Spinoff på Jippos uppfostrings tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.

Timsetim

Trådstartare
Hur gör man bebisar mer självständiga? Kan man göra bebisar mer självständiga?

Mina barn är väldigt olika. Hugo kan ligga och titta och sparka på en filt eller i baby-gymet länge medan Alice gör det i 10 min sedan har hon tråkigt. Vissa dagar vill hon bara vara i knät. Jag försöker var på deras nivå så mycket som möjligt. Lägger ut gymet, baby-sitters, filtar osv runt mig och sedan får de skiftas om och vara lite här och var. Det funkar rättså bra, men ibland är Alice omöjlig och bara protesterar var jag än sätter henne, förutom i mitt knä. Det är svårt att inte ta upp henne även om det mest är gnäll och inget riktigt skrik.

Det enklaste är ju att ta upp henne om nu Hugo är nöjd. Men han behöver också uppmärksamhet.

Har ni tips??

/Timsetim (mamma till nu 11-veckor gamla bebisar)
 
Sv: Spinoff på Jippos uppfostrings tråd

Så långt det går tycker jag det bästa är att låta dem få så mycket uppmärksamhet som de kräver/behöver. Jag tror man har igen det sen. Min teori är att olika barn behöver olika mycket närhet för att känna sig trygga (och det visar väl dina bebisar klockrent egentligen, kan det bli mer tydligt än med tvillingar?).

Självklart funkar det inte alltid om man har ett mycket uppmärksamhetskrävande barn, då får man kompromissa lite.

Jag tror också att det är viktigt att låta barnen vara ifred när de är nöjda, så att det inte är förälderns val att de kånkas runt eller inte sysselsätter sig själva.

Ditt sätt låter ju jättebra tycker jag. Om Hugo är nöjd så kanske det räcker för honom att mamma finns i närheten, dvs sitter på golvet och du kan ändå ha Alice i knät.
 
Sv: Spinoff på Jippos uppfostrings tråd

Håller helt med bubbla, ta upp tösen om hon behöver dig mer, sådana var mina också, tösen blev jätte irriterad om jag låg brevid och försökte somna henne men pojken skulle aldrig gå med på att somna själv, redan som små är de ju personligheter:love:
 
Sv: Spinoff på Jippos uppfostrings tråd

Barn är olika! Kan rekommendera boken "Att växa och upptäcka världen" om du inte redan har den? Den berättar om sju utvecklingssprång under det första året, varav ett sker runt 12 v. Plus minus någon vecka, eftersom alla barn är olika. Kanske Hugo och Alice helt enkelt är olika långt komna? Kanske Alice är på väg in i nästa utvecklingsfas, de blir klängigare och skrikigare under den tiden.
 
Sv: Spinoff på Jippos uppfostrings tråd

Barn är ju olika och kräver olika.
Sonen var hopplös, skulle alltid sitta i knät.
Dottern är jättenöjd med att bara sitta och titta, sitter hon i knät, vilket hon visserligen älskar, bara sitter och hon njuter, sonen var man tvingad att underhålla mer.

Barnhemsbarn skriker ju inte.
Så det går säkert att göra dem mer "självsäkra".
Men å andra sidan, det är under en så kort period de är bebisar, det smäller till så blir de 4-5 och de hinner inte sitta och gosa längre, full fart i benen.
Om ditt dotter vill vara mer med och sonen nöjer sig med att ligga, ta med henne i en bärsele då!
Om du inte vill sitta still med henne i knät :) .
 
Sv: Spinoff på Jippos uppfostrings tråd

Att de var olika och inte alls neutrala geléklumpar som bara äter och sover märkte jag rättså snabbt! :) Det är helt fantastiskt att de verkligen är egna personer så fort de föds och det är förvisso positivt att de är olika, framförallt när det gäller klängigheten.

Det är väl mest den vuxnas (min) känsla att jag ger Alice mer än vad jag ger Hugo. När hon blir gnällig så prioriterar jag henne och det känns inte så roligt i hjärtat att lägga honom ifrån sig till förmån för henne. Men som sagt det kanske är jag som mår sämre av det än vad han gör!?

Tack för era svar!

/Timsetim
 
Sv: Spinoff på Jippos uppfostrings tråd

Jag vet känslan eftersom jag också hade två små samtidigt ! Jag tycker du verkar vara en sund mamma som ser bägge dina bebisar för vad de är - det mår dem bättre av än att du skall dela med dig millimieterrättvist. Om ett par år så kanske ordningen är omvänd...det vet man inte, men vad du än gör så försök att inte ha dåligt samvete för att pysslar mer med den som kräver mest.
 
Sv: Spinoff på Jippos uppfostrings tråd

Timsetim skrev:
Hur gör man bebisar mer självständiga? Kan man göra bebisar mer självständiga?

Jag tycker inte att man ska sträva efter att göra bebisar självständiga. Jag tycker man ska sträva efter att de ska växa upp till självständiga individer.

Det är väl mest den vuxnas (min) känsla att jag ger Alice mer än vad jag ger Hugo. När hon blir gnällig så prioriterar jag henne och det känns inte så roligt i hjärtat att lägga honom ifrån sig till förmån för henne.

Jag tycker du gör helt rätt. Du fokuserar på behov istället för rättvisa. Det blir nog rättvist i slutänden ändå, för längre fram kommer det nog perioder då Hugo behöver mest. Han kanske fastnar för en hobby som kräver mer av dig än vad Alices intressen gör, t ex.

Och om Hugo skulle uppleva det jobbigt att du tar upp Alice mer än honom - då lär han nog visa det. Då blir det han som blir klängigast. Då blir det naturligt så att du ger honom mest, ifall du fortsätter fokusera på behov.
 
Sv: Spinoff på Jippos uppfostrings tråd

Tror inte att man kan göra bebisar under halvåret mer självständiga. Däremot tror jag absolut att man kan "skola in" dem på att tycka det är ok med fler personer än mamma eller pappa.
 
Sv: Spinoff på Jippos uppfostrings tråd

Jag satt mycket på filtar på golvet med mina små och tog upp den bebisen som verkade behöva vara närmast. Även fast jag höll det barnet närmast kroppen kunde jag ändå luta mig ner och gulla med det andra barnet, d.v.s. båda fick uppmärksamhet men på olika sätt.
Jag satt ofta i skräddarställning med ett barn var i knävecket.
Sedan älskade de när jag sjöng så det blev en hel del sjungande på filten.
Det viktigaste är ju att försöka möta barnets behov (vilket kan vara helt olika) men ändå inte "glömma bort" den som inte gör väsen av sig. Man kan inte göra mer än så gott man kan och på det kommer man långt!
Lycka till med de små, vi har haft ettårskalas idag och dunkat i oss tårta!:love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Hur överlever man? Moa trotsar så jag blir blå, bokstavligt talat. Hon rivs, slåss och sparkas. Utöver konstant gnäll och tjabb...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 354
Senast: Armani__
·
Övr. Barn Jag älskar mina egna barn, men jag gillar faktiskt inte andras! Jag är en hemsk människa, men så är det! Visst, jag gillar vissa...
2
Svar
25
· Visningar
2 581
Senast: mian1
·
Övr. Barn Har haft svärföräldrarna + min mans syster boende här i några dagar (de bor 85 mil bort). Brukar bita ihop när de gör saker jag inte...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
7 585
Senast: boccia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp