Spinoff från "dejttråden", Skaffa partner från exempelvis Thailand, är man ett äckel då?

Men karriär, de vill väl bara ha en framtid överhuvudtaget, det är ju knappast att göra karriär. Sedan är min upplevelse att många kvinnor som kommit hit från Thailand är väldigt företagsamma, jag har dock noll koll på hur representativa de jag träffat på är. Men små restauranger poppar ut, odlingsföretag och det jobbas hårt.

Det är min upplevelse också. Massagesalonger (riktig massage alltså, inte typen med happy ending), små thai-foodtruckar, nagelsalonger etc.

För att blanda in barn när vi pratar vuxna som kan göra egna livsval känns relevant?
Antingen kan man ändra samhället - och då ska ingen behöva sälja sig - eller också kan man inte ändra samhället

OM det är acceptabelt att en vuxen kan göra ett livsstils val att utnyttja någon att sälja sig till för att slippa fattigdom - när i livet infaller den rätten? Ska barn behöva leva i fattigdom för att vi inte accepterar vissa livsstilsval? OM det är fel att individuella kvinnor ska vänta på en samhällsförändring - varför är det rätt att barn väntar?

Bara så att folk missförstår mig rätt.)
Är människor riktigt fattiga/desperata är det inget livsstilsval och då är det ett övergrepp. Om vuxna människor av fri vilja gör val, är det OK.

Men om argumentet är att de får det bättre - annars skulle de inte välja att sälja, så har vi tre problem 1) var går gränsen för vilka transaktioner som är tillåtna 2) vad gör den här typen av transaktioner för hela samhället och synen på medmänniskorna 3) hur ser vi till att de som ingår transaktionerna får så mycket information (om t.ex. svenska migrationslagar) att de verkligen kan göra ett väl underbyggt val

Jo, men jag utgår ifrån att det är frivilligt tills motsatsen bevisats medans många andra här verkar utgå ifrån att dessa stackars kvinnor per se blir tvingade och utnyttjade.
Hur ser du på fri vilja? Är det ett val att när något står mellan att gifta sig eller att se familjen svälta? Är det ett val när mamma och pappa säljer dig till en västerlänning eller pressar dig att gifta dig med honom för att de ska kunna få en inkomst och överleva? Tror du att dessa kvinnor skulle göra det här "valet" om det fanns en annan möjlighet för dom att ta sig ur fattigdomen eller kraven från sina familjer?

Hur ser du på fri vilja? Är det ett val att när något står mellan att gifta sig eller att se familjen svälta?

Ja, det måste jag nog tycka att det är.

Är det ett val när mamma och pappa säljer dig till en västerlänning eller pressar dig att gifta dig med honom för att de ska kunna få en inkomst och överleva?

Nej, för då är det ju någon annan som bestämmer över ditt huvud.

Tror du att dessa kvinnor skulle göra det här "valet" om det fanns en annan möjlighet för dom att ta sig ur fattigdomen eller kraven från sina familjer?

Det beror ju på varför man gör valet. Är det för att man fattat tycke för mannen ifråga och vill leva med honom så hade man nog gjort samma val ja. Om man däremot endast gör det för att komma ifrån sin eländiga livssituation och/eller därtill tycker att den svenska mannen är en äcklig pösmunk som man egentligen inte vill ta i med tång ens så hade man antagligen inte gjort det.

Om man däremot endast gör det för att komma ifrån sin eländiga livssituation och/eller därtill tycker att den svenska mannen är en äcklig pösmunk som man egentligen inte vill ta i med tång ens så hade man antagligen inte gjort det.
Vilka är "man"? :confused:

Är det rik västerländsk kvinna alltså typ du själv eller fattig och desperat med familj att försörja som är den där "man" som inte hade gjort det? För om du tror att folk inte är beredda att jobba så hårt för pengarna är du ju extremt naiv :confused:

Det är jag ju inte helt säker på, men med tanke på att man räknar med att 40 miljoner kinesiska män är "över" så borde det ju vara enklare att hitta en man där, än in lilla Sverige.

Tittar man på det som rapporteras så är det mest att kvinnor från tex Thailand och Filippinerna säljs som slavar i Kina. Hittar ingenting om legitima äktenskap när jag söker.
....... borde det vara enklare för thailändskor och filippinskor att hitta kinesiska män när skönhetsidealet i Kina är typ vitt, vitare och vitast?

Tror du att dessa kvinnor skulle göra det här "valet" om det fanns en annan möjlighet för dom att ta sig ur fattigdomen eller kraven från sina familjer?

Vissa, dvs. de som verkligen blir kära, skulle nog göra samma val. Men problemet är väl just att de inte har särskilt många andra möjligheter?

Alltså det känns som att vi är ens om att det bästa vore om kvinnorna hade reella valmöjligheter och inte behövde använda giftermål för att ta sig ur fattigdom. Men vi är oense om vad som ska hända så som läget är nu, dvs. när de inte har andra reella möjligheter.

Vilka är "man"? :confused:

Är det rik västerländsk kvinna alltså typ du själv eller fattig och desperat med familj att försörja som är den där "man" som inte hade gjort det? För om du tror att folk inte är beredda att jobba så hårt för pengarna är du ju extremt naiv :confused:

Jag förstår inte din frågeställningen riktigt. Jag pratar naturligtvis om den fiktiva kvinnan som det frågades om och den frågeställningen som fanns.

