Spinoff på slutatråden

Sv: Spinoff på slutatråden

Tyvärr har vi inga speglar på en mils radie. Förmodligen ett bra tips att visa ramen tydligt.
Helt klart att tränaren får kolla igenom det hela nästa gång, kolla böjning och hjälper...

Du,det var precis så idag; vad är det du vill visa?

Och jag kanske tänker för mkt på tvärningen, har inte befästa muskelminnen för hur det ska kännas riktigt.

:rofl: ang visa!

Nej, då är det svårt att veta när det är rätt och att rida på väg blir nog extra förvillande då, det kan jag förstå. Prata med tränaren om det, och hitta känslan först, när det är rätt, så kommer det sen att vara lättare även ute på vägen, tror jag. Glöm inte yttertygeln, den hjälper dej att reglera böjningen och ställningen.

Nu har jag provat hur jag gör

Först spänner pilbågen så hästen är framme på bettet ordentligt innan.

rider över den på yttertygel

ställer

Flyttar in bakdelen med yttersittben. Viktigt att inte spänna fel muskler (läs vilja fö rmycket med skänkeln) så det sittbenet lättar

Vara noga med att sitta på det yttre bak

och göra en cirkelrörelse med inner handen - uppåt framåt nedåt tillbaka, så man inte blir hängande i inner.

jag har speglar i mitt ridhus - hela kortsidan :d

Senast ändrad av en moderator:

Nu har jag provat hur jag gör

Först spänner pilbågen så hästen är framme på bettet ordentligt innan.

rider över den på yttertygel

ställer

Flyttar in bakdelen med yttersittben. Viktigt att inte spänna fel muskler (läs vilja fö rmycket med skänkeln) så det sittbenet lättar

Vara noga med att sitta på det yttre bak

och göra en cirkelrörelse med inner handen - uppåt framåt nedåt tillbaka, så man inte blir hängande i inner.

jag har speglar i mitt ridhus - hela kortsidan :d

Lyllos du!
Åhå, så du sitter på yttre bak - jag har tänkt att jag flyttar fram inner höft, och då landar inre sittbenet lite tyngre, varpå problemet blir kontakten med yttre sittben.
Är det så att tyngden på ytter sittben "tvingar in" baken?
Dessutom så, om jag drar bak ytterskänkel en aning, så är det ännu lättare att det sittbenet lättar en aning, och jag kajkar ihop i en vacker vikning som japanerna skulle kunna benämna något specialfall av origami...

tyngden på ytter hjälper ju hästen att hitta balansen från det bakbenent. Är tyngden där så sabbar det ju inte och tynger ned framdelen:angel:

Om man får till en bra cirkelröreles med det yttre sittbenet så borde det kanske fungera som du menar att det är lite samlande.
Men det är lättare att få till samlingen om man rider öppna och övergår därifrån till diagonlasluta som mimus skrev

Just att fokusera på sittben istället för skänkel ger lite bättre koordination så det händer mindre vikningar i af:D
ffa är det ett bra sätt att lära sig känna - för man känner när man får dirkektkontakt med bakbenet.

Ofta spänner man ju sig för mycket. Hur man får med sig bakdelen korrekt beror ju också på hur väl hästen vinklat om bäckenet i pilbpågen från början. Har den inte det så blir det nog flytta in bakdelen och ingen sluta som Maalinigbg skrev

Tyvärr har jag en mil till ridhuset - men helt suveränt med hela kortsidan.:):):):)

Senast ändrad av en moderator:

Tycker inte att man hjälper hästen genom att sitta på yttre sittbenet.:crazy:

Om hästen är svag i sin rygg är det fördelaktigt att rida lätt.

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 501
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 230
Senast: lizzie
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 558
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård