Spindeldiagram?

Red_Chili

Trådstartare
Nu är jag förvirrad igen :D

Jag tittar på tre BPH-spindeldiagram och försöker förstå vad jag ser. Jag har ju kikat på protokollen också och vet hur hundarna är i vardagen.

MEN jag förstår verkligen inte spindeldiagrammen.

Dels undrar jag hur de kommit fram till hur rasen ska vara, för vad jag vet så är de här tre hundarna de enda ur rasen som gått BPH. Dels undrar jag hur man ska läsa det man ser.

På BPH-protokollen finns ju siffrorna 0 till 4, där 0 är inte alls och 4 är mycket.

Såhär ser de tre diagrammen ut som jag tittar på:
bph.jpg

Om jag tolkar det rätt så ser det ju ut som om hunden längst till vänster inte reagerat någonting på någonting alls, vilket inte stämmer med varken vanliga protokollet eller sammanfattningen. Ägaren till hunden längst till höger tyckte att det skulle bli kul att se protokollet för hunden längst till vänster eftersom hunden längst till vänster fick så mycket högre siffror på allt på sammanfattningen.

Vad säger ni om det ni ser?

Sv: Spindeldiagram?

Samma sak sa Lady_A nu när jag visade för henne... BLÄ så trist. Jag skrev till SKK och frågade vad man gör. Gör man något? Jag som tyckte det skulle bli så kul att jämföra hennes spindeldiagram med andra..

Nu är jag förvirrad igen :D

Jag tittar på tre BPH-spindeldiagram och försöker förstå vad jag ser. Jag har ju kikat på protokollen också och vet hur hundarna är i vardagen.

MEN jag förstår verkligen inte spindeldiagrammen.

Dels undrar jag hur de kommit fram till hur rasen ska vara, för vad jag vet så är de här tre hundarna de enda ur rasen som gått BPH. Dels undrar jag hur man ska läsa det man ser.

På BPH-protokollen finns ju siffrorna 0 till 4, där 0 är inte alls och 4 är mycket.

Såhär ser de tre diagrammen ut som jag tittar på:
bph.jpg

Om jag tolkar det rätt så ser det ju ut som om hunden längst till vänster inte reagerat någonting på någonting alls, vilket inte stämmer med varken vanliga protokollet eller sammanfattningen. Ägaren till hunden längst till höger tyckte att det skulle bli kul att se protokollet för hunden längst till vänster eftersom hunden längst till vänster fick så mycket högre siffror på allt på sammanfattningen.

Vad säger ni om det ni ser?

Antingen har hunden enbart 1:or (förbaskade smajlisar som kommer när man inte vill ha dom - alltså enbart 1 rakt igenom på allt)rakt igenom eller så är något fel när diagrammet gjordes !

Men eftersom det blå ska vara ett medelvärde på alla som gjort beskrivningen, så måste den första hundens diagram vara fel för annars skulle inte medelvärdet se ut som det gör.

Senast ändrad:

Kan ju säga som så att hunden längst till vänster är min Wahidah, och ja, det var inte många 1or alls i hennes protokoll. Det räcker med att se sammanfattningen för att se det. Den ser ut såhär:
80152_1342971854.jpg

Men då är det ju solklart att diagrammet är fel:)

Ring SKK och be dom fixa det. Har dom fört in resultaten, så ska även diagrammet vara fixat - men någonstans har det blivit fel. Förmodligen en barnsjukdom;)

Skönt att höra det från andra också och inte bara tänka själv att något måste vara fel :D Jag känner mig väldigt ny på att läsa spindeldiagram, har fått hjälp att försöka lära mig läsa av dem när det gäller MH men tänkte att det kanske var något nytt tokigt sätt att göra diagrammen på när det gällde BPH :p

En annan fråga om spindeldiagram:

Billy har gjort MH. På hans sida på hunddata finns allt uppstaplat enligt protokollet.
Men... Finns det ett spindeldiagram på det någonstans? :o
Jag vill så gärna se det!

Men jag har ingen inloggning. :(
Kan du gå in och kolla upp Billy och ta en screenshot åt mig?

Hans regnummer är S63841/2009

Fixa en inloggning då, det tar bara några sekunder och är gratis osv och man behöver inte vara medlem någonstans ;)

NU stämmer Wahidahs spindeldiagram! :bump:

spindel.jpg

Jag fick också ett svar på SKK på varför det såg tokigt ut när jag kollade först.
"Orsaken till att spindeldiagrammet såg konstigt ut igår var förmodligen att du hann titta under det glapp som uppstår när resultatlistan publicerats men innan spindeldiagrammet var uppdaterat (sådana körningar utförs automatiskt men inte vid samma tidpunkter som BPH-resultat förs in). BPH är ännu väldigt nytt och detta är en av barnsjukdomarna som ännu kan uppstå, i framtiden kommer inga uppgifter att publiceras på avelsdata förrän spindeldiagrammet är beräknat."

Sååå då var det utrett!

Vad roligt!
Det är ett väldigt fint resultat, jag hade varit stolt :)

Det är jag också :D Och jag tycker det speglar henne bra. En rastypisk men lekfull och orädd saluki. Nu har jag bara lite ångest och tänker att hon är en för bra hund för mig :angel:

Beräknas rasens spindeldiagram ut baserat på dom hundar som gjort BPH?

Hoppas att Viljas fungerar nu också!

Nu var jag tvungen att kolla min hunds också.

ChartImg.png

Räddare för ljud än de andra som gjort BPH är (vet ju att hon är extremt ljudkänslig). Mer säker på underlag och social vid hälsning på annan person. Andra lagotto som gjort det är tydligen mer intresserade av lek än hon (hon ville nosa av området, hade ju inte tid med nån tråkig leksak).

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
35
· Visningar
321
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 616
Senast: Cissi_ma
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 120
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 092
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka