Sv: Spinoff på "att bli mobbad tråden"
Min undran är vem du var är i grupparbetessammanhang?
Jag är den kreativa idésprutan som har bottenlös tunna med idéer, är väldigt drivande och också den som gör allt. Ibland axlar jag ledarrollen men inte alltid - men jag är fortfarande den som oftast gör mest. Har nog lite svårt att delegera och vill väl gärna få saker gjort på mitt sätt.
Var du den som körde över alla eller den som blev överkörd?
Jag körde väl kanske mest över mig själv. Vissa har tyckt att det varit otroligt skönt att inte behöva göra så mycket, jag har mest hamnat i grupper där det inte varit så mycket självdrift hos övriga medlemmar öht och där inget blivit gjort alls när jag varit frånvarande. EN gång har jag hamnat i en grupp som jag bara mådde dåligt av - då lyckades jag hamna med enbart de som mobbade mig, vilket gjorde att jag inte bara blev överkörd, jag fick inte ens vara i samma rum samtidigt som gruppen för de ville inte ha mig där.
Har du ändrat ditt beteende sen skoltiden eller hamnar du i samma position fortfarande? Vad har du gjort för att förändra ditt beteende?
Jag har lärt mig säga nej och sätta gränser. Jag har alltid haft en tendens att ta på mig för mycket men nu har jag börjat prioritera och tänka på mig själv, inte bara på det som ska produceras eller presteras. Jag får oftast samma roll i en grupp ändå, men inte lika starkt och det går oftast inte åt skogen pga överambitiösa idéer. Jag håller tillbaka lite helt enkelt och låter andra ta för sig, men bidrar fortfarande med mycket idéer och arbete. Är bättre på att delegera och lita på att andra faktiskt också kan.
Har du nånsin reflekterat över hur ditt beteende påverkar andra?
Ja, jag tänker alltid på hur mitt beteende påverkar andra då jag är person som är väldigt "färgstark", vilket jag tror att vissa kan tycka är lite påfrestande ibland. Oftast uppfattas jag dock bara som rolig, knasig och jävligt ambitiös.