Min erfarenhet är att många svenskar har mycket lättare att uttrycka känslor på engelska än vad de har på svenska. Tex har de mycket lättare att säga till någon "I love you" än de har att säga "Jag älskar dig". Tror att det har med att göra att det inte blir lika djupt på ett annat språk än modersmålet.
Det är jag också övertygad om! På svenska är orden laddade, många ord känns pinsamma att uttala, men på engelska är de plötsligt neutrala även om innebörden är densamma. Jag märker det även när det gäller sk fula ord. Svenskar använder f-ordet åt höger och vänster i mycket större utsträckning än samma ord på svenska. Det svenska ordet tar emot lite.
Tänk bara på en låttext på engelska. Den kan låta helt underbar och fin men översätter man det direkt till svenska blir det urfjantigt och skulle möjligtvis passa i en dansbandslåt, på sin höjd.

Jag förstår inte din frågeställningen riktigt. Jag pratar naturligtvis om den fiktiva kvinnan som det frågades om och den frågeställningen som fanns.
Okej jag läste för snabbt

Men då fattar jag inte det här tycker du alltså det är bra att svenska män letar upp kvinnor som "egentligen inte vill ta i dom med tång" men gör det för att dom behöver pengar? :confused: Tycker du på riktigt att det är win-win att svenska män gillar att utnyttja fattiga kvinnors situation?

Well, oavsett om jag är en historiker eller inte så tror jag inte tavlorna är en indikation på att idealet var annorlunda på 1600-talet. Då som nu, så fanns det olika ideal och majoriteten hade förmodligen ett ideal nånstans mitt i mellan dessa två bilder precis som idag.

Fast som redan påpekats var konstnären till din bild död på 1600-talet. Tavlan målades på mitten av 1500-talet, så den kan knappast tas upp som ett exempel på 1600-talets kroppsideal.

Fast som redan påpekats var konstnären till din bild död på 1600-talet. Tavlan målades på mitten av 1500-talet, så den kan knappast tas upp som ett exempel på 1600-talets kroppsideal.
Näe, det var en miss av mig. Google ger inte alltid rättvisa resultat. Men det finns säkerligen flera olika exempel om man googlar lite :).

Handel med människor är alltid fel.

Däremot, om man som svensk t.ex åker till ett fattigt land på semester och en av dessa t.ex thailändska kvinnorna ser sin chans att få ett liv med mindre fattigdom, raggar upp den aktuella svensken och svensken faller för kvinnan i fråga kan jag inte se att svensken har gjort något fel. Svensken blev helt enkelt blåst även om det inte kommer fram.

Sen finns det ju såklart fall där det är känslor åt båda håll och folk antar att det ser ut på ett visst sätt och dömer efter det.

Med det sagt tror jag att man ska vara försiktig med att döma individer.

Du är alltså fullkomligt säker på att det inte finns några evolutionsbiologiska förklaringar?

Till att kvinnor söker sig till vita män? Det har jag faktiskt aldrig sett några evolutionsbiologiska belägg för. Däremot finns det belägg för att kvinnor söker resursstarka män men de finns ju överallt. Där ser man även att den preferensen avtar i mer jämställda samhällen.

Något jag funderat över är just hur detta tycke uppstår. Många thailändare talar rejält knackig engelska, liksom de män i 40-70 års ålder det ofta handlar om.
Hur kommunicerar man sen? Hur pratar man om viktiga saker? Eller har man inte det behovet?

Min anhörige och dennes partner pratar båda mycket bra engelska samt ett annat språk de har gemensamt. Partnern kan fler språk, men hemspråket är lika enkelt som kinesiska att lära sig och dessutom ovanligt och att hitta en kurs är nog omöjligt närapå. Men de har ett starkt gemensamt språk i engelskan och partnern har jobbat i både USA och England.

Det är väl ingen i tråden som debaterat emot att människor av olika nationaliteter blir kära i varandra, det som stör är när västerländska män "importerar" fattiga och desperata kvinnor som försöker hitta en väg ut ur fattigdom och elände och istället får en tid i riktig missär innan de antingen blir utkastade eller själva kan komma loss.

Vad det gäller Kina är det en annan sak som iaf stör mig enormt och det är alla bortrövade kvinnor och flickor som verkligen får sina liv förstörda och behandlas sämre än djuren på marknaderna. Bortrövade flickor säljs som brudar. 30 miljoner män utan en chans att hitta en kinesisk kvinna att gifta sig med 2020. :crazy:

Till att kvinnor söker sig till vita män? Det har jag faktiskt aldrig sett några evolutionsbiologiska belägg för. Däremot finns det belägg för att kvinnor söker resursstarka män men de finns ju överallt. Där ser man även att den preferensen avtar i mer jämställda samhällen.
Mitt svar var en replik på att förklaringen @Petruska gav till människors partnerval var "Kultur, ekonomi och makt". Vissa andra förklaringar finns ju faktiskt också.

Det existerar starka belägg för att kvinnor föredrar långa män eller i varje fall män som är längre än de själva är, vilket gör att kombinationen thailändsk man och svensk kvinna blir mindre vanlig än svensk man och thailändsk kvinna. Sedan finns det också sociologisks och kulturella orsaker till att den första kombinationen är mindre sannolik.

Mitt svar var en replik på att förklaringen @Petruska gav till människors partnerval var "Kultur, ekonomi och makt". Vissa andra förklaringar finns ju faktiskt också.

Det existerar starka belägg för att kvinnor föredrar långa män eller i varje fall män som är längre än de själva är, vilket gör att kombinationen thailändsk man och svensk kvinna blir mindre vanlig än svensk man och thailändsk kvinna. Sedan finns det också sociologisks och kulturella orsaker till att den första kombinationen är mindre sannolik.

Ska man vara petig visar forskning att vita kvinnor föredrar inte långa män, men män som är längre än de själva. Det betydet inte att 1. det är biologiskt 2. att detr universellt.

Och även om preferensen för längre män är biologiskr det ju inte den enda faktorn vi väljer partner efter.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka