Spinoff från "dejttråden", Skaffa partner från exempelvis Thailand, är man ett äckel då?

Jag är fullt övertygad om att kvinnors status och i slutänden livskvalité går upp om det inte längre ses som ett bra karriärval för henne att gifta sig med en rikare man. Att kvinnor istället kan ses som värda en utbildning och ett arbete istället för att åsidosättas för hon kommer ändå giftas bort.
.

Det låter jättebra. Jag är dock inte lika övertygad som du. Cynisk, ja. Absolut.

Och jag kommer aldrig kunna gå med på att det är ömsesidigt så länge vinsten för den ena parten är att slippa fattigdom. Att vad den ena får ut är att tex slippa arbeta 20 timmar per dygn i en tygfabrik/gå på gatan/svälta. Att du ens kan kalla det valfritt förstår jag inte.

Men menar du allvarligt att det är bättre att kvinnorna INTE får möjligheten att slippa fattigdom? Att de ska "hålla ut" tills samhället ändrar sig så de får bättre möjligheter i sitt hemland? För mig låter det ganska kallt, faktiskt.

Och jag kommer aldrig kunna gå med på att det är ömsesidigt så länge vinsten för den ena parten är att slippa fattigdom. Att vad den ena får ut är att tex slippa arbeta 20 timmar per dygn i en tygfabrik/gå på gatan/svälta. Att du ens kan kalla det valfritt förstår jag inte.

Som sagt. Har du ett bättre alternativ att erbjuda? Att säga att det på sikt förbättrar... bl.a bl.a bl.a fungerar inte. Vad har du att erbjuda just den kvinnan istället just nu?

Och fortfarande. Jag pratar inte om dem som säljs som sexslavar eller som tvingas av familjen etc. utan om dom som helt självmant, för att ömsesidigt tycke uppstår, väljer att komma till Sverige.

Du har inte funderat på att det faktiskt finns kvinnor som inte ser det som ett självändamål att utbilda sig och skaffa sig en karriär?
Du vet, olika länder och olika värderingar. Alla tänker inte som vi.

Tsk. Det är väl det som är grejen. För att kvinnor ska kunna få självständighet behöver det finnas ett val. För att det ska vara ett val behöver hon kunna klara sig själv utan en man.

Jag talar inte om neurokirurgi här.

Men menar du allvarligt att det är bättre att kvinnorna INTE får möjligheten att slippa fattigdom? Att de ska "hålla ut" tills samhället ändrar sig så de får bättre möjligheter i sitt hemland? För mig låter det ganska kallt, faktiskt.

Jag tycker givetvis att det är jättehemskt att folk lever i fattigdom. Men lösningen för mig är inte att västerländska personer utnyttjar fattigdomen för att skaffa sig partners. Den måste hittas någon annanstans.

Men det är ju en fin argumentationsteknik att utmåla mig till den dåliga som står i vägen för fattiga kvinnors lycka. :up:

Men så löjligt, för att vara emot barnarbete måste jag vara beredd att ta emot alla barnen i mitt hem och betala för deras uppehälle och skolgång? För vad har jag att erbjuda dem annars?

Nej precis. That's litegrann the point. Du (och de som gillar inläggen) moraliserar gärna över andras livsval för att det inte passar in i din världsbild men du har inget svar på hur de ska göra istället. Att blanda in barnarbete är bara så lågt. Eller jämför du dessa kvinnor med barn?

Nej precis. That's litegrann the point. Du (och de som gillar inläggen) moraliserar gärna över andras livsval för att det inte passar in i din världsbild men du har inget svar på hur de ska göra istället. Att blanda in barnarbete är bara så lågt. Eller jämför du dessa kvinnor med barn?

Ska barn tvingas svälta trots att de har en säljbar tillgång i form av sina kroppar? Borde inte de också ha rätt att utnyttja män och överleva?

Men hur kan du generalisera så och säga att det bara är win åt ena hållet? Bara för att det inte är positivt för dig och passar in i din bild på hur det "ska" vara? Kvinnan kanske är fullt nöjd med det hela.

Därför att jag helt enkelt inte tror att så många av de här kvinnorna som kommer hit på vinst eller förlust i slutändan blir "fullt nöjda" med arrangemanget. Det är bättre än svält, javisst, men att tro att de tycker tillvaron här är så bra är att blunda för problemet.
Rent krasst, skulle du kunna tänka dig att flytta till en annan världsdel där du inte kan språket alls, till ett land tusentals mil hemifrån där du varken har vänner eller familj eller ens känner någon förutom en man du precis träffat som har lovat att han ska försörja dig? Låter oddsen gynnsamma?

Haha alltså. För det första moraliserar jag inte ett dugg över kvinnornas val. Jag förstår precis varför de väljer att komma hit, det är helt glasklart. Det är männens val jag har ett stort problem med. Och det har jag beskrivit i inlägg efter inlägg.

Och att jag jämför kvinnorna med barn, alltså bästa halmgubben i tråden hittills. Nej, jag skrev att jag inte behöver ha en lösning för alla barn som arbetar bara för att jag är emot barnarbete. Det är lite samma som att jag inte behöver ha en lösning för alla fattiga kvinnor i världen bara för att jag är emot att västerländska män utnyttjar deras fattigdom.

Därför att jag helt enkelt inte tror att så många av de här kvinnorna som kommer hit på vinst eller förlust i slutändan blir "fullt nöjda" med arrangemanget. Det är bättre än svält, javisst, men att tro att de tycker tillvaron här är så bra är att blunda för problemet.
Rent krasst, skulle du kunna tänka dig att flytta till en annan världsdel där du inte kan språket alls, till ett land tusentals mil hemifrån där du varken har vänner eller familj eller ens känner någon förutom en man du precis träffat som har lovat att han ska försörja dig? Låter oddsen gynnsamma?

Tror gör man i kyrkan finns det ett talesätt som säger.

Jag kan inte svara på din fråga eftersom jag inte varit i den sitsen, däremot finns det ju exempel på flera människor (bl.a. här på buke) som flyttat till en helt annan världsdel p.g.a att de träffat någon de blivit kära i så helt ovanligt är det ju inte att man gör på det sättet.

Haha alltså. För det första moraliserar jag inte ett dugg över kvinnornas val. Jag förstår precis varför de väljer att komma hit, det är helt glasklart. Det är männens val jag har ett stort problem med. Och det har jag beskrivit i inlägg efter inlägg.

Och att jag jämför kvinnorna med barn, alltså bästa halmgubben i tråden hittills. Nej, jag skrev att jag inte behöver ha en lösning för alla barn som arbetar bara för att jag är emot barnarbete. Det är lite samma som att jag inte behöver ha en lösning för alla fattiga kvinnor i världen bara för att jag är emot att västerländska män utnyttjar deras fattigdom.

Att komma dragande med barnarbete och barn som sexslavar (inte du) när vi pratar vuxna kvinnor (vilket fler än du gjort) är väl en halmgubbe om något.

Tror gör man i kyrkan finns det ett talesätt som säger.

Jag kan inte svara på din fråga eftersom jag inte varit i den sitsen, däremot finns det ju exempel på flera människor (bl.a. här på buke) som flyttat till en helt annan världsdel p.g.a att de träffat någon de blivit kära i så helt ovanligt är det ju inte att man gör på det sättet.
Men du ser inte skillnaden i att bli förälskad och göra valet att flytta till den och att vara fattig och flytta ihop med någon random person i ett annat land för att överleva?

Du har inte funderat på att det faktiskt finns kvinnor som inte ser det som ett självändamål att utbilda sig och skaffa sig en karriär?
Du vet, olika länder och olika värderingar. Alla tänker inte som vi.

Det där låter lite som argument från forntiden.

Nejdå, kvinnor vill inte aaaaalls utbilda sig och skaffa en karriär. De vill baaaaara stå vid spisen och laga mat, förutom när potatisen kokar upp för då är det barnafödande som gäller! Och - inte att förglömma, det viktigaste i livet är att man blir försörjd av en bra man som fattar alla beslut åt en. :meh:

Jag skulle vilja ändra din sista mening till "Alla har inte samma möjligheter som vi". :up:

Men du ser inte skillnaden i att bli förälskad och göra valet att flytta till den och att vara fattig och flytta ihop med någon random person i ett annat land för att överleva?

Jo, men jag utgår ifrån att det är frivilligt tills motsatsen bevisats medans många andra här verkar utgå ifrån att dessa stackars kvinnor per se blir tvingade och utnyttjade.

Att komma dragande med barnarbete och barn som sexslavar (inte du) när vi pratar vuxna kvinnor (vilket fler än du gjort) är väl en halmgubbe om något.

Men alltså, på riktigt nu. Min poäng var att bara för att vara emot någonting (barnarbete eller fattiga kvinnor som gifter sig med rika män) behöver jag inte ha en lösning för de specifika personerna det gäller (barnen eller de fattiga kvinnorna). Inte att barnarbete och fattiga kvinnor som gifter sig med svenska män är samma sak.

Du frågade mig vad kvinnorna vinner på att svenska män inte gifter sig med dem. Jag svarade att de kan vinna på att inte bli sedda som handelsvaror samt få en högre status samt utbildning/arbete. Det var tydligen inte bra nog för dig för det kallade du blabla och frågade vad jag skulle göra för de specifika kvinnorna som inte har turen att träffa en välmenande svensk man för att byta sin sexualitet mot socialt välstånd. Och då skrev jag att inte är skyldig att lösa världens fattighet för att vara emot att svenska män utnyttjar fattiga personer. På samma sätt som en inte behöver ta hem barn från Bangladesh för att vara emot barnarbete.

Det är sedan länge konstaterat att bästa sättet att hjälpa ett folk ur fattigdom är att ge kvinnor bättre levnadsvillkor, möjligheter till en utbildning och hjälp att starta företag. Att fattiga kvinnor har ett tryck på sig att hitta en västerlänning som ska ta familjen ur fattigdom är inte ett sätt.

Men karriär, de vill väl bara ha en framtid överhuvudtaget, det är ju knappast att göra karriär. Sedan är min upplevelse att många kvinnor som kommit hit från Thailand är väldigt företagsamma, jag har dock noll koll på hur representativa de jag träffat på är. Men små restauranger poppar ut, odlingsföretag och det jobbas hårt.

Det där låter lite som argument från forntiden.

Nejdå, kvinnor vill inte aaaaalls utbilda sig och skaffa en karriär. De vill baaaaara stå vid spisen och laga mat, förutom när potatisen kokar upp för då är det barnafödande som gäller! Och - inte att förglömma, det viktigaste i livet är att man blir försörjd av en bra man som fattar alla beslut åt en. :meh:

Jag skulle vilja ändra din sista mening till "Alla har inte samma möjligheter som vi". :up:

Det är nog dessvärre den stora problematiken överlag i Sverige. Att folk är så trångsynta och tror att vår världsbild är den bästa och de som tycker annorlunda gör det bara för att de helt enkelt inte vet bättre eller kan/har möjlighet till bättre.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka