Specialsök

Sv: Specialsök

Hmm ne nu får du nog ta och förklara lite mer ;) Bilder filmer?

Hihi, vad vill du ha förklarat? :D

Vi har lämnat smellerna och söker i öppna rum av medelstorlek. Än så länge scannar han av rummen själv, och jag varvar med att be honom "detaljera" dvs gå in i detaljsök om det tex finns någon möbel i rummet jag tycker att han ska söka igenom noggrannare osv.

Tanken är att han ska kunna scanna av ett rum och säga om det är fritt eller inte, och om han får nos på något går man i ett detaljsök för att hitta preparatet.:)

Jag valde kong/hårdgummi mest för att det är så lätt att placera ut och göra minibitar av, samtidigt som man inte lika lätt kontaminerar ett rum och det är ett ämne som är lätt att hålla sterilt. ( man ser ju inte klok ut när man går runt med plasthandskar och tång som värsta professorn )

Min långsiktiga plan är att själv bli mögeltekniker och ha 1-2 utbildade mögelhundar men det är lite utav en kostnadsfråga så vi får se.

Bilder och film har jag inte, men det kan jag fixa i januari när vi sätter igång igen. Nu har hundarna jullov från arbetet sånär som på lite trix.:)

*KL*

Jag vann en nosaktiveringskurs hos en bekant o där fick vi en gång prova på specialsök. Vi sökte efter The i en av 6 burkar o dom skulle markera det. Bella var väl måttligt road av det tror det är för att hon är en hejare på vittringsapportering. (för simpelt för henne helt enkelt)Men väl hemma så avancerade jag jättefort o hon fick nosa på svamp som jag senan gömde. Oj inga problem alls. :banana:

Berättade det så för en bekant som hade haft med henne i skogen när han plockade svamp. O där hade han redan introducerat henne i svampletning. Han hade visat henne en svamp o sen hade hon markerat flera ställen där det fanns svamp på. Så gissa vad Bella ska få arbeta med nästa år. Svampletning naturligtvis.

Funderar på att introducera henne i mögel letning med men tror jag måste lära in lite mer seriöst då. Men har en bekant som är jätteduktig på sånt o hon får nog o så fall jobba lite mer med oss.

Men vad roligt detta såg ut.
Var ligger denna hundcampus?
Är det en skola man går i eller är det egna kurser?

Jag tänkte testa bevakning med mina i vår, klarar de testet är det bara att köra. Kanske finns det något liknande att gå in på sen när man kommit en bit.

Ja självaste hundcampus det är ju en stor hundskola där man i stort sett kan utbilda sig till specialsökkursledare exempelvis. Men tror att de kan ha några kurser för bara specialsök också.. är inte så haj på hundcampus. Men det ska ju finnas specialsökkursledare som kör specialsökkurser..

Åh ja jag förstod lite mer =) Men jag måste nog få se bild eller film. Är det där verkligen riktig specialsök? Jag antar att det är en form av specialsök men heter det inte annat när man inte är på banan? Sök, spår, specialsök allt är ju olika..

Ni har lämnat banan gått till en annan nivå till att scanna igenom ett helt rum istället?

Hmm jag tror inte vi gör sånt, i så fall är vi ute men då heter det sök.

ok.
Simpelt? Du menade på banan?
Jo det är skitenkelt för hunden, alla hundar fixa der galant, ja hinner ju knappt flytta burken Elmo markerar direkt då jag stannat.

Men grejen med specialsök är att de blir så noga, dom måste vara noga med vad de söker. När du sedan ska använda detta utomhus har dom lärt sig att vara noga och gå igenom allt. En hund som får lära sig spåra ute direkt, ja men typ jakthund, dom lär sig ju inte att vara noga såsom dom lär sig här. Det handlar inte om hur simpelt det är utan hur man bygger en mer noggranhet, sedan är det så roligt för både hund o människa, en kul och nyttig aktivering med både nosaktivitet och lydnad (vi tar in lydnad iaf)

Du får ursäkta om jag missförstod dig =)!

Åh ja jag förstod lite mer =) Men jag måste nog få se bild eller film. Är det där verkligen riktig specialsök? Jag antar att det är en form av specialsök men heter det inte annat när man inte är på banan? Sök, spår, specialsök allt är ju olika..
Förmodligen används preparatsök som term mer. Men i mina ögon använder man ju banan under inlärning för att sträva mot att hitta ämnet i vanliga miljöer. Alternativt specialsök som aktivering för att det är kul, då är man ju på bana mest antar jag.:)

Ni har lämnat banan gått till en annan nivå till att scanna igenom ett helt rum istället?
Ja precis, det är ju inte specialsök på bana längre utan mer praktiskt prep.sök av ett ämne.:) Såsom mögelhundar eller vapen-amm. hundar jobbar irl.

Hänger du med?:D

Jag hänger absolut med :) Och håller med dig om att banan är en början eftersom det är ute i stora vida världen dom ska söka detta sedan.

Jag var bara fundersam om det hette specialsök ute också, det är ju så viktigt vad allt heter ju haha

Hmm, beroende på vad man söker så skulle jag nog vilja kalla det vid namn när man lämnat banan egentligen. I mitt fall skulle jag då säga att jag pysslar med hårdgummisök (haha) medans min andra hund är färdig för kantarellsök.;)

Hmm, beroende på vad man söker så skulle jag nog vilja kalla det vid namn när man lämnat banan egentligen. I mitt fall skulle jag då säga att jag pysslar med hårdgummisök (haha) medans min andra hund är färdig för kantarellsök.;)

Ja men precis =) Det ska bli skitkul efter vintern och låta hunden gå i skogen och söka kantarell. Till våren ska jag hoppa av specialsök ett tag och börja med vanligt sök i skogen. Men specialsöket ska jag hoppa tillbaka till igen lite då och då :) Alltid bra att fräscha upp ;)

En till film

http://www.youtube.com/watch?v=vc8SJgKLCVY

Det är lungt.

Det var ju det jag skrev med att hon är en hejare på vittringen där hon är jättenoga. Men som sagt till svampsök duger det som hon är just nu. Men om jag ska testa på annat så behövs det nog lite mer seriös inlärning. Det verkade dock inte som om hon tyckte "banan" var rolig för hon nosade markerade o ja styrde med annat sen Eller ville plocka upp burken (apportera) . Vet inte om det kan bero på att hon är van att urskilja dofter iomed vittringen.

Okej =)

När vi är på kursen så får vi aldrig vara negativa, allt är posetivt, det är nog oftast därför också som hundarna älskar att vara där. Det finns bara glädje på det stället. Kursledaren är skitnoga med att man aldrig säger nej eller utsätter dom för något som är obehagligt för just den hunden eller som skulle kunna bli det...

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det är inte dags än, men vi pratar ibland om att skaffa en till hund. I dagsläget har vi en jaktlabbe som blir två år i vår. Han är vår... 2 3
Svar
49
· Visningar
4 878
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 519
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Jag behöver höra nya infallsvinklar. Jag har en ung tysk terrier. Är uppväxt med rasen, men hon är min första egna. Enda sedan jag... 2
Svar
23
· Visningar
2 311
Övr. Hund Hej, jag har läst igenom några trådar om hundar i bil. Men ingen har nämnt elbilarnas fantastiska möjligheter för hundägare, nämligen... 2
Svar
29
· Visningar
2 434
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka