Spinn off på Något för män och något för kvinnor-tråden

Scata

Trådstartare
Jag har också fastnat i funderingar runt liknande saker, nämligen hudvårdsprodukter ;)

Varför finns det en miljon hudkrämer riktade till kvinnor medans till män finns det typ tre...O_o Iallafall om man tittar på reklam på tv ;).
Är kvinnors hud annorlunda mot mäns?
Varför ska en kvinnas hud liknas en "barnrumpa" i len-het, men inte mannens?
Eller beror det bara på att kvinnor är mer lättlurade?
Jag förstår inte...

Om huden är torr - hjälp den. Men det borde väl kunna vara samma kladd :crazy:
 
Sv: Spinn off på Något för män och något för kvinnor-tråden

Jag tvättar ansiktet när jag duschar med duschcreme och om jag är torr, smörjer jag in det med bodylotion :)
Och jag är kvinna. Andra kvinnor gör korstecknet när de hör detta, men jag har jättefin hy ändå :)
 
Sv: Spinn off på Något för män och något för kvinnor-tråden

..och jag använder hård tvål till hela kroppen. Schampo och balsam till håret.
Smörjer mig ytterst sällan. Smörjer jag mig räcker en klick i en ärtas storlek till hela benet. Jag har någon konstig form av hy som inte blir torr.

Har inte alla väldigt olika preferenser? Kan verkligen en hel familj använda samma grejor i duschen?
 
Sv: Spinn off på Något för män och något för kvinnor-tråden

jag tror att det finns mer produkter etc riktade mot kvinnor eftersom kvinnor köper mer sådana produkter. Varför det är så kan man ju diskutera länge inom.
Hörde en gång en tillverkare av rakhyvlar på tv. Hen sa att de hade samma hyvel men gjorde den i olika färger samt satte ofta högre pris på den kvinnliga. Hens förklaring var att det går att sälja dyrare till kvinnor, att kvinnor är beredda att lägga mer pengar på sitt utseende än män.
Att det är olika färger etc kanske har att göra med att många har ett behov av könsroller? ATt man tycker det är tryggt?
 
Sv: Spinn off på Något för män och något för kvinnor-tråden

Kan verkligen en hel familj använda samma grejor i duschen?

Det har då vi alltid gjort, både i min uppväxtfamilj och i min egen.

Undantag är väl i stort sett perioder då barn/tonåringar har tyckt att det har varit roligt att ha egna flaskor och då har de fått det. Ett tag var det lättare att övertala ett barn att duscha om han valde flaska själv. Å andra sidan använde vi vuxna nog deras grejer då, eftersom vi inte har särskilt mycket engagemang i frågan.

Enkla produkter och så neutrala dofter som möjligt, helt enkelt. Jag skulle tycka att det kändes helt löjligt om jag skulle ha en "feminin" doft och min man en "maskulin". Varför då, liksom?
 
Sv: Spinn off på Något för män och något för kvinnor-tråden

Man ska ha klart för sig att för typ 10 år sedan fanns det inga hudvårdsprodukter just för män, rakvatten o raklödder undantagen.Ville en man smörja sig gjorde han det med vanlig Nivea i blå plåtburk, eller något sådant. Detta med att alla kostmetikamärken har en "men's range" är ett nytt fenomen - marknadundersökarna upptäckte väl att det fanns en oexploaterad marknad. Män är beredda att köpa hudvårdsprodukter, men inte "tjejernas produkter". Alltså måste man rikta dom mot män.

Tänk dig - om en man på hundra i västvärlden är beredd att lägga pengar på sånt, vilken marknad och vilka pengar....

Sen när man väl har kommit på produkten gäller det att skapa behovet hos folk...det måste bli "normalt" för män att smörja sig med hudkräm för då kan man kränga mycket.

Vänta du bara, snart finns det massor o åter massor produkter för män också....anti-age, antirynk, firming, you name it....
 
Sv: Spinn off på Något för män och något för kvinnor-tråden

Har inte alla väldigt olika preferenser? Kan verkligen en hel familj använda samma grejor i duschen?

Funkar samma saker för alla så är det väl inga problem, men mina erfarenheter är att olika hår- och hudtyper varierar väldigt mycket och olika produkter passar olika typer.
 
Sv: Spinn off på Något för män och något för kvinnor-tråden

Jag har också fastnat i funderingar runt liknande saker, nämligen hudvårdsprodukter ;)

Varför finns det en miljon hudkrämer riktade till kvinnor medans till män finns det typ tre...O_o Iallafall om man tittar på reklam på tv ;).
Är kvinnors hud annorlunda mot mäns?
Varför ska en kvinnas hud liknas en "barnrumpa" i len-het, men inte mannens?
Eller beror det bara på att kvinnor är mer lättlurade?
Jag förstår inte...

Om huden är torr - hjälp den. Men det borde väl kunna vara samma kladd :crazy:
Tydligen är den annorlunda, jag har aldrig behövt använda hudkräm,och känner ingen (man) som använder någon heller.
Eller är det så att kvinnor faller för reklamen.
 
Sv: Spinn off på Något för män och något för kvinnor-tråden

Tydligen är den annorlunda, jag har aldrig behövt använda hudkräm,och känner ingen (man) som använder någon heller.
Eller är det så att kvinnor faller för reklamen.

Beror väl också på vad man menar med att "behöva använda hudkräm". Det är väl egenligen inga kvinnor heller som behöver använda det, jag menar att man dör ju inte om man har torr hud. Men... kanske skulle vissa mäns hud må bra av att göra det...?
Men för vissa män är det kanske svårt att göra det, dvs det anses väl fjolligt och så av vissa.
 
Sv: Spinn off på Något för män och något för kvinnor-tråden

Exakt.

Kvinnor är mer intresserade av skönhet och kroppsvård -därav ett mycket större utbud.

Det är ju knappast i könet de olika behov finns, utan det är individuella skillnader, vissa är torra och det är de vare sig de är män eller kvinnor.
 
Sv: Spinn off på Något för män och något för kvinnor-tråden

Beror väl också på vad man menar med att "behöva använda hudkräm". Det är väl egenligen inga kvinnor heller som behöver använda det, jag menar att man dör ju inte om man har torr hud. Men... kanske skulle vissa mäns hud må bra av att göra det...?
Men för vissa män är det kanske svårt att göra det, dvs det anses väl fjolligt och så av vissa.

Jag har behövt använda hudkräm.
T.ex när jag flyttat, och arbetat väldigt mycket med wellpapp och liknande - eller diskat/tvättat väldigt mycket i varmt vatten.
Jag har t.ex en fet handkräm hemma. Den är nog 15 år gammal, men är säkerligen mer än halvfull ändå.

Vissa mäns hud skulle säkerligen må bra av att använda mer hudkräm.
Men jag hoppas att det är upp till de enskilda männen att själva få avgöra om de behöver använda denna hudkräm, eller inte.

Jag är generellt sett övertygad om det används lite för mycket krämer och liknande kemikalieprodukter i dagens samhälle, och därför tror jag att vår värld på alla sätt skulle må bättre av att vi minskade på detta användande.
 
Sv: Spinn off på Något för män och något för kvinnor-tråden

*kl*

Jag ser faktiskt effekten under den mörka kalla årstiden, det går åt betydligt mer massageolja på vintern än sommaren! Och jag märker att män smörjer sig mindre än kvinnor.

Och så märker jag att huden blir smidigare rätt lång tid dessutom när de varit på massage :)
 
Sv: Spinn off på Något för män och något för kvinnor-tråden

Exakt.

Kvinnor är mer intresserade av skönhet och kroppsvård -därav ett mycket större utbud.

Det är ju knappast i könet de olika behov finns, utan det är individuella skillnader, vissa är torra och det är de vare sig de är män eller kvinnor.

Men ÄR kvinnor mer intresserade - eller bara mer lättlurade?

Jag tror inte heller att det är i könet själva behovet sitter, där är vi alla lika olika...;) vissa är torra, då behövs det smörj, andra är det inte.

Men just det här att kvinnor tror (ska tro) att behovet finns - ja då är vi inne på skönhetsideal igen. Men jag tycker att det är så dumt :mad:
Jag har en syster 20+ som använder massa olika krämer till ansiktet och massa olika krämer till kroppen, och har samtidigt bekymmer med sin hy. Jag hävdar att det beror på alla dessa konstiga krämer! Jag har aldrig haft bekymmer med min hy och har aldrig använt krämer hit och dit. Men hon "vill/vågar?" inte ens prova att vara utan ett tag och se hur huden mår :crazy:
 
Sv: Spinn off på Något för män och något för kvinnor-tråden

Om huden är torr - hjälp den. Men det borde väl kunna vara samma kladd :crazy:

Olika människor har olika behov. Vi är inte alla stöpta i samma form, därför kan vi inte alla använda "samma kladd".

Inte nog med det, men vi vill olika saker också. Vissa vill dofta på ett sätt, vissa på ett annat. Vissa vill ha en olja, vissa vill ha en kräm. Då är det bra om det är tydligt på flaskan eller burken.

Det är ett mycket känt faktum att kvinnor lägger pengar på känslor. Saker som får dem att känna sig på ett visst sätt - kläder, produkter, hemmet. Det är det hela skönhetsindustrin går ut på: "Hur vill du känna dig?"
 
Senast ändrad:
Sv: Spinn off på Något för män och något för kvinnor-tråden

KL

Kikar man på en producents hemsida hittar man följande:

Men's skin:
•is twice as oily as women's skin
•has larger and more pores making it an easier target for bacteria
•is more fragile due to daily shaving
•is more easily dehydrated
•has fifty percent more blood flow

Kan av egen erfarenhet säga att jag tror att detta inte bara är säljsnack...
 
Sv: Spinn off på Något för män och något för kvinnor-tråden

Det är ett mycket känt faktum att kvinnor lägger pengar på känslor. Saker som får dem att känna sig på ett visst sätt - kläder, produkter, hemmet. Det är det hela skönhetsindustrin går ut på: "Hur vill du känna dig?"

Ja så är det säkert. Men det är ju så dumt. Varför ska en kvinna inte "duga" utan massa krämer, när män får det :mad:
Det måste vara så att kvinnor är mer lättlurade... synd :meh:
Skönhetsindustrin skulle nog jubla om män började använda lika mycket jox :p
 
Sv: Spinn off på Något för män och något för kvinnor-tråden

Generellt har män tjockare hud än kvinnor, så det är inte så konstigt om vi känner ett större behov av fuktkräm.
En annan faktor är att makeup måste tas bort, och det är inte så många män som använder make up. Vi tvättar bort sminket och då blir huden torr och vi smörjer för att det är behagligt.
Jag skulle inte klara mig utan hudkräm, såvida jag inte slutade tvätta mig. Jag blir så torr att det kliar och svider om jag duschar och sen inte smörjer in mig efteråt, även om det bara är vatten som används.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp