Spatttråd igen!

Sv: Spatttråd igen!

Med största sannolikhet förekommer spatt någon annastans i ledet, om inte annat kommer detta sto att lämna en avkomma med hög disposition för spatt. Och eftersom spatt finns med på defektlistan för avel, skall alltså sådana avelsdjur inte användas för detta.

Lånades ut till hoppning vilket hästen inte var så van vid. Därför antagligen överansträngd. Rätt som det var så var hästen halt.

Nu finns det ju andra tänkbara bakbensåkommor som skulle kunna blivit aktuella om inte detta med spatt dök upp, knäproblem, hasledsinflammation (skall ej förväxlas med spatt) osv.
Att just spatt kom i dager kan ju var just att svagheten fanns där, sen ser man att hästar med hög disposition för spatt faktiskt i begynnelsen har väldigt trångt mellan hasledens glidyta. Under föredraget i somras berättades bl a att man kunnat se i ett tidigt stadium om hästen hade benägenhet för spatt, av 10 hästar uppvisade 7 spatt förekomst vid en senare undersökning.

Senast ändrad:

gejsa skrev:
Tack för ditt långa svar!
Men det förbryllar mig ändå hur veterinären kan se att just hennes spatt är ärftligt.
Hon har aldrig varit halt innan på något sätt. Är ju 12 år nu. Lånades ut till hoppning vilket hästen inte var så van vid. Därför antagligen överansträngd. Rätt som det var så var hästen halt.
Det förbryllar mig också eftersom den spatt som just den här hästen har kommer ju av ett benbrott där benbiten "satt sig för" nedre glidleden och börjat bilda brosk....Enl ägaren (står i samma stall :D ) var det inte något hästen hade haft tidigare eftersom plåtarna som togs innan biten hamnade fel visade en helt OK glidled!

Den forskning Boj talar om har bevisligen inte kommit ut till veterinärkåren ännu....där ALLT som finns i glidleden som inte ska vara där klassas som spatt! :smirk: Jag har också fått berättat, vet INTE om det stämmer, att om hästen har spatt i bara ett ben är risken för ärftlighet minimal/obefintlig. Men som sagt...obekräftade uppgifter!

//Alice

Senast ändrad:

Nu kan ju jag inte uttala mig om just detta du skriver, men en intressant sak är vad hände med glidleden när benbiten hamnade som du beskriver. För att kallas för spatt krävs tydligen att glidleden bryts ner, och detta sker genom en inflammation i glidleden. Om benbiten har förorsakat någon form av inkapsling eller en ev artrosbildning, bör ju isåfall diagnosen var lite felaktig.

Jag känner till ett liknande fall, här handlade det om att hästen fick en spark på sitt ena bakknä. Dessvärre upptod en splitterskada, som opererade med framgång. Hästen stod konvalecent, och sattes sedan igång sakta men säkert. Efter en period uppstod ny hälta på samma bakben, hästen kom till klinik för undersöknng och uppvisade spatt i den övre glidleden. Förklaringen här är, dels utsattes hästen för en traumatisk smärta och belastade sitt bakben på ett felaktigt sätt. Detta skapade den spatt han har idag, riskerna som kan uppstå här när sådant sker är att hästen belastar andra bakbenet fel och på så sätt skapar en ny inflammation i det andra benet. Det är därför spatt som oftast räknas som liksidig.

Den första delen av studien man gjorde på unga hästar samt köttproducerande, finns dokumenterad. Med största sannolikhet finns även det som fördrogs i somras dokumenterat. Den första delen har jag läst i papper, men HeleneHandberg hade en länk till samma dokument som jag tyvärr inte lade på minnet. Kanske skall vi efterlysa henne om den länken.;)

Nu kan ju jag inte uttala mig om just detta du skriver, men en intressant sak är vad hände med glidleden när benbiten hamnade som du beskriver. För att kallas för spatt krävs tydligen att glidleden bryts ner, och detta sker genom en inflammation i glidleden. Om benbiten har förorsakat någon form av inkapsling eller en ev artrosbildning, bör ju isåfall diagnosen var lite felaktig.
Håller med dig! Dock var det spatt enligt behandlande vet trots att det bevisligen var benbiten som orsakat det hela. Sen vad som ev finns i andra hasen ska jag inte uttala mig om då jag inte pratat med ägaren om just den biten!

Den första delen av studien man gjorde på unga hästar samt köttproducerande, finns dokumenterad. Med största sannolikhet finns även det som fördrogs i somras dokumenterat. Den första delen har jag läst i papper, men HeleneHandberg hade en länk till samma dokument som jag tyvärr inte lade på minnet. Kanske skall vi efterlysa henne om den länken.;)
Tycker jag absolut vi ska göra!!! Skulle vara mycket intressant att läsa!

//Alice

Enl veterinären så hade hon ju början till spatt i det andra benet också. Men har aldrig varit halt eller blev halt vid böjprovet i måndags där. Kan det vara så att det är i så tidigt stadium att det inte gör ont än då. Men att det syns på röntgenplåtarna? Och att hon har använt det benet så mycket pga att det gjorde ont i det andra benet i somras så att det byggdes på och blev spatt där också?

gejsa skrev:
En inackorderad häst i mitt stall har fått sin dom i går. Hon har spatt. Det började i ena bakbenet i somras. Efter en lång vila så har det ändå blivit sämre. I går när dom var hos veterinären så såg det ut som om det hade börjat bli spatt i nästa bakben också.
Vet sa att det var ärftligt och att man inte ska avla på sådana.
Är det verkligen sant?
Det handlar om ett sto ett halvblod på 12 år.
Ägaren är ju helt förtvivlad. Hon tänkte låta henne gå i hagen över vintern. Och sedan till våren göra böjprov på henne igen. Och är det lite bättre, låta henne gå över sommaren på bete. Sedan till hösten kolla henne. Och är det inte bra då så skulle hon ta bort henne. Eftersom ingen vill ju ha ett stort halvblod som sällskapshäst och inte ens kunna ta föl på henne.
Själv hade hon tänkt ta ett föl men inte efter vad vet sa.

Är det någon här på buke som haft något liknande? Som har fått stå i ca 1 år och sedan kunnat komma igång och rida då promenadridning?
Hur gjorde ni då? Fick hästen stå i en sjukhage eller gå omkring som vanligt fast inte ridas bara?
Snälla! Berätta, ge oss hopp.
Ska väl berätta att stoet inte haltar i hagen. Hon är hur pigg och fin som helst det är endast vid böjprovet. :confused:

Hej har en spatthäst som har spattförändringar i ett bakben i mellersta och nedersta glidleden. detta är ngt vi upptäkte på röntgen alltså haltar inte hästen vid böjprov mm. han kan kännas lite stel i början av ett ridpass men annars märker man det inte han tränas som vanligt och hoppar clearounder och så. Jag har också fått höra att de ska röras så mycket som möjligt och absolut inte ställas av men det är troligtvis när den är utläkt eller har avstannat.
Men varför har inte den hästen som står i ditt stall fått kortison insprutat i lederna det är ju ett dundermedel vid spatt och bioglukosamin i maten men om man ger det så stannar det också av så då får man inte vilja att det ska läka ihop för fort eller så får det vara utläkt.

Det är olika hur spatt slår/tar, det beror helt och hållet på individen och graden av inflammation. En långsammare inflammation kan ju ge mindre smärta, medan ett häftigt förlopp kan förorsaka hästen mycket smärta. Sen har vi toleranströskeln också, hur tålig inviden är. Det finns exempel på hästar som bevisligen borde ha väldigt ont, :cry: men likafullt ser de ut som om det regnar. Sen har jag sett hästar som står på tre ben pga hovböld stor som ett knappnålshuvud,:eek:

Det är bara så :devil: knepigt med åkomman, men utsätter man ett försvagat område för extra stor press/slitage så kommer symtom med tiden. Hur länge det dröjer kan man aldrig veta.:crazy:

Ska kanske önska dig välkommen till bukeforumet. Ser att det är ditt första inlägg.

Svarar alla nu!
Hörde nu av ägaren och att det började inte med spatt. Så det är tydligen inte spatten på denna häst som är ärftligt. Utan oste...något betyder det inte benpålagring eller något. Tydligen har hästen för höga kanter och det hade gått av en bit. Fått det av en spark eller om hon slagit i när hon hoppade. För att få det att läka så fick hon stå i en sjukhage. Nu hade benbiten fastnat igen och det hade bildats brosk vid sidorna som hade gått för högt upp vid glidleden. Förstår knappt vad jag skriver om....men så sa hon (ägaren i dag). Efter detta hade det blivit spatt.
Men frågan är ju om hon kommer att bli ridbar efter detta?
Någon som har samma sak på sin häst?

Ja, i början kunde hon knappt stå när hon åkte till veterinären. Men efter lite vila och finadyne tror jag det var så syns det inte på henne längre. Hon är inte svullen heller, inte varm, inte halt. Kan bralla i hagen och slå bakut obehindrat. Vilket kanske inte är så bra men något måste hon ju få röra sig tycker vi.

Hörde nu av ägaren och att det började inte med spatt. Så det är tydligen inte spatten på denna häst som är ärftligt. Utan oste...något betyder det inte benpålagring eller något.

Ja nu kan jag inte stava ordet rätt utan lexikon:o men även den är ärftlig. Så det låter iså fall som om hästen har börjat med ett problem, för att sen utsätta ett försvagat ställe för extra slitage som sen gav symtom.:crazy:

gejsa skrev:
Oj! Så han stod aldrig helt? Var har han spatten, på vilken led? Är det bara ena benet? Kom det bara av sig själv eller efter överansträngning eller vad?
Nej han stod aldrig helt. Ett ben , nedersta glidleden och det kom bara av sig självt. Ingen yttre skada vad jag vet och inte överansträngd. Jag rider väl bättre nu efter alla år, men jag longerar aldrig på liten volt.

oftast så förlänger man bara processen genom att ställa ner dom helt, inflammationen brukar ju då klinga av, men återkommer oftast då man börjar att röra på dem igen så går det så ska man försöka gå med dom varje dag, då påskyndar man oftast processen med ihop växning osv

Ja, det var den som var ärftlig tydligen. Inte spatten. Men det finns spatt som är ärftlig det vet jag nu.
Hästen hade dubbel otur verkar det som. Men vi har inte tappat hoppet. Hon får stå över vintern säger ägaren. Så får vi se sedan. Eftersom hon inte visar några symtom på att ha ont nu så.

Den här hästen har också i nedersta glidleden. Men som du kanske har läst vad jag skrev i dag så var det annat som började först. Så den här hästen behöver nog stå ett tag till verkar det som.

Ja, kanske när inflammationen har lagt sig lite. Men inte när den är som intensivast. Då är det nog sämre att rida. Tror jag iaf.

Min häst fick sin diagnos för ganska precis ett år sedan, mitt i tävlingssäsongen. Hon blev behandlad med kortison och svarade mycket bra på den behandlingen. Höll sig fräsch hela sommaren. Till hösten började vi hoppa lite igen, var med på en terrängträning och det blev tydligen för mycket. Halt igen. Blev sprutad en andra gång. Efter det bestämde jag mig för att lägga hoppningen på hyllan till spatten stabiliserat sig mer och vi sett hur den utvecklat sig. Hon har nu varit fräsch sedan september. Hon har haft ett "skov" nu i samband med årstidsskiftet (vilket är vanligt för spatthästar) men har inte varit halt under tiden. Jag rider på som vanligt, med förnuft och känsla för vad hon klarar. Håller efter med massage och linement (speedway under kortare perioder och radital där i mellan). Skulle aldrig få för mig att ställa av henne i det här läget när spatten är aktiv. Jag rider varje dag och är noga med att variera underlaget och aktivitet. Begränsat antal dagar på banan och resten i skogen. Viktigast under skovet, i min hästs fall, är att hålla koll på frambenen, knäna framförallt.
Har haft en massör ute varje vecka under tiden spatten varit extra aktiv och hon har mätt temperaturen i benen. På så sätt har vi kunnat följa förloppet på ett bra sätt. Nu har det lugnat sig igen och jag tänker öka kraven lite igen vid träning.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 845
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 590
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 908
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka