Det finns ganska gott om litium faktiskt. Sen används litium till många olika batterier och gruvdriften är ganska smutsig men tillgången till litium är ganska stor och täcker behovet flera år fram. Det är klart det kostar energi att reversers den kemiska processen, det är ju det som sker när man laddar batteriet. Återvinningen av batterierna handlar ju om att utvinna metallerna för att kunde använda dessa igen, och den processen måste definitivt bli bättre. Litiumbatterier är även den vanligaste typen av batterier i mobiltelefoner och annan elektronik.
Jag förstår faktiskt inte alls varför det har blivit så populärt att påstå att elbilar än sämre för miljön än bensin eller dieselbilar. Det finns problem med produktionen av batterierna, men det gör dom fortfarande inte lika dåliga som bensin och dieselbilar. Sen har elbilarna stor potential att bli ännu bättre för miljön genom ny och bättre teknik. Det har inte bensin och dieselbilarna eftersom dessa förbränner fossila bränslen och därmed aldrig kan bli hållbara.
Sluta nu, en bil med förbränningsmotor, använder inte nödvändigtvis fossila bränslen.
Den kan gå på Etanol, den kan gå på HVO, RME, Biogas, eller andra förnybara bränslen.
Dessa bränslen kan tillverkas på väldigt miljö- och klimatvänliga sätt (exempelvis restprodukter från pappersmassa tillverkning, biogas via sophantering eller rötat slam), eller på sämre sätt (t.ex. palmolja).
Väljer man "rätt" bränsle, så klår man elbilen i att vara klimatvänlighet, helt problemlöst.
Laddar man elbilen med "fel" (med kol-, naturgas- och/eller oljeel) el, så är alltid elbilen ett sämre val, t.o.m än en diesel som körs på fossilt bränsle, eftersom dess livscykel kostnad miljömässigt är så mycket större.
Jag blir väldigt störd av att man blandar bort korten, genom att stipulera att fordon med förbränningsmotor självklart körs på sämsta sortens "fuldiesel", med minimal rening av NOX-gaser, och inte sällan kallar förbränningsmotordrivna bilar för "fossilbilar".
KL
Vet ni att det spelar roll, var ni tankar, för hur stor andel förnybart det finns i bränslet, i synnerhet dieseln?
Hos ett bolag, så garanteras minst 50 % förnybart av skogsråvara, hos andra cirka 40 % (kan vara RME av palmolja, och hos de som endast uppfyller minimikraven, 25 % (kan vara RME).