Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Långnos skrev:Ryttaren och ägaren till ponnyn har sagt att det är spatt...men i och för sig e hon bara 13 så kan ju missuppfattat vet. Vet faktiskt inte själv, e ingen expert på spatt.
Långnos menar åldern på tjejen som äger ponnyn. Inte hästen...gejsa skrev:Åldern spelar ingen roll. Den här hästen som jag skriver om är ju bara 12 år så.....
Jag kunde börja rida efter 1 mån promenader och 10 dagars Quarisolbehandling. Då stod han på stall 12-14 timmar per dag och var lite stel på morgonen när man tog ut honom. Sen var det ut i hagen. Nu går han på lösdrift 24/7 och är mycket bättre. Han har aldrig varit riktigt halt av spatten , däremot på andra ben. Nu tror jag att det är kompensationshälta men det är behandlat och idag är han helt OK. Jag rider normalt som vilken annan häst som helst utom alltför små volter. Han är 17 år och pigg som en mört.gejsa skrev:Så hon red under tiden som spatten skulle läka ut alltså. Det är den första hästen som jag har hört att man gjort så på. Intressant!
Oftast får dom ju läka ut innan man börjar rida dom igen. Detta varierar mellan 3 månader upp till 1 år.
Boj skrev:Nu vet jag inte statusen på dessa hästar som omtalas i några av inläggen, jovisst skall hästen röra på sig MEN är den halt bör man ordna med en mera stillsam utegång.
Oftast måste man avvakta tills det akuta skedet är borta innan hästen kan komma i arbete, börjar man rida eller arbete hästen innan det akuta stadiet har lagt sig kan åkomman förvärras väsentligt.
Spatt är som sagt en torr kronisk inflammation i hasledens glidyta, som med alla andra inflammationer beror den på överansträngning. Sen kan det i sin tur ha olika orsaker, rak/krokhasighet, mekanisk skada, foderorsaker, överträningssymtomer osv. När en överansträngning är som värt tränar man inte, utan låter skadan vila till ett mindre akut stadie innan motion/träning återupptas.
Vad man pratar om när man säger att en spatthäst skall röra på sig, är när hästen har fått klartecken från veterinär att det akkuta stadiet har gått tillbaka och hästen ej uppvisar hälta vid te x provokation.