Spermakvalité fråga!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Fenestra
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 061

Fenestra

Trådstartare
Vårt sto beräknas gå i brunst på sön.. trolig insem på tisdag då om allt är som det ska. MEN om hingsten gått ett tufft meeting under helgen, påverkar det sperman? Så man inte står där med lång näsa..
Jätte tacksam för svar!!

Sv: Spermakvalité fråga!

Jag har hört någonstans ifrån, och jag vet inte om det stämmer vill jag påpeka, att "spermietillverkningen" är en långdragen process - så om hingsten hade en "tuff helg" nu, så syns det inte på spermierna förrän långt, långt senare.
Men någon annan här kanske kan bekräfta eller dementera påståendet!

Meetinget tror jag knappast påverkar spermierna, speciellt inte om hingsten är en van tävlingshäst sedan flera år tillbaka.
Jag hade endast sett det som positivt att de inte har hunnit tömma honom för mycket. Nu kommer du ju få spermier som hunnits tillverkats och mognat till sej.

Jag har hört att endel hingstar kan ha period med dåliga simmare, om de haft en tuff tävlingssäsong

Inom travet så är detta inget bekymmer. Hingstarna tävlar samt tappas som vanligt. Alltså inget avbrott gällende något dera.

Förekommer att hingsten även tappas på annan station om den är på resande fot för att kunna skicka till stationerna.

Gira :banana:

Dom spermier han levererar nu är tillverkade för tre månader sedan,så du behöver nog inte oroa dej.

Det där är inte riktigt sant...
Jo, den biten att de spermier som "levereras" nu är tillverkade för flera månader sedan, MEN en hingst som är trött (tex efter en hård tävlingshelg, mycket flitigt hoppande på bocken mm), tömmer inte lika bra som en pigg och fräsch, dvs du får en sämre koncentration = inte lika många spermier/ml. Mängden är ofta mindre och % döda/missbildade spermeir ser ut att vara högre. Ofta hoppar hingsten flera ggr eftersom han är trött innan han tömmer, och då bildas en massa gel, som absolut inte tillför nåt nyttigt när man sedan ska behandla sperman.
Speciellt dressyrhingstar som tävlar på högsta nivå får problem med spermakvaliteten.
Detta är medaljens baksida. Alla stoägare vill ha hingstar som tävlar mycket och ofta OCH supersperma....

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
2 996
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 117
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 051
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För... 2
Svar
21
· Visningar
2 010
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Tandutdragning komplikationer
  • Uppdateringstråd 31