Specialsök, vad ska man hitta på

Lejonelle

Trådstartare
Nyss hemkommen från rasklubbens sommarläger där vi haft massa kul och nyttig träning. Vi har bland annat fått prova på special-sök vilket var OTROLIGT kul och känns som en grej jag verkligen vill fortsätta med. Nu gäller det bara att hitta dofter att jobba med. Sånt som är enkelt att få till och lätt för hunden att börja med, för jag tänker ju detta som aktivering och inte så mycket mer.

Så vad har ni för tips, nu när jag ska sätta igång och bygga min egen sökbana? är det bättre att jobba med bara en doft till hunden kan den ned till små koncentrationer? Eller ska man ha några olika att variera med? Te fick vi prova på kursen, men vad kan man mer hitta på?

Fantasin sätter gränsen. Mina söker olika arters individdoft (häst, människa, hund, katt, får och tamråtta - dvs de arter jag har lättillgängligt...), några olika narkotiska preparat, några "doftfria" ämnen (pyranin bla), kadaver i olika förruttnelsestadier, te, gasol, diesel...

Jag byter doft när hunden har förstått leken, så att den får klart för sig att det kan handla om olika dofter - snart lär den sig även "presentationsleken" och då kan du lära in nya ämnen på ett par förstärkningar. Jag använder ofta smeller som arbetstecken för de olika typerna av sök.

Gassök skiljer sig lite från sök av mindre flyktiga dofter, och är toppen för att öka förståelsen för molekylvandring. Lär hunden att markera läckagekällan men inte den kvarstående gasen så kan du besikta husvagnen själv sen;)

Prova även sök i vatten, det brukar de gilla.

Hur går det till rent praktiskt? Är det bara att doftämnena är lösta i vatten, eller vad? :)

De flesta vattenlösliga doftämnena späds med vatten vid optimeringen, jag tänkte mer på föremålssök utomhus. Alltså att gömma föremål även under vatten (först i stillastående ganska grunt vatten, sen på djupare och rörliga vattenkällor).

De flesta vattenlösliga doftämnena späds med vatten vid optimeringen, jag tänkte mer på föremålssök utomhus. Alltså att gömma föremål även under vatten (först i stillastående ganska grunt vatten, sen på djupare och rörliga vattenkällor).

Ah, det var det jag var "rädd" för... :p
Hur gör man då om man har en fjant som (trots att han är livrädd för vatten) glatt stoppar ner hela huvudet för att nosa noggrant när det finns nåt spännande där - med samma totalförvånade nära-dödenupplevelse varje gång han upptäcker att det inte går att andas vatten...? Jag antar såklart att dina är lärda en säker markering, men. Hm, vet inte riktigt vad jag är ute efter att fråga ens, förutom "varför är min hund så... smart?", men det är ju inte så givande. :laugh:

Jag antar att vad jag är ute efter är nåt i stil med: hur lär man hunden att söka av vatten utan att dränka sig, om du/någon kan sätta er in i problemet?

(Och som en tanke till TS, jag har fått mycket utbyte av kryddskåpet helt enkelt. Det är för all del väldigt lätta dofter, men de har ju fördelen att man har en hel arsenal hemma redan. :up:)

Lär in minisök, och gör en "sökruta" med en vattenbalja med ett nät precis över ytan. Då kan hunden inte dränka sig;)

Lär in minisök, och gör en "sökruta" med en vattenbalja med ett nät precis över ytan. Då kan hunden inte dränka sig;)

Doh! Att det ska vara så svårt att tänka! :banghead:
Jag: "Hunden fattar inte att han inte bör andas vatten, så bäst vi undviker vatten!" :idea::grin:
Du: "Eh, träna...?" :confused::angel:
Jag: "..." :eek::o

tiny-brains.jpg

Tack för hjälpen!
(Och vilken fruktansvärt lycklig hund i videon! :love::rofl:)

Liknande trådar

Hundträning Hej, Som vissa kanske läst innan har jag en 10 månaders ESS Jag behöver lite tips och råd kring just nosaktivering. Jag skulle hemskt...
Svar
11
· Visningar
884
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 164
Senast: Nota
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 385
Senast: fixi
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 968
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar