Spinoff från "dejttråden", Skaffa partner från exempelvis Thailand, är man ett äckel då?

Jag håller i stort med Hero här, en konststil är inte samma som ett allmänt ideal. Ingen tror väl att kroppsidealet i mitten på förra seklet var som kvinnorna på Picassos målningar:

T03670_10.jpg

Barockens uttrycksformer inom konsten var svulstiga men inte alla målade som Rubens, Velasquez som är ungefär samtida målade mer "normala" personer, som här i Venus med spegeln:

0022_Velasquez_Rokeby_Venus.jpg

Senast ändrad av en moderator:
Jag håller i stort med Hero här, en konststil är inte samma som ett allmänt ideal. Ingen tror väl att kroppsidealet i mitten på förra seklet var som kvinnorna på Picassos målningar:

T03670_10.jpg

Barockens uttrycksformer inom konsten var svulstiga men inte alla målade som Rubens, Velasquez som är ungefär samtida målade mer "normala" personer, som här i Venus med spegeln:

0022_Velasquez_Rokeby_Venus.jpg

Det är ingen som säger att alla såg på samma vis som konstverken från barocken, men det sågs uppenbarligen som ett skönhetsideal och på samma vis som man retuscherar bort några kilo på många modellbilder idag så la man nog på några istället. Värt att nämna är ju att under barocken så har vi inga bilder på vanliga människor, som jämförelse. Du kan ju inte heller jämföra barocken och den något mer abstrakta kubismen, den enda strömningen strävar till att måla någorlunda realistiskt och den andra inte alls.

Jag rapporterade ditt inlägg, det känns fruktansvärt rasistiskt att tala om att västerländska/svenska kvinnor inte uppskattar asiatiska mäns fysiska attribut.
I sak håller jag med dig men buke har inte åsiktscensur, folk får tycka nästan vad de vill, rasister eller inte.

Det är ingen som säger att alla såg på samma vis som konstverken från barocken, men det sågs uppenbarligen som ett skönhetsideal och på samma vis som man retuscherar bort några kilo på många modellbilder idag så la man nog på några istället. Värt att nämna är ju att under barocken så har vi inga bilder på vanliga människor, som jämförelse. Du kan ju inte heller jämföra barocken och den något mer abstrakta kubismen, den enda strömningen strävar till att måla någorlunda realistiskt och den andra inte alls.
Mitt exempel var i och för sig inte från hans kubistiska period utan senare men det har mindre betydelse. Jag uppfattar Rubens bildspråk som ett språk där det svulstiga medvetet överdrivs, jag är ingen expert på honom men det syns tydligt tycker jag, som teckningen nedan. Ingen kan få mig till att tro att det här var idealet för män på 1600-talet
02ecc20106d3f19b084cebe69ebe9a9a--peter-paul-rubens-figure-drawings.jpg

Mitt exempel var i och för sig inte från hans kubistiska period utan senare men det har mindre betydelse. Jag uppfattar Rubens bildspråk som ett språk där det svulstiga medvetet överdrivs, jag är ingen expert på honom men det syns tydligt tycker jag, som teckningen nedan. Ingen skall få mig till att tro att det här var idealet för män på 1600-talet
02ecc20106d3f19b084cebe69ebe9a9a--peter-paul-rubens-figure-drawings.jpg

Det stämmer säkert med Picasso, jag är inte så insatt där, men det kändes ändå som att blanda äpplen och päron i relation till att tala om konst och skönhetsideal. Och såklart är det skillnad på ideal inom konsten respektive verkligheten, men som jag sa så är ändå Rubens bilder mer verklighetsnära än Picassos.

Från första början handlade ju det här om att skönhetsideal sett annorlunda ut genom tiden, som illustrerades med bilder från en annan epok. Varför vill man argumentera mot det från första början?

Det stämmer säkert med Picasso, jag är inte så insatt där, men det kändes ändå som att blanda äpplen och päron i relation till att tala om konst och skönhetsideal. Och såklart är det skillnad på ideal inom konsten respektive verkligheten, men som jag sa så är ändå Rubens bilder mer verklighetsnära än Picassos.

Från första början handlade ju det här om att skönhetsideal sett annorlunda ut genom tiden, som illustrerades med bilder från en annan epok. Varför vill man argumentera mot det från första början?
Jag tror de allra flesta håller med om att kroppsidealet ändrats över tid, jag gör det i varje fall, men jag tror inte att skillnaden mellan olika tidsperioder är så stor som det ibland framställs.

Ska man vara petig visar forskning att vita kvinnor föredrar inte långa män, men män som är längre än de själva. Det betydet inte att 1. det är biologiskt 2. att detr universellt.

Och även om preferensen för längre män är biologiskr det ju inte den enda faktorn vi väljer partner efter.
Inte enda faktorn, men en faktor som kommer att märkas på gruppnivå, vilket är den nivå vi diskuterar. Även korta kvinnor gillar långa män. Du har skrivit att kvinnor söker sig till resursstarka män, vilket vi är överens om. Längd är en resurs som bl. a. ger fördelarna längre räckvidd och större tyngd, två egenskaper som är gynnsamma i hands-on konkurrens med andra män.

Eftersom ditt inlägg är så rörigt angående vad du verkligen vet, tror eller tycker är det svårt att bemöta. Tror du inte att längdpreferensen är både global och biologisk?

Inte enda faktorn, men en faktor som kommer att märkas på gruppnivå, vilket är den nivå vi diskuterar. Även korta kvinnor gillar långa män. Du har skrivit att kvinnor söker sig till resursstarka män, vilket vi är överens om. Längd är en resurs som bl. a. ger fördelarna längre räckvidd och större tyngd, två egenskaper som är gynnsamma i hands-on konkurrens med andra män.

Eftersom ditt inlägg är så rörigt angående vad du verkligen vet, tror eller tycker är det svårt att bemöta. Tror du inte att längdpreferensen är både global och biologisk?

Jag säger att det är väldigt svårt att skilja på vad som är biologiskt och kulturellt. Längdpreferensen är inte global. Mitt examensarbete i zoologi handlade om just människors partnerval så jag har väl läst så pass mycket att jag är mer ödmjuk än jag var innan.

Vi tenderar att glömma att människan inte bara delar genetiskt ursprung utan även kulturellt. Hur vet vi om en kulturell preferens som uppstått tidigt och levt vidare är kulturell eller biologisk?

Vad gäller just längd så är inte ju längre ju bättre. Forskning har visat att en viss kvot verkar finnas dvs. valet sker relativt till ens egen längd. Den preferens som påvisats är alltså att män längre än en själv föredras men inte långa som i absoluta mått.

Intressant tråd om Thailändskor och folks syn på oss som har en eller som jag gift sedan 11 år med en .Har inte orkat läsa hela

Vadå, herregud? Det är väl knappast särskilt kontroversiellt att Rubens överdrev, inte bara kvinnokroppen utan i lika stor utsträckning manskroppen och även barn målades så.
Det är sjukt när män skriver att kvinnorna på tidigare bilden var "extrema" och "överdrivna" och "bidrar" med bilder på smala kvinnor som dom kallar "normalare"

För det första nej de tre gracerna är inte extrema eller överdrivna kroppstyper ALLS men ljussättningen tar fram sånt vi ser som imperfektioner..... kvinnornas kroppstyp på tavlan kan liksom inte kallas extrem eller onormal så jag vet inte vad ni har tagit eller jo ni har tagit dagens skönhetsideal

+ att nej konst handlar inte alltid om ideal men Rubens kvinnor HAR supertydligt fokus på kvinnors skönhet och på lust så varför låtsas som om han skiter i manliga blicken och ideal liksom :confused: vad handlar alla hans Venus tavlor om tror ni, vad handlar hans tavla på sovande Angelica om tror ni, vad handlar tavlan om som visades i inlägget och det blev sån konstig diskussion om? Tavlan som startade det här mansplainandet är De tre gracerna som står för --- rätt gissat --> "bra" egenskaper typ skönhet och glädje och om vi snackar Venus i spegeln HUR är Venus kropp i Rubens Venus i spegeln mindre "normal" än Velazquez för jag fattar verkligen inte det? :confused:

619px-Rubens_Venus_at_a_Mirror_c1615.jpg

Intressant tråd om Thailändskor och folks syn på oss som har en eller som jag gift sedan 11 år med en .Har inte orkat läsa hela

Jag tänkte faktiskt på dig, för jag hade för mig att du hade en thailändsk fru. Och jag tror att vi alla som uttryckt kritik mot fenomenet, inte blundar för att det finns mer genuina historier också. Du verkar vara en sympatisk människa, och jag har inget skäl till misstro dina intentioner eller äktenskap. :)

Jag är också kluven i det här. Har ett par nära vänner som har thailändskor (den ena är visserligen från Vietnam), där den ena killen var väldigt populär och lite yngre, i 30-årsåldern. Han träffade henne via en backpackingresa 2009, de lever ihop som vilket par som helst och träffades och blev kära. Han skulle inte ha några problem alls att hitta någon tjej här, men nu var det den här han föll för. Fel? Nä, kan inte tycka det om man känner paret ifråga. Den andra är en gammal klasskompis, oerhört snäll, men inte socialt kompetent och har väl inte heller haft utseendet med sig. Han hittade aldrig någon i skolan men hittade en thailändsk tjej, kanske för att han, med sitt dåliga självförtroende från skolan, slapp ta första steget tänker jag men jag vet ju inte hur det gått till när de träffades. Hon har bott här ett bra tag, fått svenskt medborgarskap och så vidare, och de är fortfarande ett par och jag kan inte heller se att de inte har det bra, även om jag naturligtvis inte vet vad som händer bakom lykta dörrar. Naturligtvis, i den bästa av världar, skulle han kanske ta tag i sina problem så han hade kunnat skaffa sig en svensk tjej - men jag känner lite en global värld inte funkar så.

Jag tror man ska vara oerhört försiktig med att döma andras relationer och nej, jag anser att man inte är ett svin för att man väljer att vara tillsammans med en tjej från Asien. Jag känner att den här tråden luktar lite "de tar våra svenska män", för tro mig, det har jag och MIN man fått höra, att sådana som han bara kommer hit och tar de svenska kvinnorna, att jag blir utnyttjad för att han vill ha papper eller att jag tagit hit honom för att jag vill ha barnvakt etc. Inget är ju sant, vi har ju varit ett par i snart ett halvt decennium och vi trivs ju ihop, men om det HADE varit så, så har ju ingen med det att göra mer än oss. Jag förstår argumentet att kvinnorna kan bli utnyttjade - men det är ju samma med min man i så fall. Och jag tror också man dömer världen utifrån sin egen värld, att man tror att folk gifter sig av kärlek överallt i världen, det är ju inte så riktigt. Många kulturer väljer att gifta sig av helt annan anledning. Eller som min mans mamma har sagt: Gifter man sig med en bra man/kvinna/familj (vilket det handlar om i många kulturer) kommer man att lära sig att älska den personen.

Det viktiga måste vara att man är snäll och behandlar sin partner med respekt. Inte var man hittar partnern.

Jag tror man ska vara oerhört försiktig med att döma andras relationer och nej, jag anser att man inte är ett svin för att man väljer att vara tillsammans med en tjej från Asien. Jag känner att den här tråden luktar lite "de tar våra svenska män"
Nej det luktar mer "skicka inte dom här svenska sexistiska jävlarna på kvinnor i fattiga länder som inte har råd att säga nej"

Och det är INGEN som har sagt att nån är ett svin för att dom väljer att vara med en tjej från Asien ---> det som sagts är att man är ett svin om man utnyttjar fattiga kvinnors situation

Nej det luktar mer "skicka inte dom här svenska sexistiska jävlarna på kvinnor i fattiga länder som inte har råd att säga nej"

Och det är INGEN som har sagt att nån är ett svin för att dom väljer att vara med en tjej från Asien ---> det som sagts är att man är ett svin om man utnyttjar fattiga kvinnors situation
Fast för väldigt många kulturer ÄR det viktigare att gifta sig med en man som har pengar eller gifta in sig i en bra släkt som är värd något på papperet än vad det är att gifta sig av ren kärlek. Det kommer vi inte ifrån.

Var drar DU gränsen för att utnyttjat fattiga kvinnors situation? Är det samma med män som gifter sig med svenska kvinnor? Det vill säga att de utnyttjar de svenska kvinnorna för till exempel papper? Hur vet du i så fall det?

Jag tänkte faktiskt på dig, för jag hade för mig att du hade en thailändsk fru. Och jag tror att vi alla som uttryckt kritik mot fenomenet, inte blundar för att det finns mer genuina historier också. Du verkar vara en sympatisk människa, och jag har inget skäl till misstro dina intentioner eller äktenskap. :)
Det finns säkert många som missköter sig men de som jag känner verkar utåt ha det bra .De flesta tjejerna har arbete och många av dom har barn med både sin svenska man och något med hemifrån och flera av tjejerna har bytt kille sedan dom kom hit .Dom tolererar inte att bli behandlade som skit .Som jag hört av en del tjejer är att den Thailändske mannen eller många av dom behandlar kvinnor illa och går ofta till horor och sitter och dricker öl och där är det så att om kvinnan inte står vid spisen eller sköter barnen är hon på rymmen som en del säger skämtsamt om den svenska kvinnan men där är det inte ett skämt men det finns säker en del män som är bra där åxo .Jag kände min kvinna i 5 år innan vi kom på att gifte oss och hon är välutbildad och har gått på universitet i Bangkok och hon hade det rätt bra där ekonomiskt så hon kom inte hit av den anledningen

Jag är också kluven i det här. Har ett par nära vänner som har thailändskor (den ena är visserligen från Vietnam), där den ena killen var väldigt populär och lite yngre, i 30-årsåldern. Han träffade henne via en backpackingresa 2009, de lever ihop som vilket par som helst och träffades och blev kära. Han skulle inte ha några problem alls att hitta någon tjej här, men nu var det den här han föll för. Fel? Nä, kan inte tycka det om man känner paret ifråga. Den andra är en gammal klasskompis, oerhört snäll, men inte socialt kompetent och har väl inte heller haft utseendet med sig. Han hittade aldrig någon i skolan men hittade en thailändsk tjej, kanske för att han, med sitt dåliga självförtroende från skolan, slapp ta första steget tänker jag men jag vet ju inte hur det gått till när de träffades. Hon har bott här ett bra tag, fått svenskt medborgarskap och så vidare, och de är fortfarande ett par och jag kan inte heller se att de inte har det bra, även om jag naturligtvis inte vet vad som händer bakom lykta dörrar. Naturligtvis, i den bästa av världar, skulle han kanske ta tag i sina problem så han hade kunnat skaffa sig en svensk tjej - men jag känner lite en global värld inte funkar så.

Jag tror man ska vara oerhört försiktig med att döma andras relationer och nej, jag anser att man inte är ett svin för att man väljer att vara tillsammans med en tjej från Asien. Jag känner att den här tråden luktar lite "de tar våra svenska män", för tro mig, det har jag och MIN man fått höra, att sådana som han bara kommer hit och tar de svenska kvinnorna, att jag blir utnyttjad för att han vill ha papper eller att jag tagit hit honom för att jag vill ha barnvakt etc. Inget är ju sant, vi har ju varit ett par i snart ett halvt decennium och vi trivs ju ihop, men om det HADE varit så, så har ju ingen med det att göra mer än oss. Jag förstår argumentet att kvinnorna kan bli utnyttjade - men det är ju samma med min man i så fall. Och jag tror också man dömer världen utifrån sin egen värld, att man tror att folk gifter sig av kärlek överallt i världen, det är ju inte så riktigt. Många kulturer väljer att gifta sig av helt annan anledning. Eller som min mans mamma har sagt: Gifter man sig med en bra man/kvinna/familj (vilket det handlar om i många kulturer) kommer man att lära sig att älska den personen.

Det viktiga måste vara att man är snäll och behandlar sin partner med respekt. Inte var man hittar partnern.
Hur du kan göra kopplingen "tar våra svenska män" och samtidigt tycka dig behöva påpeka att man den man som lever med en tjej från Asien inte behöver vara ett svin, går mig lite förbi, faktiskt.

Nåväl, problemet handlar ju hur som helst om den möjlighet svenska män har att dra nytta av thailändska kvinnors utsatta position i Thailand.

Hur du kan göra kopplingen "tar våra svenska män" och samtidigt tycka dig behöva påpeka att man den man som lever med en tjej från Asien inte behöver vara ett svin, går mig lite förbi, faktiskt.

Nåväl, problemet handlar ju hur som helst om den möjlighet svenska män har att dra nytta av thailändska kvinnors utsatta position i Thailand.
Vilket även kan dras över på kvinnor --->män från till exempel Afrika (för jo, de finns också). Nä, jag tror ganska många kulturer i världen gifter sig av andra anledningar än vad vi gör här. Och jag tycker man ska vara försiktig att döma ut de anledningarna.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Akvarietråden V
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Tillbaka