Dom finns, men dom hör inte till den stora massan. För den stora massan har inte sjukliga ideal.
Hur vet du det?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Dom finns, men dom hör inte till den stora massan. För den stora massan har inte sjukliga ideal.
Du verkar ju göra det. Så då kanske du känner till Jan Massys ? Det är han som har avbildat tavlan iaf.
Och han dog innan 1600-taletjag är ingen konstvetare, men har åtminstone hum om att barocken ofta avbildade frodiga kvinnor. Och det trodde jag ärligt talat sågs som ganska elementära kunskaper.
Well, oavsett om jag är en historiker eller inte så tror jag inte tavlorna är en indikation på att idealet var annorlunda på 1600-talet. Då som nu, så fanns det olika ideal och majoriteten hade förmodligen ett ideal nånstans mitt i mellan dessa två bilder precis som idag.
Well, oavsett om jag är en historiker eller inte så tror jag inte tavlorna är en indikation på att idealet var annorlunda på 1600-talet. Då som nu, så fanns det olika ideal och majoriteten hade förmodligen ett ideal nånstans mitt i mellan dessa två bilder precis som idag.
Jo, det är jag med på. Välstånd har väl alltid varit attraktivt.Men du är inte alls med på att lite frodigare kropp, setts som en indikator på välstånd och därmed varit attraktivt på så vis att det avbildats?
Jo, det är jag med på. Välstånd har väl alltid varit attraktivt.
Men bara för att många kvinnor med högt välstånd hade frodigare kropp betyder det inte att det var gemene mans ideal. Känns lite långsökt. Ungefär som att dessa anorektiska modeller är dagens ideal.
Okej, fint att du tror och gissar utifrån dina egna preferenser osv.
Men försök att lyssna lite på de som faktiskt besitter mer kunskap än dig i vissa ämnen.
Exempel på ämnen där dwt kan vara på sin plats att du lyssnar på andra för att lära dig nåt och slippa gissa och tro:
* Skönhetsideal
* Samhällspåverkan
* Konsthistoria
* Ätstörningar
Bara som en liten inledning liksom. Du kanske blir förvånad över hur mycket nytt du kan lära dig![]()
Men det är ju som att hälla vatten på en gås. Nej, alla såg eller ser nog inte rådande skönhetsideal som sitt - däremot är det naivt att tro att människor inte påverkas av dem på ett eller annat sätt. Säkert gjordes det narr av överhetens rundare ideal under 1600-talet, på samma vis som det görs narr av de som ses som lättpåverkade av de lätt anorektiska idealen som kan råda idag. Och det här rör på sätt och vis trådstarten, att det är naivt att tro att gamla kulturella föreställningar inte påverkar det "vi-och-dom" tänket som finns, där väst är normen och öst är den andre.
Såklart de påverkar. Men det påverkar inte alla och de extrema idealen(utanför normen) påverkar en mindre andel.
Om det är att vinna som är målet.Jag antar att det ändå får ses som en vinst att du säger att ideal påverkar.
Kvinnokroppens idealMan kan använda lite sunt förnuft också...
Varken de frodiga kvinnorna på 1600-talet eller de anorektiska modellerna från 2000-talet avspeglar hur de flesta såg ut då eller idag. Om det inte är en indikation nog vad är det då ?
Man kan använda lite sunt förnuft också...
Varken de frodiga kvinnorna på 1600-talet eller de anorektiska modellerna från 2000-talet avspeglar hur de flesta såg ut då eller idag. Om det inte är en indikation nog vad är det då ?
Om det är att vinna som är målet.
Fast om folk ser ut som ideal eller ej säger ju inte mer om idealet än att det är svårt att nå. Vilket ofta kan vara fallen med skönhetsideal.
Förr var det svårare att bli fet om man inte hade mat, behövde jobba fysiskt hela dagarna etc. Då var det något man avbildade de rika som iom att de hade möjligheten som var så avundsvärd för de som slet och hade det knapert.
Idag finns ju lite fler ideal än för 20 år sen. Bl.a. mer rumpa, lite mer vältränat a la crossfit etc.
Men varken det idealen eller andra är enkla att uppnå för alla. Och alla ser inte ut så.
Och de här idealen leder till bl.a. anorexi, bulimi, ortorexi och psykiska problem av andra olika slag.
Du behöver nog lyssna till tex hur många unga tjejer och kvinnor mår idag. Det är många, många som mår dåligt av idealen.
Och nej, det är inte sporrande på ett positivt sätt för dem.
Gamm-pojkeVad är en gampojke?
Ungefär som 'old maid' eller 'nucka' med andra ord?Gamm-pojke
Den som inte lyckades ta ihop med någon utan blev "över".
Gamm-jänter är väl den kvinnliga formen. Hon som blev kvar hemma och tog hand om föräldrarna.Ungefär som 'old maid' eller 'nucka' med andra ord?
Har aldrig hört talas om i mina hemtrakter, men tydligen finns det folk som har. Trevligt och otrevligt på samma gång att det finns ett manligt alternativ också. ^^
Det är väl klart att det är lika illa?Herregud vilken ocharmig tråd detta utvecklades till. Snacka om att många dömer ut andra människors livsval bara för att det inte passar in i deras tankegång om hur det ska vara. Har ni funderat över att många antagligen är fullt nöjda med sina förhållanden/äktenskap som ni ser ner på? Vilka är ni att döma dem egentligen?
Sedan som pricken över i:et så kommer någon och gapar om rasism över det i princip enda inlägget som inte är känslo- utan faktastyrt. Tappade hakan litegrann faktiskt.
Ni som tycker det är vidrigt och äckligt med svenska män som vill ha en thailändska/filipinska; antar att ni tycker det är lika vidrigt med alla dessa kvinnor som åker till Gambia för att träffa yngre män? (Expressen var det väl som bara för någon dag/vecka sedan hade ett väldigt ocharmig artikel som skönmålade just detta beteende). Eller de svenska tjejer som föredrar män från t ex mellanöstern?
Så länge båda parter är nöjda så ser jag faktiskt inte problemet.