M

Martiniq

Har en isis på sex år som jag har haft till töltsättning hos en tränare i två månader nu. Hos tränaren har han varit halt fram och tillbaka, tränaren beslutade att låta röntga honom och det visade sig att han har spatt... Tränaren tycker nu att jag skall avliva honom:cry: eftersom han är så ung och redan har spatt/haltar till och från etc. Han tycker inte att det är värt att lägga pengar och tid på en häst som inte är färdiginriden. Försäkringen täcker ingenting vid spatt...

Vad hade ni gjort? :cry:

Sv: Spatt...

Tänkt efter vad jag vill ha min häst till. Vill jag ha en ridhäst så hade jag avlivat och köpt en ny.
Den haltar alltså har den ont, visst kan det läka och hästen bli haltfri men fullt ridbar blir den nog aldrig igen.

Vad menar du med att försäkringen inte täcker vid spatt? Om så är fallet, får du inte ut livförsäkringen heller.
Nu brukar inte det vara första åtgärd, avlivning. Först brukar man provbehandla i kombination med vila sen blir det återbesök. Vad som då sker kan man inte på rak arm veta utan det hänger på hur det ser ut i hasen.

Hej, alla isländska hästförsäkringar har undantag för spatt vad gäller livförsäkringen, får alltså inte ut en krona för honom om det nu måste bli avlivning vilket suger:( Har inga pengar att köpa en ny häst för bara så där...

Var också paff över att veterinären rekommenderade avlivning utan att först testa behandling:cry:

Märkligt måste jag säga, något sådant undantag har inte jag i någon av de 5 försäkringar vi har på våra hästar. Kan det finnas någon reservation sen tidigare då?

Hej, ingen reservation nej... Jag kollade igenom försäkringsvillkoren och under livförsäkring står klart och tydling att försäkringen inte täcker spatt... (2 gr http://sjova.is/files/2008_7_28_Hestatrygging.pdf - vet inte om du läser isländska?)

Kollade även villkoren hos de två andra bolag som har hästförsäkringar på Island och även de har undantag för spatt...

Har aldrig sett ett sådant undantag i Sverige...

Jag besiktigade honom innan jag köpte honom förra året och han gick igenom u/a men jag röntgade honom inte då tyvärr. Men spatt kan ju komma när som helst så nu känns det väldigt osäkert med de här försäkringarna eftersom hästen kan vara helt ren vid köpet och sen få spatt och så får man inte ut en krona... Inte nog med att man kanske tvingas avliva sin älskling:cry:

Skall prata mer med veterinären och försöka få en second opinion innan jag gör något...

Sorry, såg inte att du hade hästen försäkrad på Island. Här i Svedala är det inte så, jodå jag läser och förstår isländska.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 845
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 524
Senast: MiniLi
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 626
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring