Spin-offtråd om framåtbjudning...

cristobal

Trådstartare
Hur gör en AR-ryttare för att driva en häst som saknar framåtbjudning?
Frågan ställdes av Solis i en annan tråd, och jag var ute efter svar på den frågan i en egen tråd, men lyckades formulera mig så luddigt så det kom att handla om en massa andra intressanta saker.
Jag undrar verkligen över rubrikfrågan!

Sv: Spin-offtråd om framåtbjudning...

ändrade mig då jag inte kände att jag kunde få till en tillfredställande formulering.

väntar med intresse på fler svar.

Senast ändrad:

Väntar också med spänning på svaret......

Min häst saknar inte framåtbjudning, utan är samarbetsvillig och med på noterna när det gäller tempo, utan problemet för mig är att hitta den rätta takten och dämpa tempot. Men problemet ligger mycket i min sits. Jag har en drivande sits med inramning av skänkel, mage, bäcken och säte. Jag får ofta höra att jag "driver hela tiden".

På de AR-kurser, där jag har deltagit, som fot- eller ridfolk har jag heller aldrig haft känslan av att framåtbjudning har saknats hos hästarna. Så det är faktiskt lite svårt det där.

Men jag hoppas att ni får svar på era funderingar.

:bow:

Kan det vara så att de som rider på detta vis aldrig får problem med framåtbjudningen? Allvarligt alltså. Att de system man jobbar efter är på hästens villkor så pass mycket att problemet aldrig uppstår.

Tror faktist inte att det är just systemet i sig som ger det ena eller det andra utan att det är resultatet med en häst som blir lösgjord både fys/psyk och med en ryttare som kommit en bra bit på väg med timing och sits.

Framåtbjudning är för mig när hästen är mellan hjälperna och har energi.

Är inte hästen för mina hjälper korrigerar jag det och har hästen tappat energin så ger jag hästen energi genom min sits.

För mig är det "mage-bäcken-säte i samarbete". Det finns flera trådar i ämnet både här i klassisk ridkonstforumet och i dressyrforumet... är jag ganska säker på. :bow:

ok, ska söka när jag har tid och ork.
men en snabb fråga; 'ger' du hästen energi genom att släppa fram rörelserna mha sätet, eller är det fråga om ngt helt annat?

Hmm... luddigt svarat... vi skapar nog energi tillsammans, då hon har en hel del framåtbjudning av sig själv. :crazy:

ok, fast frågan gällde ju hur man gör om framåtbjudningen saknas.

*gör ett försök till att ge svar till ts*
Jag klassar mig inte direkt som regelrätt ar-ryttare (i likhet med många andra så tycker jag inte om att kategorisera mig.) Jag har nog aldrig ridigt en häst som totalt saknat framåtbjudning, men om hästen tillfälligt tappar lite bjudning så driver jag med skänklarna och tar upp tempot lite. Men självklart strävar jag efter att kunna rida med enbart sätet.

Tack för att du tar upp frågan! :bow: :bow:

Satt faktiskt igår kväll o undrade varför ingen känt sig manad att svara.

Det beror ju på hur man definierar framåtbjudning.
Jag ser det som en häst som ärligt bjuder till att svara på mina hjälper, länga överlinjen och öka/minska takt/samling på små hjälper.

Oftast brukar det räcka, på en häst med normal energi, att man hittar en väl längd överlinje och lösgjordhet så kommer framåtbjudningen.
Det kräver dock att ryttaren säte är avslappnad, men samtidigt inte "långsamt och tillbakahållande". Antingen får det helt följa hästens rörelser eller påverka på ett energiskt sätt.
Har man en häst som har för mycket energi får sätet istället lugna och kanske även rösten. Där ser jag också problem med att den ärliga framåtbjudningen försvinner då de mer ska "bråka" (gå emot hjälperna) för att de inte kan hålla sig lugna. Betydligt svårare att korrigera än en långsam häst för min del.

På en häst som saknar energi dock, som t.ex. på min gamla, får jag dock arbeta lite mer för att hitta det. Eftersom hon saknar energi så tappar hon framåtbjudningen väldigt lätt och jag måste hela tiden påminna henne om att energi ska finnas där. Enklast är att man plockar upp henne i galopp ganska tidigt på passet så har jag energi sedan om jag bara rider tempoväxlingar då och då.
Jag måste också se till att själv vara energisk utan att spänna mig. Och till och från till och med ganska "hård" på henne. Säger jag fram så ska det vara fram också, punkt slut.
Gamla kärringar har mycket åsikter om sådant. :angel:

förklara gärna hur!
Jag vet inte... jag vet inte hur och jag vet inte hur man förklarar.
Men jag måste ju ha en del energi att föra över och tvärtom om hästen är för energifull.

Energi förvinner inte eller kommer inte bara vips. Man överför från varandra och lägger på oliak saker.
Man kan lixom inte ta på det.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 909
Senast: Inte_Ung
·
Utrustning Jag vet inte riktigt var jag ska posta denna tråden, det handlar om hästutrustning men är ändå inte en häst-frågeställning egentligen...
Svar
5
· Visningar
695
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 029
Senast: Fibusen
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 888
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar