Spinoff Faderskapsintyg

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Spinoff Faderskapsintyg

Nej av omsorgsskäl.

Vem tar hand om barnet om mamman klappar ihop totalt?
Och hur bra är det för barnet att mamman klappar ihop?

Då så har det ju plötsligt ingen mamma till hands utan bara en pappa och då är vi tillbaka på att barnet bara har en förälder.
Och det bästa är ju att det har två.

Och skulle verkligen TS tycka att det var bra att plötsligt bli ensam hemmapappa på heltid?

Men ytterst få föräldrar är ju lediga samtidigt, huvudsaken är ju att båda föräldrarna får en möjlighet att knyta an till barnet och vice versa. Det bästa som kan hända är väl att båda föräldrarna får känna på att vara helt ensamma i sitt föräldraskap under en längre period.

Jag antar att du har haft 9 månader på dig att ta reda på det.
Så vad har hittills hindrat dig?

Återigen, varför skulle jag förutsätta att mamman skulle jävlas eller lura mig för? Om mamman som i mitt fall ger mig lappen om vad jag tror är ett faderskapsintyg varför skulle jag tvivla på det för? Eller varför skulle jag tvivla på något hon sagt överhuvudtaget när jag trott att vi varit på samma linje? Det är ju nu i efterhand som jag har förstått att hon totalt lurat mig. Det låter ju nästan på dig som att man inte ska ha tillit till andra utan bara utgå från att folk kommer jävlas med en.

Mamman är ju en del av det hela och jag måste ha kontakt med henne.

Det jag tror Inte_Ung menar att du, som majoriteten av män, visat minimalt med intresse och engagemang när det vankas barn.
Majoriteten av kvinnor sätter sig in i vad som behövs i BB-väskan, försäkringar, vad som skall handlas osv osv osv teoretiska och praktiska förberedelser.
Kontrasterna blir ljuvligt tydliga när ett par separerar under småbarnstiden.
Män låter kvinnan sköta detta och du verkar ge intryck av att vara en av dem?

Som om man skulle köpa häst eller bil utan att läsa på innan, kolla besiktning osv - nej, knappast.

Som om man skulle köpa häst eller bil utan att läsa på innan, kolla besiktning osv - nej, knappast.

Jag tror du ger en rätt vinklad bild av hur kvinnor beter sig under graviditet. Jag har svårt att tro att jag, som ändå jobbar med att söka information, skulle vara den enda som struntat blankt i att ta reda på fakta om sådana saker som faderskapsberättelser (visste inte ens att det hette så). Och jag visste verkligen LÅNGT ifrån allt om försäkringar och allt annat som omger både häst- och bilköp när jag skaffade det. Min erfarenhet av hästmänniskor säger också att de flesta vet mindre, och inte mer.

Det inte för att säga att det är dåligt att söka faktakunskap. Utan mer att nyansera denna rätt högtravande bild av kvinnor vs män.

Jag som varit i sitsen kan bara säga att jag är hellre ensam än med en man som inte vill ha mig men stannar i relationen för att jag väntar hans barn.

Men man har ju alltid en relation att vårda i ett sådant läge.
Om inte annat en vänskapsrelation.

Om jag har förstått det hela rätt så övergav han inte dig även om han inte fortsatte att ha en kärleksrelation med dig.
Han stannade och ställde upp.

Man kan vara en god vän och medmänniska även om kärleken tar slut.
Man behöver inte älska för att stanna och stötta.
Man kan göra det av kärlek till sina ofödda barn eller för att man är en god människa.

Om jag har förstått TS rätt vill han i första hand ha konstruktiva råd om hur man går vidare.

Visst men ibland så är det bästa att bädda för sin situation i förväg.
Man kan sköta sina relationer på olika sätt.
Antingen så att de blir lätta eller så att de blir svåra.
Och det oavsett om man är ett kärlekspar eller ej.

Man kan sätta någon i klistret eller låta bli.

Ponera då att brytningen skett senare, när barnet är äldre. Hade det varit att föredra?
Ja när barnet varit runt halvåret och knutit an till båda sina föräldrar så hade det flutit mycket lättare.
Och barnet hade inte heller tyckt att det varit besvärligt med en separation vid den tidiga åldern.

Det hade varit en ganska så kort tid att vänta.

Jag är osäker på vad du menar med gravid och tråkig - blir man det?
Många män tycker det.
Att gravida kvinnor är både osmakliga och osexiga.
Samt att kvinnan kan tappa lusten för sex och mannens närhet.

Ja när barnet varit runt halvåret och knutit an till båda sina föräldrar så hade det flutit mycket lättare.
Och barnet hade inte heller tyckt att det varit besvärligt med en separation vid den tidiga åldern.

Det hade varit en ganska så kort tid att vänta.

Jo, fast det har ju ingenting med kvinnans bitterhet att göra, hon hade säkert blivit lika ledsen ändå. Och äldre barn kan ju tycka att det är traumatiskt att föräldrarna bryter upp.

Det bästa som kan hända är väl att båda föräldrarna får känna på att vara helt ensamma i sitt föräldraskap under en längre period.

Med mammans psykiska hälsa som insats?

Det är skillnad på att vara ensam och vara övergiven.
Och att vara ensam 8h/dag 5 dagar/vecka mot 24/7.

KL

Som sagt innan så har jag varit i kontakt med socialnämndens chef idag. Frågade bland annat om hur det går till med faderskapsbekräftelsen i den aktuella kommunen.

Efter ca en vecka skickas ett brev till mamman där hon ska fylla i vem som är pappan osv. Detta brev ska därefter skickas till socialnämnden och därefter får föräldrarna en kallelse till socialnämnden där man ska skriva under faderskapsbekräftelsen. Frågade om där fanns en utredning om vem som är pappan eller en utredning i övrigt. På grund av sekretess får socialnämnden inte lämna ut sådana uppgifter. Jag vet alltså inte om där finns en pågående utredning. Jag försökte börja förklara min situation om att barnet inte tillåts träffa mig överhuvudtaget längre men blev hela tiden avbruten och samtalet kändes lite suspekt. Kan vara som Görel nämnt tidigare att finns där ingen faderskapsbekräftelse så har inte heller fadern någon talan, att det är därför kvinnan på socialnämnden inte ville lyssna på umgängesbiten osv? Att jag får ta den diskussionen när faderskapet är utrett? Frågade i stället vad jag kunde göra, fick då svaret att jag kunde begära en faderskapsutredning. Så det gjorde jag och fick inte mycket mer hjälp än det för tillfället.

Vad jag nu vet till 100% är att papperet som mamman gett mig inte var faderskapsbekräftelsen. Vad jag även nu vet är att det troligen rör sig om något av dessa alternativ.

1
Mamman har inte skickat in några papper till socialnämnden. (Då borde socialnämnden fortsätta kontakta henne kan man tycka?)

2
Mamman har skickat in papperet men angivet att hon inte vet vem pappan är.

För hon har inte skickat in papperen och angivit mig som fader för då hade socialnämnden kallat dit mig oavsett umgängesfrågor eller annat som mamman nu kan ha sagt.

Jo, fast det har ju ingenting med kvinnans bitterhet att göra, hon hade säkert blivit lika ledsen ändå.
Jo för barnet hade redan då haft en relation med sin pappa och första känsliga tiden hade varit över.
Det hade varit lättare att dela på omsorgen i ett sådant läge och tilliten hade varit bättre.
Lika ledsen hade hon nog blivit - men hade haft en bättre förutsättning för att hantera det.
Man måste ju inte göra allt så svårt som möjligt för andra.
Man får underlätta.

Och äldre barn kan ju tycka att det är traumatiskt att föräldrarna bryter upp.
En 6 månaders bebis har inte det medvetandet.

Man får underlätta.

En 6 månaders bebis har inte det medvetandet.

Nej, men äldre barn kan ha det. Oftast sker ju separationerna när det gått några år. och i vilket fall som helst kan vi inte påverka när människor väljer att göra slut, man får göra det bästa av den situationen som är just nu.

3
Mamman har skickat in papperet och uppgivit någon annan som fader och den mannen har blivit kallad.

Frågade i stället vad jag kunde göra, fick då svaret att jag kunde begära en faderskapsutredning. Så det gjorde jag och fick inte mycket mer hjälp än det för tillfället.

Jag tycker du ska kontakta advokat om det här. Så du vet vilka vägar du kan gå. Bra att du begärt faderskapsutredning.

Men låt oss vara ärliga, det är inte bara mamman som mår dåligt här!

Visst.
Men där så är skillnaden att den som överger är den som just överger.
Man kan inte göra det utan att det får konsekvenser för en själv också.
Och där så har man ett val.

I det valet så ingår att se till att allt blir så smidigt som möjligt för alla så att ingen behöver må dåligt.
Mamman hade inget val - hon var maktlös i sin situation.
För sin egen skulle så hade det ju därför kunnat vara bra om pappan stannat kvar och påbörjat sitt föräldraskap i relationen.

Mamman kan inte på något vis göras ansvarig för pappans välmående - det måste man själv ta ansvar för i ett sådant här läge.
Har man gått sin väg så har man.

Nu så gällde det just detta fallet och det barnet var inte fött ännu när pappan avslutade relationen.
Då så kan man välja ett bättre tillfälle för att avsluta.
Om man är noga med sin relation till barnet.

... faderskapsberättelser ...

Du menar "faderskapsbekräftelse"?
Eller?

Jag har tagit reda på precis hur det fungerar innan jag skaffade barn.
De stora barnens pappa och jag bestämde oss för att gifta oss för att underlätta den delen.
För då anses barnet vara makens med automatik och det tyckte han kändes bra.
Minsta barnets pappa och jag gifte oss inte av ekonomiskt-praktiska orsaker så då tog vi tillsammans reda på hur det skulle fungera.
Så att båda skulle veta det.
I efterhand så önskar jag att vi hade bekräftat faderskapet redan under graviditeten, men det blev bra ändå.
Det var ett fint och högtidligt tillfälle för min sambo att få skriva på för sitt barn.

Mamman hade inget val - hon var maktlös i sin situation.

Men vad vet du om det? Du spekulerar vilt i tråden om hennes känslor, hennes motiv, hennes välbefinnande, ja till och med hennes graviditetshormoner, när vi faktiskt inte vet ett dyft om det. Vi vet inte vad som föranlett separationen, varför den blev när den blev och som jag ser det är inget av detta vår business att moralisera över hur som helst.

Vore det inte bättre att börja ge konkreta råd i stället för att gå in i domarrollen och bestämma vem som är skyldig och vem som är offer? Jag tänker i alla fall sätta punkt här.

Det handlar inte om skuld och offer.
Det handlar om att man bara kan påverka sin egen situation alldeles själv.
Inte peka på att någon annan skall göra det åt en.

Jag tycker i stället att den stackars mamman får oförskyllt mycket ansvar för hur en pappa som stack med en ny kvinna när hon var gravid mår.
Ärligt talat så tror jag inte att man kan lägga det ansvaret på henne.

Jag tycker i stället att den stackars mamman får oförkylt mycket ansvar för hur en pappa som stack med en ny kvinna när hon var gravid mår.
Ärligt talat så tror jag inte att man kan lägga det ansvaret på henne.

Du upprepar nästan i varje inlägg att han stack och lämnade en gravid kvinna bakom sig, som om det vore en synd inför gud. Och det är kvinnans lidande du understryker, inte barnets, inte TS. Men relationer är komplicerade. Det är inte svart eller vitt. Det är inte lätt eller svårt. Det finns inte bra eller dåliga tillfällen. Och framför allt - facit får man i efterhand.

Mina värderingar är att den som ger sig in i en relation när som helst måste vara beredd på att den tar slut. Och vem som tar initiativet är helt oväsentligt. Det är kvaliten på förhållandet som är det relevanta, inte vem som drar i nödstoppet. Och det är ingen idé att fortsätta det här skuldspåret, det hjälper ingen. Absolut ingen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 535
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 449
Senast: lizzie
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 965
Senast: Nixehen
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 131

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundpassning, hundar som kissar
  • Oseriös avel 2023
  • Tråden för spår

Hästrelaterat