Speedcart - vilket märke?

juvelen

Trådstartare
Nu när min vagn är skrot och inte går att laga så måste jag köpa en ny, men vet inte riktigt vilken jag vill ha.

Har funderat på en Royal Ergo. Den ska ju vara bekväm att köra och bra för dom som har rygg/nackbesvär, eftersom man bor ganska nära Royal så är det lätt att lämna in den om den skulle gå sönder eller om det blir några problem.

Hade en Grafström tidigare, den är lite billigare men det blir besvärligare om den ska lämnas in för lagning t.ex. när dom finns så långt bort.

Vad har ni för vagnar och vad tycker ni om dom?

Sv: Speedcart - vilket märke?

jag tycker bäst om customs vagnar men det är väl en vanesak. du kan ju kontakta robert lindström han brukar sälja begagnade från customfabriken som dom piffa upp :)sen skickas det ju titt som tätt vagnar till custom här i från boden så att skciak på lagning osv är ju heller inga problem.

har testat en royal ergo men jag tyckte den var för tung för annat än lulla i skogen. vill ha en lättare som funkar bra på banan. fast det kanske finns i trä också? men har man problem med ryggen kanske den är bra?

tillägg: sen gillar jag inte att "stänkskyddet" går så lågt ner visst det stänker inte på en men man får ju så dålig uppsikt på hstarnas ben.

Senast ändrad av en moderator:

Finns ju så många olika modeller av custom. Den vagnen jag vill ha ska vara nog lång/bred så att inte blodingen slår i den (172), Grafströmen var nästan för kort då hon kunde slå i fotstegen när hon sträckte ut.

Den ska vara fjädrad (bekväm) när man mest kör efter grusvägar som inte alltid är så jämna, men ändå ska gå att köra snabbjobb på banan/rakan.

Om man tittar på dom här modellerna

Senast ändrad:

vi har ju både järn, trä och fiber. det woodclassic steelclassic osv. det finns olika längder tror jag, eller våra steelclassic är iallafall längre än trävagnarna vi har så dom använder vi på jättarna så det ska vl inte vara något problem men du kan ju höra med någon återförsäljare. vi använder ju bara dessa vagnar även skogen :)

Jag har en Nissevagn som är bara helt underbar! :love:
Den passar även på stora hästar, dock i kortaste laget om det är en 170 cm bjässe med hög, bred och lång bakaktion. På alla andra funkar den ypperligt.
Har även en ProCart (samma modell som ProTrainer). Den är jättehärlig att köra i skogen med men kanske lite för tung för att köra riktigt snabbt med.
Båda de vagnarna har suverän fjädring och åkkomfort.

Har de förbättrat materialet i skaklarna? Min blir skev om man råkar titta på den.... :crazy: Och har hård sits...

jag har smällt rätt in i en dörrpost med en skenande häs, och vi var ute i skogen igår en runda bland träden när det kom en timmerbil som äter hästar... de är fortf hela och fina. Visst mellanrummet där framme har kanske breddat sig ett par cm, men för övrigt är den hel. Han kan ju inte ha för tungt material när den ska väga lite.

Min var minst sagt SKEV efter vår krasch i skritt för några veckor sen.

Innan den hamnade hos mig var den hos en häst som var lätt i bakdelen, jag skulle INTE rekommendera den till någon som har en häst som slår. Den krökte sig rejält på bara ett par smågungningar när jag körde den märren.

Förresten så tycker jag inte att den väger SÅ lite, visst väger sitskonstruktionen men den väger då inte mindre än min Hudik... Och fjädrar inte bättre heller trots att den är mer avancerad i konstruktionen.

Senast ändrad:

Allt är bra att veta om vagnarna neg/pos. Den ska vara tålig då det är tänkt att det ska köras in småhästar i framtiden.
Jag har stora krav på min kommande vagn:D

Tror ändå att det lutar mot en Royal Ergo eller en Heat.
Ska dit med min gamla vagn, så då kan jag mäta skalmarna, den får absolut inte vara kortare än min grafström.

Helst hade man velat ha en speedcart för "vanliga" slingorna och en sulkett för jobben på rakan/banan.
Men man kan inte ha allt :)

Den här vet jag flera som gillar Haggespeed!
Har dock ingen egen, men hoppas på en så småningom!

Nu har jag inte provat Haggespeed men däremot ett par av föregångarna. På 80-talet köpte vi två st nya speedcarts från den firman. Nätta, smidiga vagnar med metallskalmar. Mycket sköna att sitta i. Men.... utan att ens ha varit av vägen så var båda vagnarna ordentligt skeva efter mindre än ett år. Förhoppningsvis är de stadigare idag.

när får du den?:) vad kul du får informera sen hur den är :)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 103
Senast: Milosari
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 715
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 260
Senast: malumbub
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 558
Senast: Queen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka