Spatttråd igen!

Sv: Spatttråd igen!

Ryttaren och ägaren till ponnyn har sagt att det är spatt...men i och för sig e hon bara 13 så kan ju missuppfattat vet. Vet faktiskt inte själv, e ingen expert på spatt.

Åldern spelar ingen roll. Den här hästen som jag skriver om är ju bara 12 år så.....

Långnos skrev:
Ryttaren och ägaren till ponnyn har sagt att det är spatt...men i och för sig e hon bara 13 så kan ju missuppfattat vet. Vet faktiskt inte själv, e ingen expert på spatt.

hon har alla gånger missuppfattat veterinären, för det är bara bak som dom kan få spatt.

hon inte bara skrittade utan red på rätt så friskt men hela tiden med känsla för hur hästen kändes från dag till dag, hon sa att spatten läker ut fortare då och därför minmeras tiden för smärtan. Det verkade oxå som om att hästen fick mindre ont (konstigt nog) ju mer han rörde sig , hon var utomlands en vecka och då gick han bara i hagen , och när hon skulle rida igen första gångerna efter det var han stelare och grinigare. Hon menade (med medhåll av sina kolleger) att det är helt vansinigt att ställa av en spatthäst när spatten är aktiv och efter att under flera år studerat hennes häst kan jag inte tycka annat än att hon gjorde rätt!

Om jag skulle få en spatthäst skulle jag hålla igång hästen (om än måtlligt) under hela den aktiva perioden , om hästen visade smärta och hälta skule jag försöka att hålla igång hästen med fast ge smärtstillande och antiinflammotiriskt under tiden.

Våran dam fick diagnosen spatt i september 2004 fast enligt vet så har hon troligtvis haft det sedan våren 2004. Men hennes är en typ av arbetsspatt alltså ej ärftlig. Vi har kollat med de som äger hennes föräldrar och de har inte visat några spattendenser. :D
Till att börja med var det lugn ridning som gällde, sedan så fick vi höra talas om sk shockwavebehandling och efter mycket dividerande så gick vet med på att prova detta. Fast han tyckte det var riktigt intressant när vi väl kom i gång....;) Under tiden vi behandlade henne med det så fick hon vila eftersom det är vad som rekomenderas när man behandlar med shockwave. Så det blev ca 2,5-3 månaders vila. Sedan satte vi igång henne lite lugnt genom skogspromenader ett par veckor. Sedan uppsuttna skritturer. Efter det lite trav inlagt. Och till sist med galopp....jiiiihaaaa..sa damen då...:angel: Först var det ca en kvart som ökades upp till en timme och för varje snabbare gångart som lades in så minskades tiden först för att sedan ökas på igen...:)
När sedan kondisen hade blivit bättre och vet sa okej så kunde vi (syrran)vara med på till att börja med lugna clinics och sedan mer ansträngande utan att det syntes något på damen.... :D
Och i juli i år när vi var på senaste (sista) veterinär besöket så tyckte farbror veterinärus att det såg helt grön ut på röntgenbilderna och hon visade inget på böjprovet....halleluja!!!....:banana:

Så nu kör vi på som innan hon fick diagnosen, det enda som skiljer sig är att hon behöver värmas upp lite längre före ett ridpass....:p

Damen i fråga är en dubbelregistrerad quarter/paint, 15 år gammal, tränad och tävlad i westernridning.....:love:

/Carina :eek:

Ha, ha så fel det kan bli. Trodde du menade hästen. Ber om ursäkt läste tydligen inte så noga.

Så hon red under tiden som spatten skulle läka ut alltså. Det är den första hästen som jag har hört att man gjort så på. Intressant!
Oftast får dom ju läka ut innan man börjar rida dom igen. Detta varierar mellan 3 månader upp till 1 år.

Vad är shockwawebehandling för något? Hur gör man då?
Vad är arbetsspatt? Är det att det kom pga överansträngning? Förklara dig gärna lite mer är du snäll.

Har plockat fram den tråden jag skrev då om shockwave....tror det står där i alla fall...;)
Arbetsspatt är när det uppkommer genom överansträngning eller att hästen (vilket vår troligtvis gjorde) Gör någon sorts frivolt (bockar) i hagen...eller troligtvis flera...:p Om jag känner damen rätt. Då är den alltså inte ärftlig plus att den oftast bara sätter sig i en has som på henne.. Höger och mellersta glidleden...:crazy:
Jag är tyvärr ingen expert på spatt men det är i alla fall den bästa förklaring jag kan ge just nu...:angel:

/Carina :eek:

Ok tack för ditt svar. Men det var ju genom överansträngning som det kom fram på denna häst också. Fast veterinären sa att det nog hade legat latent och när hon överansträngdes så visade det sig. För spatt är ju en inflammation från början. Men den var ärftlig sa denna veterinär iaf. Fast sånt kan dom ju inte veta i förväg att den redan fanns där eller??
Ska söka efter shockwawe om du redan har skrivit om det. Tack!

gejsa skrev:
Så hon red under tiden som spatten skulle läka ut alltså. Det är den första hästen som jag har hört att man gjort så på. Intressant!
Oftast får dom ju läka ut innan man börjar rida dom igen. Detta varierar mellan 3 månader upp till 1 år.
Jag kunde börja rida efter 1 mån promenader och 10 dagars Quarisolbehandling. Då stod han på stall 12-14 timmar per dag och var lite stel på morgonen när man tog ut honom. Sen var det ut i hagen. Nu går han på lösdrift 24/7 och är mycket bättre. Han har aldrig varit riktigt halt av spatten , däremot på andra ben. Nu tror jag att det är kompensationshälta men det är behandlat och idag är han helt OK. Jag rider normalt som vilken annan häst som helst utom alltför små volter. Han är 17 år och pigg som en mört.

Oj! Så han stod aldrig helt? Var har han spatten, på vilken led? Är det bara ena benet? Kom det bara av sig själv eller efter överansträngning eller vad?

Nu vet jag inte statusen på dessa hästar som omtalas i några av inläggen, jovisst skall hästen röra på sig MEN är den halt bör man ordna med en mera stillsam utegång.

Oftast måste man avvakta tills det akuta skedet är borta innan hästen kan komma i arbete, börjar man rida eller arbete hästen innan det akuta stadiet har lagt sig kan åkomman förvärras väsentligt.

Spatt är som sagt en torr kronisk inflammation i hasledens glidyta, som med alla andra inflammationer beror den på överansträngning. Sen kan det i sin tur ha olika orsaker, rak/krokhasighet, mekanisk skada, foderorsaker, överträningssymtomer osv. När en överansträngning är som värt tränar man inte, utan låter skadan vila till ett mindre akut stadie innan motion/träning återupptas.

Vad man pratar om när man säger att en spatthäst skall röra på sig, är när hästen har fått klartecken från veterinär att det akkuta stadiet har gått tillbaka och hästen ej uppvisar hälta vid te x provokation.

Boj skrev:
Nu vet jag inte statusen på dessa hästar som omtalas i några av inläggen, jovisst skall hästen röra på sig MEN är den halt bör man ordna med en mera stillsam utegång.

Oftast måste man avvakta tills det akuta skedet är borta innan hästen kan komma i arbete, börjar man rida eller arbete hästen innan det akuta stadiet har lagt sig kan åkomman förvärras väsentligt.

Spatt är som sagt en torr kronisk inflammation i hasledens glidyta, som med alla andra inflammationer beror den på överansträngning. Sen kan det i sin tur ha olika orsaker, rak/krokhasighet, mekanisk skada, foderorsaker, överträningssymtomer osv. När en överansträngning är som värt tränar man inte, utan låter skadan vila till ett mindre akut stadie innan motion/träning återupptas.

Vad man pratar om när man säger att en spatthäst skall röra på sig, är när hästen har fått klartecken från veterinär att det akkuta stadiet har gått tillbaka och hästen ej uppvisar hälta vid te x provokation.

:bow:
Precis samma sak som min veterinär sa och som jag har gått efter när det gäller min spatthäst.

Jo det förstår jag. Hästen står nu i hagen och skrotar. Tyckte det var konstigt att en hästägare som t o m är veterinär började rida sin häst innan det liksom hade lagt sig. Eftersom det är en inflammtion ska man ju inte irritera det genom att rida.

Men en sak förbryllar mig om du kan svara på detta. Hur kan man veta att det är ärftligt om det kan komma av så många orsaker?

Man har studerat spatt vid olika tillfällen, bla SVA hade en för några år sedan som omfattade ett stort antal islandshästar under en period av 10 år.

På Island har man studerat spatt och uppkomst samt förékomsten.
Man noterde nämligen att föekomsten av spatt var lika stor på oridna hästar som ridna, man gick in och studerade unga oridna hästar samt de gårdar på Island som endast producerar hästar för köttproduktion. Här kom man fram till att spatt förekom i samma utsträckning här som bland de ridna hästarna.

Man gick sen vidare och studerade vissa linjer, och man tittade på ganska många avelshingstar som verkat under en längre tid. Här kunde man konstatera att vissa led hade en högre andel spatthästar än andra, och en del av dessa hade sen i sin tur producerat avkommor med hög förekomst av spatt. Detta hölls i fördrag om i somras under islandshäst VM, och slutledningen var att spatt har en högre ärftlighetsfaktor än vad som tidigare nämnts nämligen att den skulle ha en viss disposition.

Man har nämnt olika orsaker och att dessa ökar dispositionen, bl a nämns ju dålig exteriör som te x avvikelser krok/rakhasig etc. Men med disposition menas en riskökningsfaktor, att vissa led har en högre förekomst av spatt talar starkt för att ärftligheten är större än man tidigare har trott.

Tack för ditt långa svar!
Men det förbryllar mig ändå hur veterinären kan se att just hennes spatt är ärftligt.
Hon har aldrig varit halt innan på något sätt. Är ju 12 år nu. Lånades ut till hoppning vilket hästen inte var så van vid. Därför antagligen överansträngd. Rätt som det var så var hästen halt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 845
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 590
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 908
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka