Spets, terrier osv

Sv: Spets, terrier osv

:confused:

Terrier

Stromboli_3_2_vannas-L.jpg

:love::love::love:

En Aussie - me loves !

KL
Men för att int göra trådkap - varför är inte DSG en terrier ? Jag som har inbillat mig att de är ganska "nära" JRT.

Sen finns det ju trubbnosigare terriers, tänker på tex Border terrier.

Kan storleken ha betydelse ? De flesta terriers är väl rätt så små ?

DSG har mer gemensamt med pincher - Danmark och Skåne har haft betydligt mer med Tyskland att göra än med Brittiska öarna.

Precis som pincher - och schnauzer - är DSG en "råttehund", dvs den höll efter skadedjur. Däremot tror jag inte den använts till jakt. Många terriers, både lång- och kortbenta har varit och är grythundar.

Fast visst har terriers jagat råttor! Så det är inte konstigt att de har liknande humör som sina tyska och skånska kusiner. Det krävs mod för att gå på en råtta!

Det är ju inte omöjligt. Västgötaspets heter ju "länsigöötanmaanpystykorva" på finska.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan... 2
Svar
31
· Visningar
3 026
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här... 2 3
Svar
43
· Visningar
3 006
Senast: Sedna
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
987
Senast: ildiko
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 336
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka