Spinoff från "dejttråden", Skaffa partner från exempelvis Thailand, är man ett äckel då?

Herregud vilken ocharmig tråd detta utvecklades till. Snacka om att många dömer ut andra människors livsval bara för att det inte passar in i deras tankegång om hur det ska vara. Har ni funderat över att många antagligen är fullt nöjda med sina förhållanden/äktenskap som ni ser ner på? Vilka är ni att döma dem egentligen?
Sedan som pricken över i:et så kommer någon och gapar om rasism över det i princip enda inlägget som inte är känslo- utan faktastyrt. Tappade hakan litegrann faktiskt.

Ni som tycker det är vidrigt och äckligt med svenska män som vill ha en thailändska/filipinska; antar att ni tycker det är lika vidrigt med alla dessa kvinnor som åker till Gambia för att träffa yngre män? (Expressen var det väl som bara för någon dag/vecka sedan hade ett väldigt ocharmig artikel som skönmålade just detta beteende). Eller de svenska tjejer som föredrar män från t ex mellanöstern?

Så länge båda parter är nöjda så ser jag faktiskt inte problemet.

Fast det går mode i kläder på ett annat sätt än vad det går mode i kroppsform. Kvinnor med timglasform har genom tiderna alltid varit primerade, på ett eller annat sätt. Ibland har det varit väldigt överdrivet med korsetter och ibland har det handlat om mer naturliga kvinnor, men timglasformen har alltid varit överlägsen. Samma sak med långt, tjockt hår, vita tänder, len hud och annat som utstrålar sundhet och fruktbarhet.
Nej,
Jag hinner inte utveckla nu men skönhetsidealen har varierat mkt.

Ni som tycker det är vidrigt och äckligt med svenska män som vill ha en thailändska/filipinska; antar att ni tycker det är lika vidrigt med alla dessa kvinnor som åker till Gambia för att träffa yngre män? (Expressen var det väl som bara för någon dag/vecka sedan hade ett väldigt ocharmig artikel som skönmålade just detta beteende). Eller de svenska tjejer som föredrar män från t ex mellanöstern?
JA, till alla som utnyttjar någon annans utsatta position.

Herregud vilken ocharmig tråd detta utvecklades till. Snacka om att många dömer ut andra människors livsval bara för att det inte passar in i deras tankegång om hur det ska vara. Har ni funderat över att många antagligen är fullt nöjda med sina förhållanden/äktenskap som ni ser ner på? Vilka är ni att döma dem egentligen?
Sedan som pricken över i:et så kommer någon och gapar om rasism över det i princip enda inlägget som inte är känslo- utan faktastyrt. Tappade hakan litegrann faktiskt.

Självklart är det hemskt när folk oavsett kön utnyttjar folks utsatthet.
Tror du någon kommer svara ”Nej, heja kvinnorna i Gambia som utnyttjar unga, utsatta män utan valmöjligheter?”

Som fotnot så är det årligen ca 750 thailändskor jämfört med ca 60 gambianer per år som "importeras". Någon skönmålning kunde jag inte se alls i det jag läste, snarare hur tragiskt många som försöker få en biljett till Sverige.

Nej, jag tycker att du läser in saker som inte finns och drar på för stora trissor. Visst är det självklart att det finns kinesiska eller thailändska män som är längre än svenska kvinnor, men generellt sett är det ju inte så.

Det finns massor med moderna studier som beskriver vad västerländska kvinnor finner attraktivt. Läs de och återkom sedan med att de flesta asiatiska männen kvalificerar in.

Ja, jag drar kanske på lite för hårt. Men saken är väl också den, att för att göra min poäng behöver jag inte se till de moderna studierna om vad västerländska kvinnor tycker är attraktivt. Jag tvivlar inte på att de finns. Det jag reagerar på är avsaknaden av insikt när det kommer till västerländska och vita normer. Att tala om biologi på det sättet är i mina ögon ganska obehagligt, och jag ser ett problem i stereotypen som ofta framställs.

Nej,
Jag hinner inte utveckla nu men skönhetsidealen har varierat mkt.
Nej, för kvinnor har det varierat mellan fylligare och smalare kroppar, tex 1800-talets mer fylliga kropp mot 30- och 60-talets mer smala kvinnor. Men timglasformen har alltid varit gynnad framför raka kvinnokroppar.

Som adopterad asiat så har jag haft kontakt med en del andra adopterade (manliga) koreaner och de verkar inte ha haft några problem med att 'svenskor' inte är attraherade/blir förälskade. Vad som anses attraktivt är otroligt subjektivt. Anledningen till att tex längre män, stora ögon, små näsor, vita tänder, ljus hud osv, anses mer attraktivt är att det är det diffusa 'västerländska' skönhetsidealet som idag dominerar globalt pga av media och liknande. Även i 'västvärlden' har dock vad som anses vara sexuellt attraktivt skiftat historiskt.

Om det nu är så att kvinnor anser att längre män är mer attraktiva känns det som att svenska och holländska kvinnor dragit en riktig nitlott genetiskt med tanke på det begränsade urval som finns. Svenska och holländska män torde enligt samma standard vara sinnebilden av sexuell attraktion och frågan är då varför vissa behöver åka till Thailand då de (pga genetisk attraktionskraft) kan välja och vraka bland alla kortare kvinnor i Sverige.

Rubens (1600-talet)

larger.jpg

Kvinnligt skönhetsideal, fotomodeller, (2000-talet)

childless-skinny-girl.jpg

JA, till alla som utnyttjar någon annans utsatta position.

Hur kommer det sig att ni utgår ifrån att thailändskor automatiskt blir utnyttjade? Inte kan det väl vara så att ni tycker de är korkade eller så?
Känns inte bara ocharmigt och unket utan faktiskt rasistiskt.

Att de på eget bevåg faktiskt kan välja har inte snuddat tanken? Det måste automatiskt vara så att de utnyttjas? Som sagt, att ha den synen på asiatiskor känns rätt unket faktiskt.

Klart det finns män som utnyttjar thailändska kvinnor men de finns de som gör det inom icke-blandade förhållanden också.

Hur kommer det sig att ni utgår ifrån att thailändskor automatiskt blir utnyttjade? Inte kan det väl vara så att ni tycker de är korkade eller så?

Att de på eget bevåg faktiskt kan välja har inte snuddat tanken? Det måste automatiskt vara så att de utnyttjas? Som sagt, att ha den synen på asiatiskor känns rätt unket faktiskt.

Klart det finns män som utnyttjar thailändska kvinnor men de finns de som gör det inom icke-blandade förhållanden också.
Tror du att det är en slump att kvinnorna och männen kommer i från socialt utsatta länder?

Det är ingen som varit i närheten att tycka att thailändska kvinnor är korkade, det folk pekar på är maktobalansen som ofta förekommer i dylika arrangemang (som ofta är kulturell och ekonomisk, som tidigare påpekats). Det betyder inte att det helt saknas solskenshistorier.

Som adopterad asiat så har jag haft kontakt med en del andra adopterade (manliga) koreaner och de verkar inte ha haft några problem med att 'svenskor' inte är attraherade/blir förälskade. Vad som anses attraktivt är otroligt subjektivt. Anledningen till att tex längre män, stora ögon, små näsor, vita tänder, ljus hud osv, anses mer attraktivt är att det är det diffusa 'västerländska' skönhetsidealet som idag dominerar globalt pga av media och liknande. Även i 'västvärlden' har dock vad som anses vara sexuellt attraktivtOm det nu är så att kvinnor anser att längre män är mer attraktiva känns det som att svenska och holländska kvinnor dragit en riktig nitlott genetiskt med tanke på det begränsade urval som finns. Svenska och holländska män torde enligt samma standard vara sinnebilden av sexuell attraktion och frågan är då varför vissa behöver åka till Thailand då de (pga genetisk attraktionskraft) kan välja och vraka bland alla kortare kvinnor i Sverige.

Rubens (1600-talet)

larger.jpg

Kvinnligt skönhetsideal, fotomodeller, (2000-talet)

childless-skinny-girl.jpg

Är det så att det bara är korta män som hämtar fruar från thailand ? Har du nån statistik på det?
Angående längd, om du läst trådar om längd eller sett undersökningar kan du se att korta kvinnor föredrar långa män i lika stor utsträckning som långa kvinnor.

Varför män däremot söker sig till thailändska kvinnor har nog inte så mkt med utseendet att göra. Män har inte lika uttalade krav på kvinnors längd. Det har förmodligen bara blivit en grej för att så många svenskar turistar till thailand.

Vad gäller dina exempel var dom väldigt extrema och såg inte hälsosamma ut. Jag tror varken den övre eller undre var ideal på vare sig 1600-talet eller 2000-talet. Sanningen ligger förmodligen nånstans i mitten.

Vad gäller dina exempel var dom väldigt extrema och såg inte hälsosamma ut. Jag tror varken den övre eller undre var ideal på vare sig 1600-talet eller 2000-talet. Sanningen ligger förmodligen nånstans i mitten.

Tänkte egentligen inte kommentera, men, "väldigt extrema"?
Många kvinnor är inte så smala som på de bilderna från 2000-talet, men de är (och har framförallt tills alldeles nyligen) varit ett ideal som många strävat efter. Och många har varit så smala, eller nästan så smala.
Bilden från 1600-talet förstår jag inte alls hur den är extrem?

Ok, ytterligare en anekdotisk berättelse. En person jag träffade på en kurs sa att han för att få vara ifred i Thailand fick köpa sig en ring att ha på så han såg gift ut. Han fick otaliga förslag av äldre kvinnor som erbjöd sin vuxna dotter som fru. De visades upp som köttstycken medans han hölls fast av den äldre kvinnan medans hon berättade om allt frun skulle göra om han bara gifte sig med henne. Han kunde ju inte slita sig loss utan att ta till våld så han fick stå där tills dom var klara med sitt säljsnack. Han sa själv att han mådde illa och blundade.
Tror du att dom kvinnorna ville bli sålda som köttstycken?

Tänkte egentligen inte kommentera, men, "väldigt extrema"?
Många kvinnor är inte så smala som på de bilderna från 2000-talet, men de är (och har framförallt tills alldeles nyligen) varit ett ideal som många strävat efter. Och många har varit så smala, eller nästan så smala.
Bilden från 1600-talet förstår jag inte alls hur den är extrem?

Många ? Jag ser inte många kvinnor som ser ut så på gatorna och har svårt att tror att många vill se ut så? Det är nog bara en liten klick.

Sen såg nog inte dom flesta kvinnorna ut sådär på 1600-talet. Hur vet du inte att det bara var målarens idealbild av kvinnan ? Hur vet du att det var idealet hos alla kvinnor på 1600-talet ?

Många ? Jag ser inte många kvinnor som ser ut så på gatorna och har svårt att tror att många vill se ut så? Det är nog bara en liten klick.

Sen såg nog inte dom flesta kvinnorna ut sådär på 1600-talet. Hur vet du inte att det bara var målarens idealbild av kvinnan ? Hur vet du att det var idealet hos alla kvinnor på 1600-talet ?

Jag frågade vad det "väldigt extrema" i bilderna är.
Vågar påstå att det inte är tillräckligt ovanligt nu att kvinnor ser ut som de senare bilderna, eller att kvinnor då såg ut som den tidigare bilden, för att "väldigt extrema" ska vara en rimlig beskrivning av dem.

Jag frågade vad det "väldigt extrema" i bilderna är.
Vågar påstå att det inte är tillräckligt ovanligt nu att kvinnor ser ut som de senare bilderna, eller att kvinnor då såg ut som den tidigare bilden, för att "väldigt extrema" ska vara en rimlig beskrivning av dem.

Dom var väldigt extrema för att majoriteten inte såg ut så varken idag eller på 1600-talet. Även om den övre bilden förmodligen är mkt vanligare idag.

Det är väl ändå flera som lyft att det säkert finns massor av såna par där båda är nöjda med arrangemanget på ngt vis, endera kära eller nöjd och glad i att leva i ett partnerskap utan eg attraktion och den kärlek tex jag vill känna för min man.

Men det är betydligt svårare att veta att så är fallet när man går in i ett förhållande med så enormt olika ingångslägen sas.

När jag var sjuk någon gång råkade jag ramla över läsning om det här. Det var män som delade med sig om sin syn på varför det var så bra att ha en thailändsk kvinna tex.
Det var inte en enda som sa en normal sak. Det var bara snack om hur lättstyrda de var och hur lätt man kunde byta ut en om den inte ville göra ditten och datten.
Det var en ögonöppnare för mig som helst vill se sånt här lite rosaskimrande. SÅ jävla många män som var så vidriga och utsatte de här kvinnorna för det.

Jag lägger absolut ingen skuld på kvinnorna för det. Hade säkert gjort samma val som dem i deras läge.
Männen däremot tycker jag bör ta tag i sig själva istället för att fortsätta i samma hjulspår och skylla allt som brister på andra än dem själva.

Och igen! Det finns så klart massor med nöjda såna par..

Är det så att det bara är korta män som hämtar fruar från thailand ? Har du nån statistik på det? Vad gäller dina exempel var dom väldigt extrema och såg inte hälsosamma ut. Jag tror varken den övre eller undre var ideal på vare sig 1600-talet eller 2000-talet. Sanningen ligger förmodligen nånstans i mitten.

Vad jag skrev är att om det är så att långa män är så attraktiva, varför är det då nödvändigt för svenska (långa) män att 'hämta' kvinnor från Thailand då de redan är så attraktiva för majoriteten av (kortare) kvinnor i Sverige.

Bilderna visar hur skönhetsidealet och attraktion är subjektivt historiskt och kulturellt.

Är det så att det bara är korta män som hämtar fruar från thailand ? Har du nån statistik på det?
Angående längd, om du läst trådar om längd eller sett undersökningar kan du se att korta kvinnor föredrar långa män i lika stor utsträckning som långa kvinnor.

Varför män däremot söker sig till thailändska kvinnor har nog inte så mkt med utseendet att göra. Män har inte lika uttalade krav på kvinnors längd. Det har förmodligen bara blivit en grej för att så många svenskar turistar till thailand.

Du har fortfarande inte fått grepp om begreppet skönhetsideal va? Det är liksom inte riktigt så att ideal alltid är hälsosamma, eller ens uppnåeliga. De flesta har nog koll på att under tex. barocken avbildades lite kurvigare människor, det var till viss del en klassfråga.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Hovrandsartros
  • Lymfangit
Tillbaka