Spattröntga islandshäst vid köp?

L

Limpoooo

Drömhästen är funnen! Femårig islandsvalack med toppstam, topplynne och väldigt lovande. Vacker att se på med utstrålning för tio, och otroligt arbetsvillig och positiv till allt jobb. Underbar helt enkelt, och precis vad jag vill ha! :)

Då till frågan... ska man spattröntga eller ska man nöja sig med en "enklare" besiktning? Han är alltså fem år i sommar, riden med vila mellan sedan ungefär ett år tillbaka. Röntgades förra våren och var då helt ren. Han är redan försäkrad för ungefär det dubbla som jag köper honom för.
Om jag nu ska göra en enklare besiktning, ska jag göra den hemmavid då, eller åka till klinik?

Några andra tips på vad jag ska titta på hos honom?

Sv: Spattröntga islandshäst vid köp?

Jag skulle nog röntga, för jag är så nojjig.. men samtidigt tror jag inte att det är så vanligt att de hunnit få nått vid så unga år... så lite onödigt är det nog...

Kolla med försäkringsbolaget att det går bra att du tar över försäkringen som den är, utan ny röntgen. Och byt inte bolag!

Besiktiga på klinik, be dem kolla tänder och rörelsemönster så den inte verkar ha några konstiga låsningar. Se till att vara med så du kan titta och fråga, och betala besiktningen själv.

Grattis till ett härligt fynd! :bump:

Bilder krävs!

Sv: Spattröntga islandshäst vid köp?

Spattröntga!!

Då är du iaf säker på att du inte köper en spatthäst, men självklart kan den utveckla det senare.
Jag spattröntgade min valack som jag köpte för två år sen, då hade han inget men nu måste vi åka och röntga honom igen för vi har misstankar om att han kan ha spatt:cry:
Men jag är glad att jag visste att han inte hade det när jag köpte honom.

Liknande trådar

Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 844
Hästmänniskan Vad ska man tänka på? Nej, jag ska inte köpa något föl nu, jag bara funderar på vad min nästa häst kan tänkas bli. Det kan dröja ett...
2
Svar
35
· Visningar
5 452
Senast: Ninnurur
·
Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 269
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 911

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

• Svullen över ögonen