Spinoff från "dejttråden", Skaffa partner från exempelvis Thailand, är man ett äckel då?

Därför att jag helt enkelt inte tror att så många av de här kvinnorna som kommer hit på vinst eller förlust i slutändan blir "fullt nöjda" med arrangemanget. Det är bättre än svält, javisst, men att tro att de tycker tillvaron här är så bra är att blunda för problemet.
Rent krasst, skulle du kunna tänka dig att flytta till en annan världsdel där du inte kan språket alls, till ett land tusentals mil hemifrån där du varken har vänner eller familj eller ens känner någon förutom en man du precis träffat som har lovat att han ska försörja dig? Låter oddsen gynnsamma?

Ett problem med den här typen av resonemang är att du utgår från svenskt samhälle där vi, i ett globalt perspektiv, är väldigt jämställda.
Här är det ganska självklart att inte vilja flytta till ett främmande land och bli beroende av en mans godtycke.
Vi är vana att ha helt andra möjligheter.

För en kvinna som kommer från Thailand, eller för den delen Kurdistan (som jag valde som exempel i ett annat inlägg, därifrån "importeras" det inte så få hustrur), som är "van" vid ojämställda förhållanden och beroende av en man, så kan det mycket väl vara så att det är väldigt attraktivt att bli beroende av en man i Sverige med jämförelsevis hög materiell standard, jämfört att bli beroende av en man i ursprungslandet med sämre materiell standard.

Så ja, för kvinnan kan det absolut vara ett "uppköp" även om det motsatta vore ett uppenbart "nerköp" för en svensk kvinna.

Om "världen" var jämställd så skulle det vara enbart negativt med "importfruar" och då skulle ditt resonemang vara enkelt och helt rimligt.
Nu ser inte världen ut så och då kan jag begripa hur en "hustruköpare" blir ett attraktivt alternativ.

Ett problem med den här typen av resonemang är att du utgår från svenskt samhälle där vi, i ett globalt perspektiv, är väldigt jämställda.
Här är det ganska självklart att inte vilja flytta till ett främmande land och bli beroende av en mans godtycke.
Vi är vana att ha helt andra möjligheter.

För en kvinna som kommer från Thailand, eller för den delen Kurdistan (som jag valde som exempel i ett annat inlägg, därifrån "importeras" det inte så få hustrur), som är "van" vid ojämställda förhållanden och beroende av en man, så kan det mycket väl vara så att det är väldigt attraktivt att bli beroende av en man i Sverige med jämförelsevis hög materiell standard, jämfört att bli beroende av en man i ursprungslandet med sämre materiell standard.

Så ja, för kvinnan kan det absolut vara ett "uppköp" även om det motsatta vore ett uppenbart "nerköp" för en svensk kvinna.

Om "världen" var jämställd så skulle det vara enbart negativt med "importfruar" och då skulle ditt resonemang vara enkelt och helt rimligt.
Nu ser inte världen ut så och då kan jag begripa hur en "hustruköpare" blir ett attraktivt alternativ.

Tittar jag på min bekantskapskrets osv när det gäller att flytta till liv i sus och dus i london eller usa så är det i princip bara kvinnliga som varit den fattigare delen som gift sig rikt. Kan inte komma på en enda manlig person som gift sig rikt. Om detta är för att man inte vill eller för att man inte kan låter jag vara osagt.

Jag mår lite illa av den här tråden och det beror på att min farsa är tillsammans med en thailändsk tjej och JA jag tycker han är ett äckel.
Han brukade bo i Thailand på vintrarna och i Sverige resten av året. Där träffade han denna tjej och efter mycket pappersjobb bor de tillsammans i Sverige.

Både jag och mina syskon har tyckt detta var jobbigt. Mitt största problem är att han är 70 och hon 30 (min ålder).

I början bröts kontakten efter att jag tog upp hur jag kände. Jag vet inte hur jag ska hantera det så vi umgås ytterst sällan.

Jag mår lite illa av den här tråden och det beror på att min farsa är tillsammans med en thailändsk tjej och JA jag tycker han är ett äckel.
Han brukade bo i Thailand på vintrarna och i Sverige resten av året. Där träffade han denna tjej och efter mycket pappersjobb bor de tillsammans i Sverige.

Både jag och mina syskon har tyckt detta var jobbigt. Mitt största problem är att han är 70 och hon 30 (min ålder).

I början bröts kontakten efter att jag tog upp hur jag kände. Jag vet inte hur jag ska hantera det så vi umgås ytterst sällan.

Är det enbart åldersskillnaden som är ett problem för dig?
-och i så fall, varför är det ett problem?
:)

Stackare. Det hade jag inte kunnat hantera bättre än du, jag hade nog också minimerat kontakten.

edit: jag kommer att tänka på den kanadensiska dokumentär som den här artikeln handlar om: http://www.timescolonist.com/documentary-explores-dad-s-dating-1.174848

Filmaren försöker hantera sina känslor för sin 73-årige pappas förhållande med en 23-åring från Filippinerna. Som heter Girlie. Den var känslomässigt plågsam att se.

Senast ändrad:

Fast det är väl ingen i tråden som argumenterat för att det är kvinnorna som gör konstiga val? Jag tycker snarare alla har problematiserat kring männens val. Att kvinnornas sida också beskrivs är ju mer för att visa på hur ojämställt ett sådant förhållande blir.

Fast det är väl ingen i tråden som argumenterat för att det är kvinnorna som gör konstiga val? Jag tycker snarare alla har problematiserat kring männens val. Att kvinnornas sida också beskrivs är ju mer för att visa på hur ojämställt ett sådant förhållande blir.

Jag kopplar inte riktigt ditt svar till mitt inlägg.

Avsikten med mina inlägg är mest att försöka problematisera och nyansera bilden från det väldigt hårda fördömandet som görs av de män som "importerar" från Thailand.

Det vore också intressant att se fler åsikter om "import" från exempelvis Kurdistan. Om de "importerna" inte är lika laddade som "thailandsimporterna" (det tror jag inte att de är men jag kan se lika stora jämställdhets- och beroendefällor där; möjligen större problem eftersom många av de "kurdistanimporterade" hustrurna är analfabeter)?

Jag kopplar inte riktigt ditt svar till mitt inlägg.

För att du förklarar att kvinnor kommer hit för att de får ett bättre liv och typ att världen är inte jämställd. Nä, den är ju väldigt tydligt inte det men att fattiga kvinnor gifter sig med rikare män är inte konstigt. Felet är ju inte att kvinnor tvingas till sådana val utan när män från rikare länder, tex Sverige, utnyttjar kvinnors utsatthet i andra länder för att få sig en fru .

Det vore också intressant att se fler åsikter om "import" från exempelvis Kurdistan. Om de "importerna" inte är lika laddade som "thailandsimporterna" (det tror jag inte att de är men jag kan se lika stora jämställdhets- och beroendefällor där; möjligen större problem eftersom många av de "kurdistanimporterade" hustrurna är analfabeter)?

Det är givetvis lika illa var kvinnorna än kommer ifrån.

Är det enbart åldersskillnaden som är ett problem för dig?
-och i så fall, varför är det ett problem?
:)

Nä det är inte bara åldersskillnaden. Det är också för att hon såklart är i ett underläge. Jag tror hon jobbade i någon fabrik innan hon kom hit och var från en fattigare provins.

Åldersskillnaden stör mig kanske för att vi är i samma ålder och jag blir så äcklad av att tänka att min farsa har sex med en så ung tjej.

Sedan vet jag inte vad de kan tänkas ha gemensamt och hur de lyckades kommunicera i början när de inte pratade samma språk.

Jag vet också att min farsa hade extremt svårt att hitta en tjej i Sverige efter att det tog slut med morsan. Han var desperat.

Nä det är inte bara åldersskillnaden. Det är också för att hon såklart är i ett underläge. Jag tror hon jobbade i någon fabrik innan hon kom hit och var från en fattigare provins.

Åldersskillnaden stör mig kanske för att vi är i samma ålder och jag blir så äcklad av att tänka att min farsa har sex med en så ung tjej.

Sedan vet jag inte vad de kan tänkas ha gemensamt och hur de lyckades kommunicera i början när de inte pratade samma språk.

Jag vet också att min farsa hade extremt svårt att hitta en tjej i Sverige efter att det tog slut med morsan. Han var desperat.
Jag hade inte heller kunnat hantera det. Jag hade inte kunnat hantera åldersskillnaden särskilt bra ens om det hade varit en kvinna jag i övrigt uppfattat som jämbördig med min pappa, och än mindre som det nu är för dig.

Jag förstår verkligen ditt obehag, och tyvärr har jag inget mer konstruktivt än så att säga.

(Jag hade nog försökt låta bli att tänka på sexet, överlag är föräldrars sexliv inte så kul att tänka på, tycker jag.)

Stackare. Det hade jag inte kunnat hantera bättre än du, jag hade nog också minimerat kontakten.

edit: jag kommer att tänka på den kanadensiska dokumentär som den här artikeln handlar om: http://www.timescolonist.com/documentary-explores-dad-s-dating-1.174848

Filmaren försöker hantera sina känslor för sin 73-årige pappas förhållande med en 23-åring från Filippinerna. Som heter Girlie. Den var känslomässigt plågsam att se.

Alltså det är min pappa och jag tycker om och behöver honom. Så det känns väldigt sorgligt att ses så lite.

Vi har dock en del sms och telefon kontakt men att ses är det svåra när de alltid kommer tillsammans. Antingen att jag bjuder hem dem på mat eller de mig.

Jag hoppas att hon en dag gör slut och blir självständig. Hon behöver inte nån jäkla gubbe.

Alltså det är min pappa och jag tycker om och behöver honom. Så det känns väldigt sorgligt att ses så lite.

Vi har dock en del sms och telefon kontakt men att ses är det svåra när de alltid kommer tillsammans. Antingen att jag bjuder hem dem på mat eller de mig.

Jag hoppas att hon en dag gör slut och blir självständig. Hon behöver inte nån jäkla gubbe.
Ja, jag förstår att du tycker det är sorgligt. Men det måste vara förfärligt att se den sidan av din pappa.

Jag hade inte heller kunnat hantera det. Jag hade inte kunnat hantera åldersskillnaden särskilt bra ens om det hade varit en kvinna jag i övrigt uppfattat som jämbördig med min pappa, och än mindre som det nu är för dig.

Jag förstår verkligen ditt obehag, och tyvärr har jag inget mer konstruktivt än så att säga.

(Jag hade nog försökt låta bli att tänka på sexet, överlag är föräldrars sexliv inte så kul att tänka på, tycker jag.)

Åldersskillnaden är det stora problemet för mig då jag är allergisk mot gubbsjuka män i allmänhet. Det är därför jag inte ens dejtar 30-åriga män om jag får reda på att de skulle kunna tänka sig att dejta 20-åriga kvinnor.

Sexet försöker jag undvika att tänka på och jag är så tacksam att de iallafall inte är fysiska när jag är med.

Jag trodde först att jag var den känsligaste av mina syskon för att jag är kvinna. När jag däremot tänker efter så tror jag mina bröder tagit det minst lika hårt.

Min ena brorsa har varit livrädd för att hans flickvänner skulle få reda på det och varit tvungen att ljuga. Den andra brorsan är jag ganska säker på inte sagt något till hans tjej. De skäms.

Skulle det vara möjligt för dig att få umgås med din pappa utan henne, tror du? Och vill du det?

Jag hade som förälder (har unga vuxna barn) tyckt att det var helt rimligt att de ville träffa bara mig, om jag levde med någon som inte alls är en sorts styvförälder till dem. Jag menar, det kan vara möjligt att föreslå det för honom, utan att gå in på ditt obehag? Just genom att det är han som är din förälder?

Alltså, jag förstår dig verkligen. Så himla trist. Jag känner rysningar av obehag om jag tänker att det hade varit min pappa.

@Myblackcat låter jobbigt att tappa kontakten med sin pappa pga. en sådan sak. Hur länge har dom varit tillsammans?

Har du funderat på att försöka lära känna hans nya fru(?)? Det kanske skulle kunna göra umgänget lite lättare/trevligare...? Det kan ju inte vara särskilt trevligt för henne att känna sig utfrusen av hans familj hellre.

Annars så låter det som en bra plan B att erbjuda att endast träffa din pappa på tumanhand.

@Myblackcat låter jobbigt att tappa kontakten med sin pappa pga. en sådan sak. Hur länge har dom varit tillsammans?

Har du funderat på att försöka lära känna hans nya fru(?)? Det kanske skulle kunna göra umgänget lite lättare/trevligare...? Det kan ju inte vara särskilt trevligt för henne att känna sig utfrusen av hans familj hellre.

Annars så låter det som en bra plan B att erbjuda att endast träffa din pappa på tumanhand.

Jag tänker att hon kan vara hur trevlig som helst, jag skulle ha problem med relationen ändå.
Jag skulle nog krisa om någon av mina föräldrar kom hem med en 30-åring oavsett ursprung.

@kryddelydd att hämta en kurdisk fru är lika illa, men jag Ser inte det på samma sätt som när Åke 67 och tjej 27 från Thailand kommer. Där SYNS ojämlikheten mer, den kurdiska tjejen är troligen gift med en kurdisk man och då ser jag inte det.

Var har jag skrivit att hon är utfryst?

De har varit ihop i några år nu och varje gång jag träffat honom är hon med. Så visst känner jag henne lite, fast det är extremt svårt att kommunicera utan ett gemensamt språk.

Jag har absolut inget emot henne och skulle aldrig bete mig illa. Det är gubben det är fel på!

Och nej jag har inte förlorat kontakten med honom, den är bara betydligt sämre.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka