Sv: Spinoff på Eltråden - Olovlig jakt
Min hund (alaskan malamute) har vid två tillfällen i sitt snart 3åriga liv dragit efter vilt, ena gången hare (förra hösten) och andra gången rådjur (två vintrar sedan). Båda gångerna har han varit ur sikte i ca 10-20 sekunder innan har kommit kutandes igen. I perioder litar jag mindre på honom- då är det alltid långlina på som gäller alternativt inhägnat område.
Jag tror inte att han i dagsläget skulle dra, men min känsla är att OM han skulle få chansen att få jaga några gånger skulle det vara koppel på för resten av livet (den fina baksidan med spetsar...). efter båda incidenterna har det tagit ca tre månader att få tillbaka självförtroendet (dvs mitt självförtroende) att inkallningarna sitter.
Synretningar, båda gångerna när det har varit relativt mörkt ute och djuret har varit nära och flytt. Ger upp direkt när matte försvinner ur synfältet. Har fått träna in "nej" ordentligt i spåret och även när han börjar vittra (han en förkärlek till bajs..) något som har blivit bättre, fast som paradox här vet kan F få lite väl mycket bomull i öronen när spåren ska ligga och man ska gå förbi
tror faktiskt att denna träning har hjälpt MIG att lita på min hund, trots att det är olika situationer samt olika kommandon (använder "stanna" vid vilt).
Eftersom jag bara har erfarenhet av huskeys och malamuter är det för mig bara positiv träning som gäller. Blir jag någon gång förbannad på F får jag pekfingret tillbaka och sedan har vi backat fyrtioelva steg i träningen. Så långlina, gooooooottt godis , skvallerträningen och MyCKET tålamod
+ spårträning, klicker/lydnadsträning och ordentlig fysisk aktivitet för att få en nöjd hund som inte behöver leta rätt på roligheter!