Specialidrott

Beeeckiz

Trådstartare
--------------------------------------------------------------------------------

Hej!
Jag går första året på gymnasiet och fick igår frågan om jag ville ha specilaidrotten ridning.

Jag har ridit 9 år på ridskola och därefter ridit hemma på min egna ponny i två och ett halvt år. Jag har alltså inte tränat för instruktör på en längre tid.
Är därfömycket intresserad utav denna möjliget att kunna välja specialidrott, då jag kommer få möjlighet att få råd och tips om min ridning av en utbildad tränare.

Men har dock några frågor om det nu finns någon som har haft specialidrott på gymnasiet.

* Är det några krav på vad man ska kunna inom både dressyr och hoppning?

* Gav det mycket till dig som ryttare? Lärde du dig mycket?

Jag kommer tyvärr inte kunna ta med min egen häst, pga brist av hästtransport och någon som kan skjutsa. Men tydligen ska det gå att hyra från ridskolan.
* Är det någon som gjorde på det sättet? Fungerade det bra?

* Var det stora skillnader på kunskap i den gruppen du gick i? Fick man personligträning, eller blev alla tränade på samma sätt?

* Varför valde du specialidrott?

Skulle bli riktigt tacksam om jag fick svar!
MVH/ Rebecka
 
Sv: Specialidrott

Jag läste specialidrott på gymnasiet, men vi hade ett lite annat upplägg än din skola.
Vi hade en timme teori/vecka tillsammas med alla sporter som läste specialidrott. Denna teori var bra, men mkt "allmän", jag hade önskat lite mer inriktning på ridsporten.
Sedan hade vi inte gemensamma träningar, utan man tränade för sin egen tränare.

* Är det några krav på vad man ska kunna inom både dressyr och hoppning?
Nej, det var inget krav på kunskapsnivå, enda kravet var att man hade egen häst och egen tränare som man red för.

* Gav det mycket till dig som ryttare? Lärde du dig mycket?
Nja, tränade ju som vanligt för min tränare, men det hade jag gjort även om jag inte läst specialidrott. Teorin i skolan var ok, bl.a. om mental träning, vilket jag har haft nytta av i ridningen.

* Varför valde du specialidrott?
Hade egen häst och specialidrott var ett bra sätt att kombinera häst och skola, då jag hade 3 tim skoltid/vecka att lägga på hästen. Men också för att på teoritimmen få utveckla mig som ryttare.

Lycka till:)
 
Sv: Specialidrott

Nästan identiskt som min skolas upplägg, men vi hade 2-3 timmars teori varannan vecka istället och övrig tid egen träning.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en tjej på 15 år som bor i Stockholm och har ridit i drygt 8 år på ridskola och nu blivit medryttare för andra gången på en...
Svar
18
· Visningar
3 141
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 691
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan När häst-abstinensen blir för stor brukar jag boka in mig på turridning och också för att inte glömma bort ridningen alltför mycket. En...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 337
Senast: Soffan74
·
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 404
Senast: WSLPZF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp