåtenhet att följa de rekommenderade metoderna för underhåll och laddning upphäver denna begränsade batteri- och drivenhetsgaranti". Att bilgarantier är helt hopplösa att förstå sig på är ju inget nytt, men när det hela tiden ifrågasätts angående batteritid hade det varit trevlig med lite bättre tydlighet från de stora tillverkarnas sida.Nej självklart är det även marknadsföring, det är väl egentligen allt dom säger när dom pratar om sitt egna märke och egna bilar. Men dom kan ju inte komma undan garantin dom har, som jag har för mig var 30 000 mil för batteriet.
Fantastisk journalistik!
"Teslas Vd Elon Musk har själv sagt att till exempel att karossen på en Tesla Model 3 ska hålla i 160 000 mil, och bilens batterier ska hållas i 48 000 – 80 000 mil. ska hålla Tesla ska hålla en i Teslas elbilar."
Garantin är 8 år för några modeller, 8 år eller 16 000 mil (det som kommer först) för några övriga eller 8 år och 20 000 mil för ytterligare någon modell. Dessutom anges lite kryptiskt att "Batteriet förlorar, likt andra litiumjonbatterier, gradvis energi och kraft vid användning över tid. Minskad batteristyrka och kapacitet över tid som orsakats av eller på grund av användning täcks INTE av den här begränsade batteri- och drivenhetsgarantin, förutom i den utsträckning som anges häri. Se ägarhandlingarna för viktig information om hur du kan maximera Batteriets livslängd och kapacitet. Underlåtenhet att följa de rekommenderade metoderna för underhåll och laddning upphäver denna begränsade batteri- och drivenhetsgaranti". Att bilgarantier är helt hopplösa att förstå sig på är ju inget nytt, men när det hela tiden ifrågasätts angående batteritid hade det varit trevlig med lite bättre tydlighet från de stora tillverkarnas sida.
Jag kommenterade språket i artikeln, inte vad VD:n sagt. Eller kanske mer bristen på språk.Men alltså varför så otrevlig? Ja en VD marknadsför detta, men det gör det ju inte till ren lögn. Samtidigt går bilarna i både taxi och limousinföretag längre än så, samt körs och laddas hårdare än en vanlig privatperson.
Och privatpersoner kör autopilot mellan länder och laddar runt vart 40:e mil. Men dom ljuger också? För man kan inte åka långt med en elbil?
Nu är det främst Model X som vi tittat på och funderar på att skaffa, och nybilsgarantin på 8 år eller 16000 mil gäller reparation och utbyte av delar.
Batteriet (som var det jag egentligen syftade på med garantin men jag skrev visst aldrig det) har en garanti på 8 år eller 20 000 mil.
Och ja, när batteriet tappar styrka så blir räckvidden per laddning kortare som jag förstått det, men det tycker jag man läser överallt (?), och man ska försöka vara noga med att inte ladda ur eller ladda över en viss procent för att batteriet ska hålla så länge som möjligt.