Spinoff Faderskapsintyg

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Spinoff Faderskapsintyg

Det handlar inte om skuld.
Utan om att se konsekvensen av sitt eget handlande och att det kan påverka det egna livet negativt att göra något som sårar andra.
Jag upprepar för att jag inte tycker att jag lyckas förmedla andemeningen som jag vill ha fram.

Att såra någon annan ger alltid negativa konsekvenser.

Det handlar inte om skuld.
Utan om att se konsekvensen av sitt eget handlande och att det kan påverka det egna livet negativt att göra något som sårar andra.
Jag upprepar för att jag inte tycker att jag lyckas förmedla andemeningen som jag vill ha fram.

Att såra någon annan ger alltid negativa konsekvenser.

Det är ingen idé att du upprepar detta till mig. Du har tagit väldigt tydlig ställning trots att du inte rimligen kan ha fakta att göra det. Och då kan man heller inte slå fast vad som har orsakat vad.

Either way, så har ju TS slutat lyssna på det för ungefär fem sidor sedan. Så din argumentation når inte fram.

Du har tagit väldigt tydlig ställning trots att du inte rimligen kan ha fakta att göra det.
Inte ställning - det är det som hela tiden missförstås.
Jag kan förstå reaktionen vilket inte är samma sak.

Vi kan väl kanske vara överens om att det är dumt att såra andra och att det i största möjliga mån bör undvikas?
Och att det kan ge negativa konsekvenser i ens eget liv om man gör det.

Tycker det är dags för dig att sluta anta saker. Var har du fått ifrån att jag stack ifrån mamman med en ny kvinna? Ja, jag har en ny flickvän som jag träffade efter mammans och min relation tog slut. Hade aldrig pratat med min nuvarande under tiden jag var ihop med mamman. Har du inte fakta på hur något verkligen ligger till så är det kanske bättre att vara tyst? Jag har sagt att jag inte tänker svara på dina frågor och tänker inte diskutera med dig något mer. Men när du som nu säger saker som du inte har en aning om så kan jag inte bara vara tyst. Så lägg av med att skriva saker som du absolut inte har en aning om.

Har du tänkt på att det kan vara så att mamman var otrogen och att det var därför förhållandet tog slut?
Jag kan ockå sätta mej in i hur det skulle var att bli dumpad under en graviditet men skillnaden är att jag skulle aldrig låta det gå ut över mitt barn. Det är inte pappan jag hämnas på om jag inte låter barnet träffa honom, det är barnet.
Som förälder har man skyldighet att bortse ifrån sina egna känslor och fokusera på sitt barn. En mamma som inte låter pappan träffa sitt barn fokuserar inte på barnet utan på sig själv.
Det är skitjobbigt att ha sitt ex hemma flera timmar i veckan för att denne ska få träffa sitt barn men man gör det ändå just för att det är för barnets bästa.

Ts vill träffa sitt barn och det enda "fel" han har gjort är att tro att hans ex ska vara lika intresserad som han av att barnet har två föräldrar.

Vad som föregick deras separation har inte vi med att göra.

Jag har läst tråden och beklagar att du blivit så hårt huggen på här. Det verkar dock som att du väljer att helt enkelt inte svara på vissa inlägg vilket jag tycker är rätt klokt - vissa tar det mer än det ger att diskutera med.

I alla fall, jag tycker att det är jättebra att du kämpar för ditt barns rätt att ha sin pappa. Kanon för er bägge två! Det enda jag reagerar på är detta:

Umgänget har ju fungerat och jag har träffat barnet, mamman sa att vi skulle ha gemensam vårdnad och att umgänget inte skulle vara några problem. Det är ju nu alla problem börjat komma att jag inte får träffa barnet osv. Jag har alltså inte haft någon anledning att misstro eller kolla upp hur det verkligen fungerar eftersom jag helt enkelt litat på mammans ord

Handen på hjärtat så stämmer väl inte det där? Din flickvän har flera gånger skrivit här på forumet om hur ni tvingats smyga med ert förhållande för att risken fanns att ditt ex skulle bli tokig om hon fick veta om er relation och hindra ditt umgänge med barnet. Uppenbarligen har det ju funnits en oro redan innan barnet kom att det skulle bli problem med ert umgänge.
Hon skrev exempelvis: "Hans ex, som väntar hans barn, ställer fortfarande till det men det ska väl förhoppningsvis också lösa sig vartefter." i en tråd, att "Han vill självklart ta halva ansvaret och vara delaktig i barnets tillvaro. Det finns dock en viss risk att exet väljer att dra det till en vårdnadstvist pga svartsjuka gällande att min vän valt att gå vidare" i en annan samt att när någon frågar varför du tror att hon kommer att krånga svarade din flickvän "För att hon strular redan så fort något kommer på tal om barnet, motsätter sig mot allt han tycker och vill. Samt att hon sagt att hon inte kommer acceptera att han träffar någon redan nu.".

Alltså har ju åtminstone din tjej förutsatt att det ska bli problem.

Senast ändrad av en moderator:

Vad som föregick deras separation har inte vi med att göra.
Nej, verkligen inte. Jag kan inte se vad föräldrarnas skäl till separation har att göra med barnets rätt till två föräldrar.

Jag har en vän som är i ungefär samma sits som TS är. Jag lider med dem bägge två.

Så var läget absolut då. Jag berättade i mars för mamman att jag träffat en ny. Hon blev ledsen. Men detta pratade vi sedan om vid olika tillfällen och hon utåt iaf verkade ta det bra efter ett tag. Hon ändrade dessutom den attityd vi nämnde i tråden du tar upp. Hon och jag kunde sedan prata om barnet och hur vi skulle göra med umgänge och vårdnad osv. Hon ändrade alltså totalt sin attityd och allt verkade vara frid och fröjd tills nu. Därför anser jag inte den tråden eller att jag träffat en ny relevant eftersom det som sagt fungerat fram tills nu.

Okej. I och med att din flickvän skapat en tråd och frågat om vårdnadstvister och skrev att du läste på så gott du kunde så tolkade jag det som att du varit förberedd på krångel rätt länge. Personligen hade jag inte litat på att en så pass arg och sårad person skulle tillvarata barnets och mina intressen ordentligt men ja, det märker du ju nu också att det inte funkar.

Bra att du tar tag i det här nu! Jag har en vän som är i samma sits som du, dock utan ny flickvän, och det enda han kan göra (förutom att vara en så bra pappa det går på alla sätt) är att läsa noga på vad barnet och han har för rättigheter och kämpa som en galning för barnets rätt till honom.

Hoppas det ordnar sig för dig och ditt barn.

Oj...vilken soppa. Har nu läst igenom hela tråden. Du har fått lite stryk och några bra råd framförallt av Görel. När jag läser trådar utgår jag från att det en TS skriver är sant, även om man bara ser ena sidan.

Det som slår mig när jag läser tråden är att vissa i stället för att komma med de råd som efterfrågas istället tar på sig någon övermansroll och ska försöka läxa upp TS.

För mig är anledningen till uppbrottet helt ovesänligt. Oavsett varför (såvida Ts inte är våldsam av sig) så är han den ena halvan av barnets två föräldrar. Att en mamma vägrar barnet sin fader pga sina egna känslor säger mer om mammans brister och fel än om fadern som blir så påhoppad.

Visst kan man tycka att Ts borde haft bättre koll från början på alla lagar och papper runt det här med vårdnad men ibland är vi väl alla lite naiva och bara hoppas och tror att saker ska funka. Han älskade ju denna kvinna en gång för hennes bra sidor och kanske trodde att de skulle komma fram även i denna fråga.

Det här tramset om att man inte ska lämna honan när det finns en avkomma är ju rena bibelhistorierna och rosa lull-lull. Visst i de bästa världar så. Men även vi kvinnor kan vara riktiga svin mot män när det kommer till barn. Jag skulle vilja se samma predikan och teorier där männen skyddas och kvinnan får riset.

Fall 1
Har en god vän som träffade en kvinna och blixtkärlek uppstod. Genom den klassiska olyckan var hon gravid fyra månader senare trotts p-piller. Han lycklig och kär friar och efter enbart 9 månaders förhållande giffter de sig. Tre månader efter barnet är fött vill hon skiljas och så blir det. Vad kan han göra. Han måste sälja sitt hus, har lagt en förmögenhet på advokater, och slåss för sin ynka del av vårdnaden. Jodå...hon har erkänt för gemensama vänner att allt var planerat. Hon ville ha barn men ingen gubbe. Till på köpet har hon fått en hel del pengar.

Fall 2
Här skäms jag för detta är en ingift släkting. Redan som ung (18) berättade hon för allt och alla att hon ville ha många barn men ingen irreterande pappa som lade sig i. Med en relativt ny pojkvänn blev hon snabbt gravid. Barnet föddes, han står som pappa på papper, höll i sin son på dopet och är delaktig i barnets liv på alla sätt. MEN mamman vill inte låta honom flytta in hos sig och barnet. Efter ett tag tycker han att detta är märkligt och hör även historier om sin flickvänn och andra män. Faderskapstest görs och lagom till barnet fyller ett så får han veta att det inte är han son. Även hon erkänner att hon bara ville ha barn.

Med dessa historier vill jag bara avglorifiera mammarollen och visa att män kan vara offer lika mycket som kvinnor i förhållanden.

Även om vi är mammor, har deppar el dyligt pga förlossning, har starka beskyddarinstinkter osv så måste vi ha förnufft nog att dela våran gåva med den som gjorde halva jobbet när vår gåva blev till. Fixar man inte detta av något psykiskt dilemma så ska man ha hjälp så man kan läka sin själ. Mammorna äger inte barnen.

Jag hoppas verkligen att du Ts forsätter att orka slåss för din och din dotters rättighet till varandra. Oavsätt om du lämnade mamman (hon kanske var underbar och felfri eller den onde själv..det har ingen med att göra) så har du inte valt att lämna din papparoll och det ska du ha all heder för. Jag bryr mig heller inte om ifall du skött saker på ett felaktigt vis eller gjort något annat "ofint" i denna historia med ditt ex, du är ändå en far och det visar du mycket med att sticka ut nacken här och kämpa med risk att bli nackad.

Håller en tumme // Voff

Absolut ett av de klokaste svar jag fått i denna tråd. Tackar så mycket för dina ord och jag kommer aldrig sluta kämpa för min dotters rätt till mig och min rätt till henne. :bow:

Och klok det är den som håller på dig?

Korkad är den som säger emot?

Den inställningen säger mycket mera om dig än du tror.

Det dök för ett tag sen upp ett liknande ämne i en tråd men där pratades det mycket om när barnet blev stort så skulle det minnsan få vera vilken skit mamman varit. Snälla Ts gör inte så mot barnet som den mannen ville. Även om du och mamman är som hund och katt så håll det för dig själv även om mamman kanske inte gör det.

Om jag vore du skulle jag gå ut och köpa en dagbok i morgon. I den skulle jag skriva ner alla mina handlingar och samtal med de olika instannserna för att visa att jag kämpat för henne. Jag skulle skriva ner tankar, drömmar, önskningar för att visa hur älskad och efterlängtad hon varit. Om det var en vacker dag och jag ville gå och bada med henne eller bara ta en promenad skulle jag skriva ner det så hon viste att hon funnits i mina tankar, i min vardag och varit saknad. Jag skulle inte skriva ett ord om exet för boken skulle bara handla om mig och min kärlek till mitt barn. Om det dröjer många år innan umgänget snurrar så kan du alltid visa vad hon betytt för dig i större ålder. Orkar och bryr man sig att ta den tiden dagligen så har man nog visat att man inte är en svikare i alla fall om exet skulle påstå det.

Hade jag fått läsa en privat dagbok min far skrivit om sin kärlek och saknad till mig hade jag blivit mycket glad, rörd och känt mig betydelsefull.

Men ärligt, vad är du tycker att TS gör fel ?

jag kan förstå exakt hur TS har resonerat och gjort och varför inte han har gjort alla de åtgärder han gör nu på ett tidigare stadium, det har ju inte behövts, allt har fungerat ändå. Det är ju NU som mamman strular.

Allt TS vill är ju att barnet och han skall få träffas och få en så stark relation som möjligt.

Har hon inte reagerat på brevet från familjerätten ska hon få påminnelse. Men barnet är inte ens tre månader gammalt så det har antagligen inte hunnit skickas någon påminnelse ännu.

Soc gjorde rätt som inte lämnade ut uppgifter till dig eller diskuterade vårdnad för du är ännu inte part i ärendet. Om utifall att modern vägrar lämna ut uppgifter om vem som är barnets pappa måste familjerätten utreda ändå och försöka få reda på vem det är genom andra vägar.

Kontakt med en advokat kan bara leda till att du får info om hur lite du kan agera just nu.

Gud vilken fin idé... Fast jag hoppas såklart att TS får lov att träffa sitt barn innan det gått så långt...
TS- Jag hoppas verkligen att det inte är bara jag som startat denna soppan... Jag vet ju bara inte skillnaden mellan moderskänslor och hormoner... Det är vad jag har förökt komma fram svar till :(
Det var inte meningen att du skulle fastna i klistret...

Får jag fråga en sak också? Det här du ska starta igång med socialen nu- hade du kunnat göra det innan födsel? Jag och min sambo tänkte ju göra en faderskapssak innan E föddes ifall det skulle hända något med mig. Det var så mycket mer jobb att vi inte tog tag i det.
Och sambon hade inte kunnat ta tag i det själv heller för jag var tvungen att "erkänna" honom som pappa först...

Men ärligt, vad är du tycker att TS gör fel ?

Fokuserar på att mamman är dum och gör fel i stället för att vara smidig så att hon blir så litet sur som möjligt.
Och det inte för mammans skull utan för barnets och hans egen skull.

Att starta ett krig om barnet i stället för att försöka få mamman att må så bra som möjligt för att slippa krig.
Litet får man som vuxen människa anpassa sig.
T.ex. vänta med en ny relation tills att umgänget med barnet fungerar.

Jag begriper inte att man måste rusa in i nya relationer innan man ens har hunnit städa efter de gamla.
Att ordna upp för ett väntat barn måste ju vara fösta prioritet och inte att skaffa en ny partner?

Om man råkar träffa någon så kan den nog vänta tills att allt är klart om kärleken är stark nog.

Nu så är mamman arg, sårad och ledsen och att då skylla allt elände på henne tycker jag är att inte ta sin del av ansvaret för att det blev som det blev.
Det är liksom inte den enes fel när två träter.
Och man kan bara påverka sin egen medverkan.

Genom att nu vara snäll och förstående mot mamman så skulle han kunna grunda en bra framtida relation.
I stället så väljer han att ta strid.
Det kommer aldrig att sluta väl.
Mammans vapen är så mycket större.
Det kan man ju redan se.
Hon har börjat att försvara sig mot det som hon anser orättvist.

Senast ändrad:

Jag håller inte med dig.

Han har inte startat ett krig, han vill bara att relationen till barnet skall fungera.

Jag tycker att det är förfärligt att lagstiftningen ser ut som den gör - mamman har alla trumf.

Skall mammans eventuellt sårade känslor ha företräde framför barnets rätt till sin pappa ?
Visst kan en pappa i den här situationen vända ut-och-in på sig - leva med barnets mamma till papprena är påskrivna, men jag tycker att det vore vedervärdigt lögnaktigt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 882
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 418
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
13 102
Senast: Nixehen
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 916
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka