Spinoff på slutatråden

cristobal

Trådstartare
Jag skulle vilja veta hur ni gör för att få till en sluta utan att utgå ifrån en volt.
Försökte igår få till slutor på grusvägen (banan täckt med snöslask), men det gick bara inte. Öppnor gick hur bra som helst, men ...
Kan det vara så att jag måste börja med hörnpasseringar eller volter, för att hästen ska lära sig förstå vad det är jag vill?
Eller är det omöjligt att få in baken på en häst som går rakt fram? Framdelen kan rättas efter baken, men inte tvärtom?
Eller är det så att jag (sic!) gör nåt fel????

Sv: Spinoff på slutatråden

Hmm, jag brukar eftersträva samma känsla som när jag utgår från en volt eller en hörnpassering, dvs att min ytterhöft liksom "puttar" in rumpan på hästen, samtidigt som min inre skänkel håller den böjd. Jag är ingen expert, och inte en utpräglad dressyrmänniska, men om du saktar ned, funkar det inte då? Om hästens rumpa inte kommer in får man väl se till att framdelen liksom saktar in, så att rumpan kommer ikapp?

Hjälp! Det var ingen bra förklaring :crazy:. Sanningen är nog att jag inte alls vet hur man gör! :o (Undrar vad det är jag och hästen håller på med egentligen?) Fast jag har nog aldrig ridit en korrekt sluta egentligen. Jag kan rida med tagen bakdel, och i den övningen kan jag variera tvärning, böjning och tempo, men det är nog inte korrekt sluta egentligen.

Senast ändrad:

Hmm.. Jag brukar ofta jobba oppnor och slutor, samt vaxla daremellan, pa rakt spar, bade pa bana och pa grusvagar. Det ar en av vara favoritovningar. Jag gor som foregaende talare, flyttar min rumpa lite at den sida jag vill flytta in bakdelen. Min hast vill parera viktforskjutningen och det gor han genom att flytta sin bakdel sa att den ar under mig. Jag maste forstas parera med tyglarna..

Det ar lika enkelt pa rakt spar som ur en volt nar man lart sig, men det ar nog enklast att anvanda volten till att borja med. Nar slutan ur volten sitter som smack ar det enkelt att gora slutan direkt pa rakt spar.;)

Du sager att oppnan funkar, da ar du ju pa god vag!

Ja, du har nog rätt - jag får öva mer ur volter. Börjar känna att öppnan är befäst, så det kanske kommer med slutan också.

Jag rider mycket skolor på grusvägen här, kan du inte rida några steg sluta ur öppnan?
Att du ur öppnan längs vägkanten flyttar hästen likt skänkelvikning över vägen, och överdriver hjälpen att få med bakdelen.

Ett annat sätt är att rida skänkelvikning över vägen och något steg ställa om till sluta.

Ännu ett sätt är att gå mitt i vägen och ha hästen rak, fokusera på att ha bogen rakt fram och endast "ta in rumpan" några steg åt ena hållet, för att sedan rida på rak häst igen. Det blir som förvänd sluta.
Att du går längs vägrenen på säg höger sida.
Ställer lite höger och rider ut rumpan lite åt höger.

Hoppas att du hände med.:)

Eller är det omöjligt att få in baken på en häst som går rakt fram? Framdelen kan rättas efter baken, men inte tvärtom?

Att få in baken på en häst som går rakt fram är nog det enklaste i all ridning, det är nämligen så 80% av alla hästar vill gå:angel::p
Problemet med sluta på grusväg ligger nog mer i inner skänkel, den böjer nog inte bålen (det tar emot på många hästar) och det kan även vara vanligt att man inte har kontroll på yttersidan.

Hm, kan det då vara på sin plats med ett tryck från spöet framför innerskänkeln?
Ska prova med min häst imorrn och se om det är lättare med henne.

jag brukar ofta träna en och samma sidans bakben samtidigt i både öppna och sluta innan jag tar nästa, dvs höger öppna och vänster sluta (förvänd V S om man rider längs högerkanten på vägen).. då har man redan hästen på tre spår och ställer och böjer således bara om hästen..

jag brukar göra på olika sätt, ibland ut skäkelvikning, ibland bara med hjälperna och ibland från den andra öppnan.. bara för att variera för hästen.. :)

På en väg är ju inte annorlunda än en diagonal om man bara tänker att vägen är diagonalen. Även en diagonal är en rak linje egentligen. Huvudet i rörelseriktningen, halvhalt, flytta baken forma runt inner och inte tappa utsidan!

Visst kan det göra hästen lite förvånad eller bekymrad:confused: i början kanske, men det är mest en tankefråga hos ryttaren tycker jag.

Ja, det är det jag funderar på - om det inte finns i hennes värld?
Eller vad jag gör för fel. Då jag böjer henne så blir det bara så att bogen kommer in i st f att rumpan flyttar sig. Kanske är jag för svag i innerskänkeln? Är mer van vid att använda höfterna, och jag vet från gymmet att jag är svag just där det handlar om att trycka benet inåt; vi män är inte så vana vid det...

Att få in baken på en häst som går rakt fram är nog det enklaste i all ridning, det är nämligen så 80% av alla hästar vill gå:angel::p
Problemet med sluta på grusväg ligger nog mer i inner skänkel, den böjer nog inte bålen (det tar emot på många hästar) och det kan även vara vanligt att man inte har kontroll på yttersidan.

Viktigt inlägg!

Kanske att hästen inte fattar riktigt varför ni ska hålla på så:confused: :o

Eller att man som ryttare gärna vill krångla till slutan, göra mer än vad som behövs och försvårar då för hästen.:o
Vad ber du om?

Ja, det har du nog rätt i. Det var svårt för mig att få till öppnan tidigare, men efter att ha tänkt på att just göra det så enkelt som möjligt så gick det hur bra som helst. Kanske handlar det om att jag inte kan göra en bra visualisering av slutan, kanske måste be tränaren ge mig en vargkoll på just slutan.

I slutan måste man tänka mycket i rörelseriktningen, det är lätt att tänka för mycket på tvärningen, i alla fall har jag gjort det. Den kommer ju ändå om man hittar böjningen, och inte tappar ytter.

Men sen tror jag hästar blir förvånade ibland om man dressyrar på vägar och de inte är riktigt inne på det. När vi flyttade ut till vår går förr och inte hade ridhus längre och först rätt dålig ridbana också så dressyrade jag mycket på de små smala grusvägarna. En av mina hästar var väldigt tittig och misstänksam mot vägkanterna bla, så han trodde i början jag försökte visa honom farligheter så fort jag red tex en öppna på vägen:rofl::rofl: och spände upp sej och stirrade efter vad som var farligt:confused:.

Sen blev det en vana, och den fattade lite mer vad det gick ut på:D
Men kunde ändå ta till det där för att komma undan lite emellanåt:cool:

Jag blir konfunderad när du skriver att öppnan är hur lätt som helst.
Mkt troligt att det då är som Malinigbg skiver- ej riktigt böjd.

Jag skulle vilja veta hur ni gör för att få till en sluta utan att utgå ifrån en volt.

Det här gör mig också lite konfunderad.

Har du någonstans du kan rida med speglar? Det är mycket oslagbart att rida rakt mot en spegel - man tittar då efter att hästens panna och framben är rakt mot spegeln, att den är böjd i bålen och att bakdelen kommit in SOM ETT RESULTAT av böjningen, inte för att slippa jobba med inner bak.
Din innerskänkel ligger intill hästen vid sadelgjorden ungefär, yttre skänkeln vinklar i knät. HÅLL verkligen skänklarna intill i början så att hästen känner var ramen är och vad den ska göra.

ett tips är att tänka att sittbenen är hästens bakben och axlarna är hästens framben. då ska du alltså axlarna riktas rakt fram medan det yttre sittbenet lite bak och det inre fram, då kommer naturligt hästen göra likadant. du kanske redan kan detta men det är en bra bild man kan ha i huvudet. :)

om du är ute på grusväg kan du bara lägga dig på vänster sida och sedan svänga över till höger. då kommer du på ett lite böjt spår iaf

I slutan måste man tänka mycket i rörelseriktningen, det är lätt att tänka för mycket på tvärningen, i alla fall har jag gjort det. Den kommer ju ändå om man hittar böjningen, och inte tappar ytter.

Men sen tror jag hästar blir förvånade ibland om man dressyrar på vägar och de inte är riktigt inne på det. När vi flyttade ut till vår går förr och inte hade ridhus längre och först rätt dålig ridbana också så dressyrade jag mycket på de små smala grusvägarna. En av mina hästar var väldigt tittig och misstänksam mot vägkanterna bla, så han trodde i början jag försökte visa honom farligheter så fort jag red tex en öppna på vägen:rofl::rofl: och spände upp sej och stirrade efter vad som var farligt:confused::

Du,det var precis så idag; vad är det du vill visa?

Och jag kanske tänker för mkt på tvärningen, har inte befästa muskelminnen för hur det ska kännas riktigt.

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 501
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 230
Senast: lizzie
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 558
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård