Spelkonsoll?

Mitten

Trådstartare
Vi tänkte köpa oss en ny spelkonsoll. Har haft ett wii innan, som stått och dammat i ett skåp. De gånger vi plockat fram det för lite familjelek så har inte dottern riktigt kunnat hantera kontrollerna... så, vi funderar på ett nytt. Vilka konsoller är bra för små barn (och har bra barnspel)? Hon är 4 år, och vi vill kunna spela och leka tillsammans. Vi spelar väldigt sällan, så hon är ingen mästare på kontroller och styrning, och mitt mål är inte heller att hon skall bli expert på det, utan att vi enkelt ska kunna spela lätta spel ihop.
Tips mottages tacksamt :)

Sv: Spelkonsoll?

Vi tänkte köpa oss en ny spelkonsoll. Har haft ett wii innan, som stått och dammat i ett skåp. De gånger vi plockat fram det för lite familjelek så har inte dottern riktigt kunnat hantera kontrollerna... så, vi funderar på ett nytt. Vilka konsoller är bra för små barn (och har bra barnspel)? Hon är 4 år, och vi vill kunna spela och leka tillsammans. Vi spelar väldigt sällan, så hon är ingen mästare på kontroller och styrning, och mitt mål är inte heller att hon skall bli expert på det, utan att vi enkelt ska kunna spela lätta spel ihop.
Tips mottages tacksamt :)

Det är inte bara för lite träning?
Vi har ett Wii till vår grabb som han fick när han var 4 och det är inga problem alls för honom. Han kör Mariokart (vi köpte ratt som man lägger fjärren i), MariBros och sen har vi ett med olika sporter; golf, fäktning, bowling mm.. I början var det svårt eller om han inte spelat på länge, men när han spelar någorlunda regelbundet så är det inga problem alls.

Spelen hon varit intresserad av går ut på att peka på skärmen - och det har varit svårt. Så tycker jag inte att det finns riktigt bra barnspel... sportspelen (både vanliga och resort) har hon inte riktigt fallit för.
Mario Kart har vi testat flera gånger, men det har inte fallit i god jord, hon sitter inte tillräckligt still. Vi har som sagt inte direkt hårdtränat heller, hon har inte lärt sig datormusen direkt heller, jag har känt att spelandet gärna får dröja ett tag, men nu har hon börjat tjata för att kompisarna spelar - hon spelar bara på ipaden, som är mer intuitiv. Men nu vill hon ju spela tillsammans.

Nu insåg jag att det stavas konsol med ett l också :o

Men om hon inte är intresserad så är det väl ingen idé att köpa något nytt ännu? Sonen var nog 4,5 när vi köpte Ps3, han lärde sig väldigt fort eftersom han tyckte att det var väldigt roligt, nu har vi även köpte till Playstation move och det tycker vi är roligt allihopa.

Men Kinnect är väl det som verkar enklast av det jag har sett, det är väl ingen kontroll alls utan enbart hur man rör sig om jag har förstått det rätt.
Om dottern hade fått bestämma här hemma så hade det nog blivit ett Wii eftersom det finns mest "tjejspel" till det även om Ps3 börjar komma med lite mer nu. Så damma av erat Wii och köp något spel hon uppskattar istället. våra barn brukar få spela Wii hos sina kusiner och tycker att det är jätteroligt och inte särskilt svårt när de har fått hållt på en stund.
Alla kontroller är svåra innan man har lärt sig...

Jag tänkte direkt att på att hon kanske inte har intresset för det, iaf inte ännu.

Både ps3 och xbox kostar ca 2000kr, spelen är likvärdiga. Det är relativt få spel som inte finns till båda konsolerna.

Men utbudet till mindre barn är inte så stort på någon av konsolerna, där är det Wii som vinner.

Till ps3 finns det en rad enklare spel att köpa och ladda ner direkt till konsolen, men kontrollerna är inte enklare på ps3 eller xbox. Där vinner Wii igen, gjort i mångt och mycket för barn eller människor som inte gillar så "seriösa spel". Till ps3 finns det spel såsom Little Big planet som är kul, men som sagt - utbudet av enkla co-opspel är mycket begränsat.

Till xbox finns Kinnect, men som kräver stor yta att hållas på. Kameran lyder dina armrörelser m.m, utan att du håller i något.

Till ps3 finns Move som flera gånger bevisat att det är en känsligare kontroll och enklare att därmed jobba med. Där håller man en eller två kontroller i handen.

ps3n är utrustad med en blu-rayläsare, så den har fler användningsområden än en xbox. ps3n är gratis att spela online på, spelen som går att köpa på playstation network kostar ca 100 kr. Båda konsolerna kan dock användas som media center om man vill se på film osv.

Jag hade väntat med att köpa en konsol (just med tanke på att hon inte verkar ha intresset och tycker Wii är svårt som det är) och istället kollat vad Wii erbjuder, för det är trots allt det enklaste. Om du ändå vill ha en annan konsol, kan jag nog hjälpa till att hitta enkla spel om du vill.

/En riktig spelnörd

Senast ändrad:

Nu är det ju inte BARA till henne spelet är :angel:. Utan mer som en familjegrej. För hennes skull kan vi vänta några år, men jag tänker lite som att vi vill köpa ett till familjen, och det vore bra om hon också kunde uppskatta det.
Och vi har testat massa wiispel men inget som funkat. Men det kanske är så att hon inte är så intresserad som det verkar... hon gillar att gå omkring med gubbar, men Super Mario är lite avancerat (eller så har hon inte tränat så mycket...?). Hon gillar spelen 'hemma hos sina kompiasr', men vi har inte listat ut vad det kan vara, det kan ju vara så att hon inte provat utan bara hört/sett något.

Min 4 åring spelar gärna mariocart på vårat gamecube.
Men han spelar även utan problem på vårat Wii också. Oftast Supermario Bros.
Har man ett Wii kan man ju ladda ner spel (ja man får ju betala för det såklart)
också. Gamla klassiska mariospelen finns ju, likaså BubbleBobble som kan vara kul för barn (och vuxna :angel: )

Senast ändrad:

Nu är det ju inte BARA till henne spelet är :angel:. Utan mer som en familjegrej. För hennes skull kan vi vänta några år, men jag tänker lite som att vi vill köpa ett till familjen, och det vore bra om hon också kunde uppskatta det.
Och vi har testat massa wiispel men inget som funkat. Men det kanske är så att hon inte är så intresserad som det verkar... hon gillar att gå omkring med gubbar, men Super Mario är lite avancerat (eller så har hon inte tränat så mycket...?). Hon gillar spelen 'hemma hos sina kompiasr', men vi har inte listat ut vad det kan vara, det kan ju vara så att hon inte provat utan bara hört/sett något.

Fast då är det ju en annan fråga, vad vill ni som vuxna spela? Jag personligen är rätt road av "barnspelen" lego, StarWars, IndianaJones, Harry Potter, Batman osv Maken spelar det lilla han spelar NHL hockey och Fifa fotboll men får numera anstränga sig rätt rejält för att komma i närheten av sonen som är 7... Vi båda uppskattar sportspelen som vi köpte nu till move och jag har önskat mig zumba till födelsedagspresent. :D

Fråga kompisarnas föräldrar vad det är för spel de spelar där, ibörjan tyckte sonen att det var roligast att "gå runt" i indianjones världen och inte spela någon banan, nu har han kommit förbi det men det var nog rätt bra för att lära sig kontrollerna utan att bli tvungen att lösa några problem.

Hm, nu har jag fått en liten annan bild, jag fick för mig att typ xbox var mer 'barnspel' men så är det ju inte alls inser jag nu.

Jag gillar barnspel typ super mario :angel: men jag är inte kräsen, spelar ganska mycket. Maken är mer för flygsimulatorer och sådant.

Mario finns enbart till Wii, till ps3 (vet ej hur det är till xbox) är Rayman det närmaste man kommer men det är svårt även för vuxna. Varken Xbox eller ps3 erbjuder familjespel, det är Wii som är bäst på det. De båda andra konsolerna är till för oss mer hardcore-gamers, som stirrar på grafiken eller vill ha utmanande spel.

Det finns ett fåtal spel till barn till båda konsolerna, ska man gå endast efter PEGI-märkningen (som ska ses som en rekommendation) så finns det knappt något till barn under 7 år.

De enda familjespelen som ps3 erbjuder är Buzz (frågesport), Singstar, Guitar Hero, och kanske Little big planet där på kanten. Till barn som avancerat i spel finns olika "LEGO", tex LEGO Indiana Jones. Finns nått "flickspel" till ps3, men minns inte vad det heter just nu.

Några spel till ps3 och xbox har co-op, men de är inte för barn, det är mest skjutspel osv.

Om du vill kunna spela, vad är det för typ/genre du är ute efter?

Har någon tips på roliga barnspel till wii som passar en fyraåring?

Kommer ett spel som heter Disney Princess My fairytale den 24:e Augusti till Wii, rekommenderad ålder är +3. Det kanske kan va något?

Dogz, Dog Island, Ice Age 4..finns massor =)
Kolla på spelbutiken, det är få sidor där spelen beskrivs så bra i text, sen är det lätt att se rekommenderad åldersgräns för det också (PEGI säger inte att barnen inte får spela, men märkningen ger en hint om hur svårt spelet är bland annat).

Vi har Wii och Xbox och det som funkar bäst för våran 3,5-åring är Wii och Xbox Kinect. Xbox är i övrigt rätt kasst på barnspel, men till Kinect finns en del bra spel.

Tack för alla jättebra tips!
Nu börjar jag fundera på om vi ska köpa konsolen till "oss" ändå, dottern kanske hittar lämpligast spel på PC:n? Jag tycker att wii är lite halvtråkigt, tråkig grafik och så, och jag är inte galen i kontrollerna. Jag har spelat mest på PC:n, var såld på Tomb Raider och Heroes of might and magic när det begav sig :D: Man vill ju helst ha något till hela familjen, men det kanske bara är dumt, då kanske det blir mer så att ingen använder det. Hörde att det kommer en ny wii snart, någon som vet hur det är med playstation och xbox? Några nya konsoler på g? Vi har ju inte bråttom :).

Än så länge är hon ju nöjd med bolibompaspelen menar jag :)

Tack för alla jättebra tips!
Nu börjar jag fundera på om vi ska köpa konsolen till "oss" ändå, dottern kanske hittar lämpligast spel på PC:n? Jag tycker att wii är lite halvtråkigt, tråkig grafik och så, och jag är inte galen i kontrollerna. Jag har spelat mest på PC:n, var såld på Tomb Raider och Heroes of might and magic när det begav sig :D: Man vill ju helst ha något till hela familjen, men det kanske bara är dumt, då kanske det blir mer så att ingen använder det. Hörde att det kommer en ny wii snart, någon som vet hur det är med playstation och xbox? Några nya konsoler på g? Vi har ju inte bråttom :).

Än så länge är hon ju nöjd med bolibompaspelen menar jag :)

Det finns inget bekräftat för varken ps3 eller xbox, när en ny generation konsoler kommer, men att det kommer är givet.

Men dit är det ett tag kvar, minst 1 år. Jag har halvdålig koll på xbox, men till julen 2013 har jag hört att det kommer en ny låda. Playstation 4 släpps om ca ett år.

Men spelar man inte jättemycket så ser jag ingen mening med att lägga 6000:- på en ny konsol, för det är nog det minsta Ps4 kommer kosta tex..Jag köpte min första ps3 när konsolen var precis ny och fick betala 7000:-.

Ska du köpa någon ny konsol köp en som finns ute nu, du kommer ha roligt tillräckligt med den du väljer.

Ska du spela online ska du tänka på att på xbox betalar man för onlineservice, ps3 är gratis. Annars är det liknande system för att handla spel online på båda konsolerna. Ps3 har blu-rayläsare. Jag som är energistrateg måste bara få påpeka att energiförbrukningen är lägre på ps3, men allra lägst är den på Wii.

Finns inga spel som liknar Heroes of might and magic på någon av konsolerna, sådana spel gör sig bäst på PC. Tomb raider finns, men det är väldigt dåligt gjort.

Till PC finns för övrigt flera roliga barnspel.
De flesta barnspel som finns till konsol finns till båda lådorna, det är allt mer sällan ett spel bara kommer till en av konsolerna.

vi har nog 15 spel från toca boca och de är galna i nästan alla :-) Hur kul som helst och aldrig mer barn som somnar i bilen när vi är på väg någonstans på kritiska tider :-P

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag jobbade med att stärka min självmedkänsla så var det vissa saker som fick mig att titta tillbaks på min barndom. Annars har jag...
Svar
12
· Visningar
2 302
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 639
Senast: Ramona
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 945
Tjatter Halloween 1925 - Sådär Carson, nu tror jag att allt är färdigt inför festen. Hur gick det förresten, fick ni tag på en extra footman? -...
66 67 68
Svar
1 349
· Visningar
54 009

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka