Spinoff på Eltråden - Olovlig jakt

Ravishing

Trådstartare
Ni som har hundar som drar på vilt om de har möjlighet, hur resonerar ni kring att ha de lösa? Hur agerar hunden när den får möjlighet att dra, drar den på vittring eller synretning, ger den upp sedan när den inte kommer ikapp osv?
Hur har ni tränat för att försöka komma tillrätta med jaktbeteendet? Vilka metoder anser ni är okej för att lyckas bryta hunden?

Sv: Spinoff på Eltråden - Olovlig jakt

Hunden får inte vara lös om det inte är inhägnat.

Han drar på synretning.
Rasen är avlad för att hålla gården eller djurhjorden fri från vilda eller inkräktande tamdjur genom att skalla, men ska inte ha mycket jaktinstinkt, alltså ska de inte förfölja djuren långt.

Två tillfällen har han varit borta 30 resp 10 min och då sprungit hem, inte återvänt till mig. 3 gånger har jag lyckat stoppa honom genom att springa argt vrålande efter, då har han vänt om. Jag tycker att detta har varit 5 gånger för mycket, nolltolerans är det som gäller för mig. Vi har mycket rådjur och katter omkring oss, ser dem flera gånger dagligen.

Nu gör jag som så att om jag upptäcker djuren före honom så har jag honom att gå fot, vilket fungerar så länge djuren inte börjar springa. Gör de det så blir han vansinnig i kopplet och ska bara efter, skäller som en tok och omriktar beteendet om man tar tag i honom för hårt.
Det som fungerar bäst då är att bryta hans ögonkontakt mot djuret genom att sätta sig ned framför honom och hålla fast honom lugnt en stund tills djuren är utom synhåll, funkar fint med bara 15kg hund. Har han väl bara fått bort blicken från dem kan jag få honom att fokusera på mig istället och då få belöning. På låååång sikt hoppas jag att detta kommer att kunna utvecklas till att det ska gå att få honom att gå fot förbi djuren även om de börjar springa.

Jag är emot metoder som potentiellt kan skada hunden eller hundens förtroende för mig. Jag har jobbat hårt för att bygga upp det eftersom hunden har mycket rädslor och bagage som den omplacering han är.

Tack ör ditt svar! Intressant att läsa om din hund och dina tankar!

Här finns en hund som kan dra både på doft- och synretning utan att vara en ras som används i någon form av jakt. Nuförtiden går hon i långlina, utom på inhägnat där jag vet att det inte finns några vilda djur som hon jagar (tex harar).
Har jobbat väldigt hårt för att hon ska kunna gå lös men av lathet och personliga skäl har jag inte hållit det uppe tillräckligt bra.
I början av träningen fick jag hjälp av en duktig hundtränare, både på belöningar och att avbryta jakt med ett sk citronhalsband. Det fungerade mycket bra och jag hade en period då hunden gick lös jämt och ständigt och överallt utan problem - men då krävdes det att jag verkligen var före i hennes tankar och läste av henne noga för att kunna ta hennes uppmärksamhet i tid innan hon blev blockerad.

Min ena hund drar definitivt om hon får chansen, därför går hon aldrig lös utanför inhägnat område.
Hon drar nog främst på synretning, men är även intresserad av vittring och spår. Dock har jag lite möjlighet att stoppa när det är dofter. Ser hon harar/rådjur/katter osv. springa så är det nästan omöjligt att få kontakt med henne.

Dragit har hon aldrig gjort eftersom att hon inte har fått möjlighet till det. Jag tycker inte att det är okej att släppa hundar som drar på vilt. Sen så vill heller inte jag riskera min egen hunds hälsa heller. Vill inte ha en överkörd eller på annat sätt skadad hund.

Min vovve kom som en omplacering och hade jag haft henne sen yngre ålder så hade jag nog jobbat mer aktivt med att kunna ha henne lös. Nu jobbar jag mycket med kontakt, dock är hon en väldigt självständig dam med stort jaktbehov. Jag hoppas på att det hela ska dämpas lite när jag kan börja låta henne jaga släphare alt. hundkapp. Om inte annat så kanske det åtminstone innebär att jag slipper ha en hund som skriker som besatt när hon ser något att jaga... :angel:

Min hund (alaskan malamute) har vid två tillfällen i sitt snart 3åriga liv dragit efter vilt, ena gången hare (förra hösten) och andra gången rådjur (två vintrar sedan). Båda gångerna har han varit ur sikte i ca 10-20 sekunder innan har kommit kutandes igen. I perioder litar jag mindre på honom- då är det alltid långlina på som gäller alternativt inhägnat område.

Jag tror inte att han i dagsläget skulle dra, men min känsla är att OM han skulle få chansen att få jaga några gånger skulle det vara koppel på för resten av livet (den fina baksidan med spetsar...). efter båda incidenterna har det tagit ca tre månader att få tillbaka självförtroendet (dvs mitt självförtroende) att inkallningarna sitter.

Synretningar, båda gångerna när det har varit relativt mörkt ute och djuret har varit nära och flytt. Ger upp direkt när matte försvinner ur synfältet. Har fått träna in "nej" ordentligt i spåret och även när han börjar vittra (han en förkärlek till bajs..) något som har blivit bättre, fast som paradox här vet kan F få lite väl mycket bomull i öronen när spåren ska ligga och man ska gå förbi :D tror faktiskt att denna träning har hjälpt MIG att lita på min hund, trots att det är olika situationer samt olika kommandon (använder "stanna" vid vilt).

Eftersom jag bara har erfarenhet av huskeys och malamuter är det för mig bara positiv träning som gäller. Blir jag någon gång förbannad på F får jag pekfingret tillbaka och sedan har vi backat fyrtioelva steg i träningen. Så långlina, gooooooottt godis , skvallerträningen och MyCKET tålamod ;)

+ spårträning, klicker/lydnadsträning och ordentlig fysisk aktivitet för att få en nöjd hund som inte behöver leta rätt på roligheter!

Tack för alla svar! Intressant läsning :). Hur bryter ni era hundar? När måste ni bryta dem för att det ska funka? När bryter de själva i jakten om de har dragit?

Våran kan dra på både vittring och syn. Vittring är enklare att bryta eftersom jag ser på honom och han "snosar" runt i ett par sekunder innan han drar, alltså större chans att hinna bryta, jag bryter med ett nej, eller inkallning beroende lite på. På syn är det svårt att hinna med, sist han drog på en hare utan tillåtelse hade jag ialla fall turen att haren snurrade runt i ett buskage innan den drog vidare och drog dessutom åt mitt håll så jag hamnade mellan haren och hunden. Fördelen med våran är att han är enormt spårsäker och går på spåret även om han har synkontakt så kan man då hinna se och hinna fram till spåret är det bara att ställa sig i spåret och bryta honom.

Men som jag skrev tidigare så har vi jobbat mycket medvetet med just den biten.

vad skönt att han går att bryta nu! Min går inte att bryta även om haren är borta sedan länge. Hon drog för 2a gången någonsin för ca 1,5 v sedan, hon vittrade och jag kallade in, precis när hon var på väg mot mig drar haren iväg och hon går på synretningen och drar som en avlöning. Jag och min pojkvän gick åt olika håll för att se var hon tog vägen, han såg henne först, då kutade hon runtruntrunt i harens spår (som ju var borta sedan länge). pojkvännen kastade en pinne (!) på hunden för att bryta henne men hon sket fullständigt i det, jag kom kutandes och ropade på henne men hon var helt blockerad, efter ett tag gick hon i mitt spår där jag kom ifrån och kunde då ge stopp-kommando och då kom hon tillbaka.

Jag vet verkligen inte hur jag ska jobba med henne för det finns inte en suck i världen att hon bryr sig om något annat. Häromdagen såg hon en katt kuta över vägen (då var hon i koppel), jag väntade tills hon för en sekund släppte sitt fokus och kastade iväg en leksak (hennes bästa leksak på jorden..) och den sket hon fullständigt i. Det här är en hund som är galen i att leka och sina leksaker och jag blev fullständigt paff när hon sket i bollen, jag har väntat på ett sånthär tillfälle att kunna belöna att hon bryter. Men då blev jag ju lite snopen kan jag säga... Så ja, jag står still och vettefan vad jag ska göra. Jag har en bra inkallning på allt utom vilt, även stoppkommando funkar på allt utom vilt.

Vi har ju helt klart fördelen av att dels jobbat medvetet med det sedan vi fick honom som valp och dels att han faktiskt får jaga men tillsammans med oss och på komando. När GPS och jaktkläder kommer fram och vapenskåpet öppnas är han i extas, och som sagt första minuterna efter komandot "sök ut" och han får upp ett spår skulle jag inte ens försöka bryta, men när han har fått gjort sin första rusning/sök ut och kommer tillbaka så är det inga problem alls. Han jobbar genom att söka ut, hittar han djur antingen med synkontakt eller färskt spår går han vidare med skall, skulle det inte bli skjutet/inte vara tillräckligt nära så bryter han självmant efter dryga 5 min och kommer tillbaka.

Jag måste bryta så fort jag ser att hon är på väg att få upp en luktvittring. Brukar bli ett "kom" och sen brukar vi leka oss förbi tills jag ser att hon släppt det.
Får hon syn på en hare så går det inte att bryta, möjligtvis att hon kommer ihåg att jag är där om jag nyper henne i ljumsken och sen belönar när hon tar kontakt, men det är otroligt svårt då.

Jag har jobbat med att ha en stensäker inkallning, vilket jag hade, tills det pang poff försvann från en dag till en annan, utan hare i närheten. Damen fyllde 12 månader... Nu börjar vi hitta tillbaka till vår gamla form igen men att bryta går inte. Jag skulle inte se det som ett jätteproblem om hon tar en rush på 100 m och sedan vänder, men hon bryter ju inte det är det som är problemet. Inte ens när viltet är long gone bryter hon utan hon blir totalt besatt. Suck. Hur jobbar man med det?

Jag och Hemlig verkar ha samma "problem" lite så, jag kan bryta när hon får luktvittring om jag bryter direkt, däremot skulle jag kunna korrigera in i döden och hon skulle inte bry sig ett skit. Tuff och självständig är inte alltid bra...

Jag tror ju att andledningen till att vi har jobbat förbi är att vi faktiskt tillåter jakt, på vårat komando. Det är alltså inte en sån stor grej att inte få jaga när någon säger ifrån. Och eftersom vi vill att han ska jaga så bryter jag inte med någon hård korrigering heller, den gången han drog på spåret efter en hare lyckades jag få på honom kopplet medans han ännu spårade och sedan gick jag helt enkelt med honom i kopplet, en bit därifrån kan jag sedan kräva lydnad, vilket oftast innebär lite fotgående, gå bakom, tillbaka till fot, sitt, ligg för att kunna beröma när han gör rätt och han släpper sitt fokus på jakten och istället lägger fokus på mig. Men där kan jag även korrigera honom om han inte lyssnar. Men det blir alltså ingen korrigering för att han jagade, utan för att han inte lyssnar.

Och sedan har det helt klart även varit en fördel att ha träningar på ett ställe som fullständigt osar av vilt, hararna leker på träningsplanen på nätterna, kanin i bur på träningsplan, vildsvin i hägn precis intill, träna ute i harhägnet osv osv Vi har alltså tränat med mycket störning i kontrollerad situation även om hunden nog inte har förstått att vi har vetat att det förekommer störning. :angel:

Vi hade oxå en "down period" runt ett års åldern, men det som han gjorde var att simma ifrån oss i sjön, så husse fick ta motorbåten och köra i kapp honom och "valla in" honom till stranden igen. Så där lärde han sig att han kan inte komma ifrån oss i vattnet heller. :angel:

Haha!! Kul kille som försöker simma ifrån en, dårhund!

Jag tror att du har rätt, han får ju jaga när ni säger till så då blir det inte så stor grej när han inte får jaga. Jag vet bara inte vad jag ska göra med min tjej. Det där med stort föremålsintresse är inte alltid jättepositivt då det uppenbarligen innefattar jaktdårskap. Suck. Det enda jag kan tänka mig är att träna där det finns så mycket harar att det inte blir något särskilt. Däremot så jagar hon ju ALLT som går... löv har varit ett jäkla gissel och jag kan fortfarande ha problem att bryta henne på löv, hon går helt in i sig själv och blir helt döv :(. Jag tränar med löv och fåglar än så länge, att i lina lyckas bryta på dem, kanske får börja gå promenader i något vilttätt område så att det blir vardag, för att kunna träna på just harar.

Och sedan har det helt klart även varit en fördel att ha träningar på ett ställe som fullständigt osar av vilt, hararna leker på träningsplanen på nätterna, kanin i bur på träningsplan, vildsvin i hägn precis intill, träna ute i harhägnet osv osv Vi har alltså tränat med mycket störning i kontrollerad situation även om hunden nog inte har förstått att vi har vetat att det förekommer störning. :angel:

Kaniner är inget min hund bryr sig om, då vi har kanin hemma. Jag har utan minsta rädsla lämnat henne och kaninerna (och marsvinen, då de bodde hemma) ensamma och lösa. Hon vet att de tillhör flocken. Harar däremot är nåt heeelt annat.
Funderar på att kontakta en jägare och få tillgång till en hare eller ett harskinn för att visa att det inte är roligare än så, vad tror ni om det?

Som någon nämnde i en annan tråd finns det harhägn, vet inte hur det funkar dock. Jag skulle gärna göra det med min, men jag vet som sagt inte hur jag ska jobba ändå ;). Hon bryr sig ju liksom inte om något annat jag kan ge henne...

Nej, samma här. Har stått med köttbullar framför nosen på henne och hon har bara stirrat efter haren hon sett ändå...

Det är riktigt frustrerande. Hur resonerar du kring korrigering och hur svarar din hund på det?

Ni som har hundar som drar på vilt om de har möjlighet, hur resonerar ni kring att ha de lösa? Hur agerar hunden när den får möjlighet att dra, drar den på vittring eller synretning, ger den upp sedan när den inte kommer ikapp osv?
Hur har ni tränat för att försöka komma tillrätta med jaktbeteendet? Vilka metoder anser ni är okej för att lyckas bryta hunden?

Har själv inga hundar som drar på vilt, mammas schnauzer är dock ganska extrem i sitt viltintresse. Har försökt med det mesta. Mycket lydnadsträning med positiv förstärkning för att han verkligen ska förstå vad det är jag önskar av honom, detta i kombination med jakt och kamplekar för att han ska få lite utlopp för beteendet hos mig. Har provat att bli vrålförbannad vid minsta fixering (kopplad), väldigt mycket inkallningsträning. Inget har hjälpt, inte ens lite.

Mina hundar har bägge jagat förut, tiken har dessvärre fällt en ren när hon bodde i Norrland hos sin tidigare ägare. Terriern har ett stort intresse för rovdjursvilt, ingen av dem jagar dock om det dyker upp vilt. Har använts samma typ av/kombination av träning som på schnauzern. Hans jaktintresse är dock för stort för att kunna lösas på det sättet.

Han drar på både spår och synretning, helst det sista och då kan han springa tills han knappt orkar stå på benen igen. Blir även blockerad i koppel, svår att nå när han får syn på tex rådjur. Han har dock inget intresse av att ta fast "bytet", det är jakten i sig som är rolig. Han har dock alltid sprungit hem så fort han har jagat klart. Då sitter han i regel utanför dörren och väntar...men det är ingen ide att bli arg på honom. Det hjälper inte, därför får de bli koppel och rastning i hage, tyvärr, för han skulle må mycket bättre av att få rasa av sig ordentligt ibland.

Suck, du hjälper inte när du i princip beskriver min hunds beteende och att du (som är kunnig och duktig...) inte lyckas få bukt med det. Så frustrerande att inte lyckas lösa problemet. Tack för ditt svar även om det inte muntrade upp mig ;).

Detta bekymmer är verkligen så himla himla svårt, också läser man om folk som tycker att "det bara är att ryta i" eller "ta tag i hunden och visa var skåpet ska stå", men om inget funkar vad gör man då? En bekant till mig har använt sig av citronhalsband med fjärr till och säger att det funkar på hennes hund, tyvärr för dyrt för mig att köpa om det inte funkar, men jag kan inte tänka mig att det funkar om det inte ens skulle funka att skjuta en soft airgun kula på djuret (OBS, jag har inte testat...).

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 508
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras En diskussion kring vakthund har dykt upp här hemma, då vi snart flyttar till landet/ut i skogen och min sambo tror inte att corgis är...
23 24 25
Svar
488
· Visningar
33 805
Senast: lizan
·
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
4 182
Senast: Hyacinth
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 680
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka