Lokkur

Trådstartare
Hej! Skulle någon kunna tala om för mig hur speedpass går till? Hittar inte riktigt vart jag ska leta på Sif´s hemsida.
kram:bump:

Sv: Speedpass

Speedpassen går endast ut på att du ska rida hästen så snabbt du(den) kan i flygande pass på en sträcka som är 100m.
Detta rids på en rakbana.

Man får även komma fram i pass ifrån vilken gångart man vill. Tvärtemot stilpassen då man måste rida ifrån galopp. Här kan man alltså lägga ifrån tölt om man tycker dte är lättare!

Okaj tack så mycket=) Men själva raksträckan är 150 m va? tidtagningen startar efter 50m va? och sen då 100 m pass? bara man ligger i pass dom 100 m? Har för mig om detta:P ska tävla i detta i april:banana:

Passbanan är 300m lång.
Det sätts ut en startlinje, och över den startlinjen ska hästen ligga i pass, sen spelar det ingen roll om du lägger hästen i pass 2m innan eller 10m innan.
Hästen ska gå i pass hela den sträckan på 100m och sen bromsar du ner när du kan och vill :angel:

Okaj! Tack för hjälpen!!! Får man använda spö? vet att man inte får det i 150m och 250m men hur är de i speedpassen?

Jag är inte så säker på det där med spöet... Var det inte någon regeländring om spö & passgrenar som träder i kraft nu i vår? Kan vara något jag har fått för mig kanske men tål att kollas upp.

Jag har tolkat det som att det är bara i passlöp (150/250 m) som spö inte är tillåtet.

/Malin

Okaj då vet jag:) Men det är inga startboxar i detta heller? Jag blandar ihop alla pass grenar tycker att de ska vara samma regler på något sätt. För sm har ja för mig att dom inte starta i boxarna i speedpassen!

Nej, det är i passlöp (p1 och p3) man rider två och två, startar från stillastående och IBLAND har startboxar.

Speed heter p2 och är bara snabbhet.(i mina ögon den enklaste passgrenen om man vill börja tävla pass... - fattar inte varför de flesta börjar med stilpass istället ;) )

Kan bero på att det kräver mer från häst och ryttare medan speedpassen är ren busridning i pass. Inte sagt att det inte är roligt men det är bra om man börjar med stilpassen för att ha god kontroll på hästen innan man går speedpass.

Rolle
Islandshästar på lösdrift

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag är helt ny till ridning, men funderar på att ge det ett försök. Har letat efter en hjälm som kan passa mig då det för...
Svar
1
· Visningar
182
Senast: Kristall10
·
Övr. Barn Dottern vill vara tomtenisse i förskolans luciatåg och vi behöver en dräkt. Vill helst köpa i butik så jag är säker på att vi hinner få...
Svar
5
· Visningar
436
Senast: Mirre
·
Fritid Har kikat runt lite på SL:s hemsida och det jag inte riktigt hittar är hur långt jag kan åka på en biljett. När jag till exempel ska...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
2 001
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 288
Senast: Äpplet.
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tips i London
  • Hur får man barn att leka hemma?
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur