Sv: Spinnoff "Rättigheter på lösdrift"
Jag har mina på lösdrift, men hemma. Jag har dock inte någon inackordering, men kan berätta vad det kostar för mig.
El, staket och lampa i lösdriften 20-30kr/mån
Vatten finns nergrävt nu, men har burit i två år. Kostnaden för att gräva ner det var 3000kr..
Vindskyddet gick på 25000 att bygga.
Detta år har jag fått gräva ut och göra en ny botten och sand hämtar vi "gratis" förutom diesel, till traktorerna och tiden. Grus ovanpå, 7ton och det gick på 700kr.
Underhåll av staket, snitt 500kr/år.
Hålla hagarna i bra skick, harva, gräva dränering, dika osv, snitt på 1500kr/år
Försöka bli av med hästdyngan och dyngstacken.
Sen är det hästarnas foder..
Eget hö 250kr/bal, snitt på 450kg/bal, mina äter en bal i veckan..
Nu köper jag hösilage 300kr/bal, snitt på 450kg/bal
Fodersäd 350kr var 3:e vecka + övrigt, mineraler, Tokosel och betfor.
Halm 1bal i månaden 100kr
Spån 10kr säcken * 4säckar i botten av vindskyddet. Påfyllnad vid behov.
Hade jag inte haft hästarna hemma så hade vi inte behövt traktorerna, slåtter, balvagn, hövändare och ha kostnaderna att underhålla dessa.
Jag törs ärligt inte räkna ut vad det blir per häst/månad..
Jag håller på att bygga stall, men jag misstänker att det är samma kostnad att ha dom på stall som att ha dom på lösdrift, skillnaden är ströåtgången på stall och höåtgången på lösdriften. Och att det är mera arbete och slitage på hagarna på lösdriften och hästdynga överallt på marken. Medan man samlar upp det mera på stall.
Det är ju mera arbete att ha på stall, med in och utsläpp, mockning osv.
Jag har mina på lösdrift, men hemma. Jag har dock inte någon inackordering, men kan berätta vad det kostar för mig.
El, staket och lampa i lösdriften 20-30kr/mån
Vatten finns nergrävt nu, men har burit i två år. Kostnaden för att gräva ner det var 3000kr..
Vindskyddet gick på 25000 att bygga.
Detta år har jag fått gräva ut och göra en ny botten och sand hämtar vi "gratis" förutom diesel, till traktorerna och tiden. Grus ovanpå, 7ton och det gick på 700kr.
Underhåll av staket, snitt 500kr/år.
Hålla hagarna i bra skick, harva, gräva dränering, dika osv, snitt på 1500kr/år
Försöka bli av med hästdyngan och dyngstacken.
Sen är det hästarnas foder..
Eget hö 250kr/bal, snitt på 450kg/bal, mina äter en bal i veckan..
Nu köper jag hösilage 300kr/bal, snitt på 450kg/bal
Fodersäd 350kr var 3:e vecka + övrigt, mineraler, Tokosel och betfor.
Halm 1bal i månaden 100kr
Spån 10kr säcken * 4säckar i botten av vindskyddet. Påfyllnad vid behov.
Hade jag inte haft hästarna hemma så hade vi inte behövt traktorerna, slåtter, balvagn, hövändare och ha kostnaderna att underhålla dessa.
Jag törs ärligt inte räkna ut vad det blir per häst/månad..
Jag håller på att bygga stall, men jag misstänker att det är samma kostnad att ha dom på stall som att ha dom på lösdrift, skillnaden är ströåtgången på stall och höåtgången på lösdriften. Och att det är mera arbete och slitage på hagarna på lösdriften och hästdynga överallt på marken. Medan man samlar upp det mera på stall.
Det är ju mera arbete att ha på stall, med in och utsläpp, mockning osv.