Spinner runt fel hov

C

Cathlin

Hej, håller på att lära min häst spin. Har börjat från marken där jag vill att hon ska korsa frambenen och snurra runt innerbakben. Har även börjat träna från hästryggen där jag använder mig av små volter som övergår i "spin" eller ryggar och ber om en bakdelsvändning. Än sålänge ber jag bara om ett par steg och tänker öka gradvis.

Problemet är att hon kan spinna (i normal takt) hur fint som helst men runt yttre bakben :confused: Är det någon som har bra spinnövningar för att få henne att spinna runt "rätt" hov, eller är det godkänt på en tävling fastän hon spinner runt fel hov?

:bow: Tacksam för hjälp !!:bow:

Sv: Spinner runt fel hov

Skulle tippa på att hon har för lite vikt på baken i såna sipnnar där hon spinner runt fel bakhov. Träna mycket ryggningar och be om bakdelsvändning, då bör hon redan ha baken under sig ordentligt. Du kan också från den öveningen fortsätta att spinna några steg, för att sedan öka på.

När hästen ger efter helt för signalen, både psykiskt och fysiskt, så korsas yttre framben över inner, och hästen står på inner bak.

hästar som inte gör det är antingen för stela, eller lägger sig emot signalen. man kan tycka att hästen ger efter, men står den på ytter bak så är det tecken på att den går emot.

träna mycket uppmjukning, sidvärtsrörelser, trespår etc., så du får hästen ordentligt mjuk i sidorna. det brukar vara lättare för hästen att ställa sig på inner om den är ställd utåt, men detta bör mer användas för att guida hästen till att förstå rätt balans. För att få en bra spinn måste den likväl vara uppmjukad och inte beroende av utåtställning.

Har haft precis samma problem. När du sitter på hästen så känn efter, då känner du säkert hur magen liksom buktar utåt mot din ytterskänkel. Så långe den gör det så har det för mkt vikt på ytterbak. Jag har övat jätte mkt sluta för att verkligen få innerbak att träda in samt att då från den slutan känna att magen inte lutar utåt. Lite luddigt, borde sova...zzz...:smirk:

En bra övning som i alla fall funkar på min häst är att först börja göra en sidepas, när hästen lyssnar på de så går man över från en sidepas till en spin, räcker mer något steg i stget, då brukar hästen fatta att den ska lägga vikt på inner bakben.
I en sidepas så korsar hästen benen, ytter bakben blir det ben som driver och inner bakben som balanserar, när man sedan går över till en spinn ska hästen fortfarande balansera på inner bakben och ytter bakben driver.
Förstår du hur jag menar?

tack för alla tipsen, ska prova och se om det funkar.

Liknande trådar

Hästvård Tillbringade hela dagen på Ultuna igår med kompisens äldre islandsvalack som blivit mycket dålig, skulle vara kul att höra era tankar...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 535
Senast: skuggi
·
Träning Vet inte riktigt var jag ska lägga detta för det är en kombination av NH, western och "vanlig" ridning...men jag lägger det här eftersom...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 811
Senast: FridaW
·
B
Träning Jag har under många år iaktagit olika sätt att hantera hästar på. Jag har haft turen att träffa många duktiga människor som lärt mig...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 098

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka