Spin off på BC-trådarna!

Saybia

Trådstartare
Är det ingen som har statistik på hur många vallhundar det finns i Sverige jämte förare?

Eftersom det är en del diskussioner om BC:n att den måste vallas för att vara "lycklig", hur många vallhundar, inte bara BC, är då olyckliga, hur många hundar felbehandlas inte?

Jag kan inte tänka mig att alla icke vallande vallhundar mår dåligt av att de inte vallar, det finns ju andra arbestuppgifter som kan tillfredsställa dem?

Många vallhundar tränas i agility med bra framgång, men det borde de ju inte göra, de ska ju vallas och inget annat, eller? Eftersom det är det de är avlade till?

Detta gäller inte bara Border collien utan andra vallhundar såsom Bearded collien, beligiska vallare m.m

Sv: Spin off på BC-trådarna!

Jag vet inte, men alla min inlägg verkar övertolkas, jag har gjort min ståndpunkt klar och tänker inte lägga mig i ytterligare en tråd om BC

Tråden var inte riktad till nån speciell persom utan över lag till dem som snackat i BC-trådarna :smirk:
Kände nu dig träffad?

Nej jag kände mig inte träffad ( det gör jag sällan ) men det känns som att det finns två trådar som handlar om i princip samma sak som denna kommer mynna ut i ..

Men detta är ju en tråd om vallhundar och inte bara BC, tycker trådskaparen ställer bra frågor som han/hon tydligen vill ha svar på!

Personligen tycker jag det blivit alldeles för stor "sak" av att det är sååååå synd om hundar som är avlade för vall som inte får valla.
Bullshit! Det är inte det minsta synd om dem om de aktiveras med annat (tex. lydnad eller agility). Alla hundar behöver inte användas till vall även om det är det de är framavlade för.
Hur många collie hundar används numera till vallning, inte så värst många skulle jag tro & förut var collies bondens nr.1 på de stora gårdarna...numera är majoriteten av collies familje/utställnings & sällskapshundar & verkar de lida...nä! Lika så tror jag inte det är speciellt många belgiska vallare som verkligen vallas med, de används väl mer till bruks??
eller? rätta mig gärna om jag har fel...

Om man läser på hur avel fungerar nu så förstår man bättre.

Men ha en trevlig kväll, nu ska Atlaz ut på kissrundan ..

Tackar, detsamma :)

Ja, jag kanske måste göra det, men du verkar
väl rätt så påläst så du kanske kan tala om för mig varför
man nästan inte vallar med Collies längre & varför
belgiska vallare nästan bara används till bruks??

Varför man inte vallar med collie mm. Just för det handlar om avel tror jag. Man har helt enkelt avlat bort dessa egenskaper, sen finns det ju kvar. Men inte i den graden som det var när man använde dessa hundar aktivt i vallning.
Förr eller senare händer kanske samma sak med BC, om folk ska ha dessa hundar till "sällskap". Eller så blir de delade, så som många raser redan har blivit, tex jaktlabbe och utställningslabbe mf.
Och sen finns det kanske en orsak till. Man har kanske inte behovet av så mycket vallare på gårdar längre. Belgare och ju också vassare än BC, och jag har för mig att de har använts mer till tex köttdjur mm, men jag är inte helt säker.

Jag tycker det iallafall är tråkigt att vissa raser har blvit indelade i två grupper, och det vore synd och detta även händer BC.

BC är en av mkt få raser som fortfarande avlas på deras arbetsförmåga. De allra flesta raser har delats upp i två, arbetande och utställande varianter. Därför anser jag, precis som Calazirya, att BC (de allra flesta) behöver och måste få jobba riktigt ordentligt och då för att fullt ut bli lyckliga så bör vallning ingå.

Och jag anser såhär:

• Det är en ras som nästan uteslutande är avlad på sina bruksegenskaper som vallhund, dvs en hund som behöver arbeta/sysselsättas även om den inte ska arbeta med djur.

Den sysselsättningen tycker jag kan vara tex. agility eller lydnad.
Att en BC inte går att få trött fysiskt har jag fattat (varit BC ägare) utan den måste få mycket "hjärngympa".
Det finns undantag & på skolan där jag gick så hade vi en speciell "hundlinje" där säkert 6-7 st hade BC:s & som inte vallade med dem, och de hundarna verkade hur glada som helst för de fick andra arbetsuppgifter. I och för sig så kan man ju inte veta vad hundarna tycker om det, men de visade inga tendenser till att vilja valla på varken, korna, fåren eller hästarna som fanns på skolan. De verkade nöjda med sitt liv, utan vallningen.

Sedan är ju frågan hur många BC ägare ( nu menar jag absolut inte någon här på forumet, utan generellt, gäller även andra raser) hur många som ser på sin hund att den är understimulerad.

Är det som min förra arbetsgivare som hade en vallhund som jagade sin egen svans och ägaren tyckte att det var såå gulligt? Hunden fick ingen aktivering mer än promenader och en och annan cykeltur.

Eller är det som alla djur"tricks" de visar på tv (Candy camera) där folk får skicka in filmsnuttar på deras söta djur som gör en massa galenskaper. De tycker att det är jätteroligt, medans en hundkunnig ser att hunden är sönderstressad och försöker få utlopp för något?

Vem avgör om hunden är lycklig? Är ägaren tillräckligt kunnig för att avgöra en sådan sak?

Känner många som tror de har en glad hund, men som i själva verket har en hund som visar stresssymptom.

Min BC blev/var understimulerad.
Hon kom från en stor gård, var 3 år & hade fått valla
på en stor fårbesättning på omkring 200 får.
Köpte henne för att ha henne till vallning, vilket jag också hade
+ att jag körde lydnad & hjängympa med henne, i vallning så var hon rätt hård & hade mycket eye, lyssnade inte vidare bra utan var helt inne i det hon gjorde.
Tyvärr så räckte inte det jag gjorde med henne för att hon skulle bli nog stimulerad...
Hon bet sönder saker hemma hos mig (och andra), var uppe på middagsbordet ett X antal gånger, var likaså uppe på köksbänken osv. hittade på mängder med upptåg (orkar inte ens nämna alla här).
Insåg att jag inte kunde göra mer för henne då jag helt enkelt inte hade tid.
Sålde henne till en tjej som började träna spår & sök med henne, och vips så hade den uppstressade, understimulerade hunden blivit hur lugn som helst ;) hon gick även upp i vikt massor iochmed att hon stressade av.
Kändes trist att måsta sälja henne men det blev det bästa för henne.
Hon var INGEN soffhund! medans min bästa kompis BC bara "är" (ligger i soffan & myser & vill helst inte röra på sig i onödan om hon slipper). Så det finns säkert alla sorters BC.

Saybia skrev:
Personligen tycker jag det blivit alldeles för stor "sak" av att det är sååååå synd om hundar som är avlade för vall som inte får valla.
Bullshit! Det är inte det minsta synd om dem om de aktiveras med annat (tex. lydnad eller agility). Alla hundar behöver inte användas till vall även om det är det de är framavlade för.
Hur många collie hundar används numera till vallning, inte så värst många skulle jag tro & förut var collies bondens nr.1 på de stora gårdarna...numera är majoriteten av collies familje/utställnings & sällskapshundar & verkar de lida...nä! Lika så tror jag inte det är speciellt många belgiska vallare som verkligen vallas med, de används väl mer till bruks??
eller? rätta mig gärna om jag har fel...

Känn dig rättad :smirk:

Grana skrev:
Varför man inte vallar med collie mm. Just för det handlar om avel tror jag. Man har helt enkelt avlat bort dessa egenskaper, sen finns det ju kvar. Men inte i den graden som det var när man använde dessa hundar aktivt i vallning.
Förr eller senare händer kanske samma sak med BC, om folk ska ha dessa hundar till "sällskap". Eller så blir de delade, så som många raser redan har blivit, tex jaktlabbe och utställningslabbe mf.
Och sen finns det kanske en orsak till. Man har kanske inte behovet av så mycket vallare på gårdar längre. Belgare och ju också vassare än BC, och jag har för mig att de har använts mer till tex köttdjur mm, men jag är inte helt säker.

Jag tycker det iallafall är tråkigt att vissa raser har blvit indelade i två grupper, och det vore synd och detta även händer BC.

:eek: Vi är dj*****t många som har BC till vallning påde på nöt och får..och om ni har någon som helst BC-kunskap så vet ni att det är mer en regel än ett undantag att det är enormt mycket vallning i BC´n :devil: Sen är det som så att vallning är inte bara EN egenskap Det är ca 17 olika egenskaper, som spelar in på HUR hunden vallar ( obs inte om :smirk: ) och många utav dessa egenskaper fattat inte ni ickevallande BC-ägare ens att det är vallningsegenskaper...... :smirk:
Och på tal om att BC inte är vassa :rofl: :rofl: :rofl: säger jag om det.....
+ att det är KRAV på vallningsmeriter på avelshundar. Inga meriter = ingen registrering av valpar, och jag tvivlar på att Svak någonsin släpper det kravet.... :smirk:

Eller så ligger hunden i soffan och sover, för den vet att det händer ändå inget annat. Lika bra att sova bort dagen...

Gnist skrev:
:eek: Vi är dj*****t många som har BC till vallning påde på nöt och får..och om ni har någon som helst BC-kunskap så vet ni att det är mer en regel än ett undantag att det är enormt mycket vallning i BC´n :devil: Sen är det som så att vallning är inte bara EN egenskap Det är ca 17 olika egenskaper, som spelar in på HUR hunden vallar ( obs inte om :smirk: ) och många utav dessa egenskaper fattat inte ni ickevallande BC-ägare ens att det är vallningsegenskaper...... :smirk:
Och på tal om att BC inte är vassa :rofl: :rofl: :rofl: säger jag om det.....
+ att det är KRAV på vallningsmeriter på avelshundar. Inga meriter = ingen registrering av valpar, och jag tvivlar på att Svak någonsin släpper det kravet.... :smirk:

Och om du läser vad jag skrev en gång till, så ser du att jag inte skrev om BC. Utan jag svarade på frågan om vad jag tror om varför det inte vallas så mycket med Collie bl.a.
Jag sa heller inte att BC inte är vassa. Utan jag sa att jag tror Belgare är vassare.

jag klantade mig :crazy: skulle vara ett annat inlägg som mottagare på det jag skrev... :smirk: :cool:

Grana skrev:
Eller så ligger hunden i soffan och sover, för den vet att det händer ändå inget annat. Lika bra att sova bort dagen...

Kan hända, men hon verkar då INTE må dåligt av det :smirk:

Liknande trådar

Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 886
Senast: Red_Chili
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 832
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Jahopp, här står jag med en hund igen (jaja, tre men de andra två är ju makens..) och Nessie är fyra år så en påläggskalv var ju...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 855
Senast: Hedinn
·
Hundträning Har funderat på en sak i många herrans år och tänkte höra om det jag kommit fram till är något som andra känner igen sig i. Jag tränar...
Svar
15
· Visningar
1 486
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV