Jag är också kluven i det här. Har ett par nära vänner som har thailändskor (den ena är visserligen från Vietnam), där den ena killen var väldigt populär och lite yngre, i 30-årsåldern. Han träffade henne via en backpackingresa 2009, de lever ihop som vilket par som helst och träffades och blev kära. Han skulle inte ha några problem alls att hitta någon tjej här, men nu var det den här han föll för. Fel? Nä, kan inte tycka det om man känner paret ifråga. Den andra är en gammal klasskompis, oerhört snäll, men inte socialt kompetent och har väl inte heller haft utseendet med sig. Han hittade aldrig någon i skolan men hittade en thailändsk tjej, kanske för att han, med sitt dåliga självförtroende från skolan, slapp ta första steget tänker jag men jag vet ju inte hur det gått till när de träffades. Hon har bott här ett bra tag, fått svenskt medborgarskap och så vidare, och de är fortfarande ett par och jag kan inte heller se att de inte har det bra, även om jag naturligtvis inte vet vad som händer bakom lykta dörrar. Naturligtvis, i den bästa av världar, skulle han kanske ta tag i sina problem så han hade kunnat skaffa sig en svensk tjej - men jag känner lite en global värld inte funkar så.
Jag tror man ska vara oerhört försiktig med att döma andras relationer och nej, jag anser att man inte är ett svin för att man väljer att vara tillsammans med en tjej från Asien. Jag känner att den här tråden luktar lite "de tar våra svenska män", för tro mig, det har jag och MIN man fått höra, att sådana som han bara kommer hit och tar de svenska kvinnorna, att jag blir utnyttjad för att han vill ha papper eller att jag tagit hit honom för att jag vill ha barnvakt etc. Inget är ju sant, vi har ju varit ett par i snart ett halvt decennium och vi trivs ju ihop, men om det HADE varit så, så har ju ingen med det att göra mer än oss. Jag förstår argumentet att kvinnorna kan bli utnyttjade - men det är ju samma med min man i så fall. Och jag tror också man dömer världen utifrån sin egen värld, att man tror att folk gifter sig av kärlek överallt i världen, det är ju inte så riktigt. Många kulturer väljer att gifta sig av helt annan anledning. Eller som min mans mamma har sagt: Gifter man sig med en bra man/kvinna/familj (vilket det handlar om i många kulturer) kommer man att lära sig att älska den personen.
Det viktiga måste vara att man är snäll och behandlar sin partner med respekt. Inte var man hittar partnern.