Sv: spatt

Jag känner många spatthästar som är fullt aktiva, det blir så genom mitt yrke att man kommer i kontakt med dessa. Och visst finns det hästar som funkar idag, men man bör vara beredd på som ägare till en spatthäst att åkomman kan ta ny fart precis när som helst. Det är tyvärr den :devil: biten i detta.

Att jag återkommande upprepar mig beror på, att många tror faktiskt att spatt läker ut. Om det beror på att veterinären inte uttryckt sig i klartext, eller om man i villervallan faktiskt missförstår, vet jag inte. Dessa upprepningar är snarare till dem som inte har förstått, så jag vet inte om du behöver ta åt dig eftersom just det tidigare inlägget var riktad till trådskaparen.

Så sant att många veterinärer är oklara i sitt sätt att uttrycka sig om spatt. Det har man ju märkt. Däremot har jag stött på massor av folk som anser en spatthäst dömd till döden just pga spatt, hur lindrig den än är... men det är ju som med många andra skador, ytterst individuellt hur en häst läker och reagerar. Och huruvida hästen själv upplever sitt tillstånd.
Ville bara klargöra att jag inte förespråkar att hästar hålls vid liv bara för att man älskar dom, men att många nog är värda en chans. :)

Boj skrev:
Jag skulle önska att de som tror att spatt är en artros, verkligen läser detta nu. Den största sannolikheten för att en förbening inte sker, beror på att inflammationen antagligen är ganska intensiv/aggrssiv vilket oftast medför smärta av olika grader för hästen. Att jag skriver olika grader beror på vilken individ vi har med att göra, din häst kan vara en sådan som trots smärta biter ihop ändå. Det innebär inte att hästen är smärtbefriad, bara kanske lite mera tålig än vad en annan häst skulle kunna ha varit i samma situation.

Vissa hästar får aldrig en förbening, den sk spattknölen. Det beror på att inflammtion är aktiv fast kanske på en lägre nivå. Precis som Mandalaki skriver kan spatten bli aktiv igen, trots att förbening har skett. Det beror på att spatt är en kronisk åkomma, och läker ALDRIG ut under hela hästens livstid.

jag har absolut en häst med hög smärt tröskel och han skulle säkerligen gå igenom eld för mig... han försöker alltid göra sitt bästa!
och han har som sagt säkert haft inflammationen på en lägre nivå som du skriver då han inte har ngn synlig knöl.

men jag undrar över en sak som du skriver är det verkligen så att när alla leder är förbenade kan spatten bli aktiv igen ? hur då? vad är det som händer då? min veterinär sa till mig att när spatten läkt ut så försvinner smärtorna och de olika följdsjukdomarna av smärtan så att säga . jag vet att en spatt häst aldrig blir frisk , för det har ju skett en förbening i hasleden men smärtfri har jag trott att de blir..?? när väl förbeningen skett??

nu är det dock så att vi har begärt om tillsånd för att gräva ner honom hemma och kommunen kommer ut o tittar i nästa vecka så nu har han inte långt kvar,,, jag har bett om olika tecken och nu har han fått sitt virus problem i båda!!!!!!!! ögonen det har han aldrig tidigare haft .( han har nämligen en återkommande virus sjukdom i höger öga sen 4 års åldern som blommat upp en eller ett par ggr per år) säger väl allt :devil: :cry:

Vad det gäller förbeningarna, en en gång förbenad led drabbas inte av spatten igen, men spatten kan drabba andra leder i hasen. En förbenad has är smärtfri. Det är under den aktiva spatten när inflammationen är igång, och bryter ner glidlederna som hästen har ont. När den väl stannat upp och förbeningen har fått fart brukar hästen vara helt smärtfri.

Nej där måste jag ge dig fel, förbeningen kan luckras upp igen och försvinna. Det finns flera exempel på det, och för de senaste fallen av spatt jag känner till har det skett så. Spatten har blossat upp på samma nivå egen, förbeningen luckrades upp och en spridning skedde till ytterligare en nivå. Men åkomman började i den först angripna nivån, för att sen gå vidare.

Det är därför spatt är en kronisk åkomma, man kan alltså inte anse den utläkt trots att spattknöl har bildats.:crazy:

det måste jag medge var nytt för mig. Men visst det kan säkert hända. Jag har mest fått höra att en en gång förbenad häst är förbenad. Måste höra mig för lite mer om detta känns det som. De nyaste rönen har nog inte nått mig ;) men har alltid förstått det så på alla dessa veterinärer att det förbenade benet är förbenat. Luckras då alla förbeningar upp? Har alltid uppfattat det som om inflammationen förflyttar sig till tidigare oskadade leder runt hasen, inte att samma led drabbas igen...

tack för allt stöd

under veckan så kommer vi att ta bort honom och han begravs i sin hage här hemma på gården :cry:

nu är det då gjort

allt gick nog ganska bra men det var läskigt . vi hade sett ut en plats i hagen och när vi kommit fram till platsen så fick han äta ur en hink och så fick han lugnande jag höll honom när veternären sköt honom, han for bakåt och sen rullade han över på något vis och då stack vet. honom mellan frambenen för att avbloda , jag upplevde en viss stress hos veterinären han skyndade sig för att sticka honom och det var jag inte beredd på... det kändes konstigt att stå och hålla i ett grimskaft i någon slags beredskap för att parera eller så fast han i själva verket inte skulle kunnat tagit sig en meter..när han väl låg ner så väntade jag mig nästan att han skulle resa på huvudet som han gjort så många gånger när jag kommit till honom när han legat ner i hagen, jag satt hos honom tills allt blod runnit ur , veterinären kollade att allt var som det skulle och sen åkte han iväg och där satt jag och grät...bredvid min lilla häst

jag tror det gick fort och jag hoppas att han inte var vid medvetande så att han inte ens hörde skottet

min lilla prins står inte längre och väntar i hagen när jag kommer och det känns oerhört tungt

det som får mig att tro att jag gjorde rätt är väl att han nu mår bra och inte har ont någonstans
men känslor dyker upp som ; skulle han blivit bra? hur länge skulle det tagit ? varför ville jag inte mediciner och behandla? varför sa veterinären att det inte skulle göra någon skillnad ? varför behandlar man bara vissa spatt hästar?var han kanske en sån som skulle velat leva i en hage han kunde verka så nöjd med sitt liv här..OSV..:confused:

det var tungt att sen gå tillbaka till de andra hästarna som undrade vart han tagit vägen och varför han inte kom tillbaka de gnäggade flera gånger under dagen efter honom men nästa dag så hade de slutat vänta ....

än en gång så har det varit ett enormt stöd och en form av terapi att få skriva av sig här! kram till alla

"Lite busig och bockar"........ brukar tyda på att de har jäkligt ont i bakbenen..... Inget bus i det :cry:
Jag hade absolut tagit bort honom. Säljer aldrig en skadad häst eftersom de blir just vandringspokaler.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 863
Senast: Linda_A
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 474
Senast: MiaMia
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 401
Senast: Karminnie
·
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 372
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama