happy lady

Trådstartare
min älskling har spatt
den diagnosticerades första gången på våren då han skulle fylla 4 och sedan dess har jag alltid ridit med det i åtanke nu är han 8 och vi har precis varit på en ny utredning då konstaterades det att hans mellersta led vuxit ihop och att hans understa led var aktiv (båda bak) han har även inflammationer i bakknäna samt i kotorna fram men trots allt detta är han positiv och vill ut i skogen... jag har fått intyg om att jag får tirangelmärka eller ta bort honom han är försäkrad för 20 i gamla a1 så det är inte mycket pengar det handlar om men jag vet inte ut eller in!! lider han? hur länge ska han gå på medicin? ( han får nu ngt anti inflammatioriskt men det har ingen spec effekt på hans rörelser) ska han få gå kvar och bara vara en sällskapshäst? ( det blir dock dyrt..)vad händer om inte jag har råd att ha honom kvar ? blir han en vandringspokal bland mindre seriösa köpare han är nämligen lite busig gillar att bocka och så...? ingen kan säga hur länge han ska ha ont för det har han , han vill inte sätta större belastning på spec höger bak och har alltid varit en stel individ. en sak som ytterligare talar för an avlivning är en återkommande ögon skada som kräver medicinering under längre tid dock verkar detta inte bekomma honom speciellt mycket

finns det ngn som har erfarenhet av liknande situation?

när jag ser honom så vill jag ha honom kvar i livet men när jag pratar och skriver om honom så blir min syn mer rationell men bara tanken på att ta bort honom får mig att må illa! han ser jätte fin ut och han ser inte sjuk ut alls !!

Sv: spatt

å vad jag tycker synd om dig nu. Jag har varit i samma läge. hon var 10år men i psyket var hon3 år gladare häst har jag aldrig haft, vi slog alla unghästar i bus och snabbhet hon var helt otrolig.. MEN hade spatt på bakbenet. hon var stel när man börja rida men sen efter 10min så var hon mjuk och fin.. men hon hade ju ont så jag kunde inte göra så mycket med henne när ja tog ut henne för att rida och hon älskade att ut och röra på sig men jag var tvungen att begränsa henne hela tiden.
när vi undersökte henne dömde veterinären ut henne oftast så går det inte bort och bara obehag för hästen när man ska medicinera och det finns alltid där oavsätt vad man gör. det min veterinär tyckte var konstigt att man inte kunde känna spattet med handen.
jag tänkte som du ska ja ha kvar henne och låta henne gå i hagen och bara stå och titta på när alla andra är ute och har kul och vara stel och bara massa mediciner för att klara av att bara "vara".

Ett jobbigre beslut har jag aldrig varit med om i hela mitt liv.. hon såg ju friks ut och var så himla pigg.. jag var tvungen att bortse från mina behov och se hennes och att bara stå i hagen, det var inget liv för henne hon skulle bli deppad av det, så jag avlivade henne.. jag vet inte om jag gjorde rätt eller fel kommer jag aldrig veta men hon är otroligt saknad av mig.. hon var min bästa vän.

tror inte att någon kan hjälpa dig för du har all fakta och det är ditt beslut du känner hästen.

tack för ditt svar, man kan inte se hans spatt heller, han ser hel fin ut i alla benen! han vill oxå ut i skogen men tycker det är jobbigt efter en stund . nu är den nederta leden i och för sig aktiv så det har ju blivit värre igen.. han vill inte galoppera i höger och går o fuskar lite.. men ut vill han...jag är orolig för hur lång tid detta kommer att ta nu får han ont för att han avlastar sig i fram vilket resulterar i infl i kotorna. hur ont gör det? kan man bara låta honom gå utan mediciner ?är inte det elakt ?ska han gå länge på antiinflammatoriskt så är väl inte det heller så bra...?:confused:

jag blir galen av allt detta

jag har dock sagt att jag inte vill cortison behandla etc men det kanske är fel? nu har jag fått ett intyg om att jag får triangelmärka eller ta bort honom men jag vet inte vilket som är det rätta en cortison behnadling vad kostar det och blir de "bra" eller bara tillfälligt bättre vad gör eg. cortisonet?

jag blir så ledsen när ja läser hur du har det.. vet precis hur det känns man är helt kluven..:(

dom på kliniken dömde ju ut henne totalt .. dom får ju inte säga vad dom tycker man ska göra utan bara lägga upp allternativen. medicinera vilket han sa till mig är bara nåt tillfälligt för min häst..vad jag kommer ihåg så lindrig spatt kan läka ut av sig själv när hästen får vila eller lätt arbete och då kan man behandla.
Han sa att operation finns också men hästen blir oftast inte bra och får inte röra sig nånting, han tyckte att hästen mår oftast sämre och det tar flera månader innan det är bra om det blir bra. jag ville göra allt för henne men jag ville inte utsätta henne för massa mer lidande än vad hon redan hade.

har du prata med veterinären och frågat vad dom rekomenderar för din häst?
här är en länk som jag har sparat som du kanske vill läsa det är lite allmänt om spatt
http://user.tninet.se/~xvj408j/spatt.htm

jag har nu ringt veterinären o frågat lite mer eftersom jag blir lite vimsig på kliniken...
om jag ska se krasst på saken så blir det minst "problem" genom att avliva honom ,
veterinären tyckte att det skulle han göra om det var hans häst... då han förmodligen har ganska ont utan mediciner..kotledsinflammationer etc. kommer ju att spöka så länge han har ont av spatten och det kan man aldrig säga hur lång tid det tar innan den är helt utläkt!:cry: en riktig ridhäst kommer han aldrig att bli , möjligen så blir han så pass bra att han kan ridas ett par gånger i veckan och då vet man inte hur lång tid det tar innan det går utan medicin vill säga.. och jag vill ju inte lura mig själv jag är rädd för att jag gör det ...men det känns orimligt att kosta på behandling och mediciner om prognosen är så dålig...:cry: det har ju som sagt hållit på sen han var fyra och nu är han åtta...

usch det är det värsta beslut man kan ta .. jag ångrar mig jag tror att hon ville kämpa på mer eller jag vet att hon ville pga av att avlingen gick som den gick! men jag vet även att hon inte skulle kunna få ett värdigt liv som hon behövde så på de sättet ångrar jag ingenting.
det är ju en kostnadsfråga och hur mycket man tror hästen orkar med :confused:
vill aldrig vara i den där situtationen igen.. i januari är det 1år sedan jag tog bort min tjej.. men jag tröstar mig med att ja har hennes son kvar som är en kompia av henne

det är just det som jag känner när jag se på honom att han villn og lite till... men är det jag eller han?? hur gick det med avlivningen vad gjorde du ? jag har läst en del här om bult eller injektion men jag vet inte riktigt bult låter nog bäst tror jag ....

jag har tagit bort en häst sen tidigare och då sköt vi vilket jag tyckte var bäst för hästen.. men det var ju inte trevlig för mig med tanke på att man måste ju tömma på blod å så men jag vill att det ska gå fort för hästen och inte tänka på mig så mycket.. så det var de jag ville med stoet också men hon var så annorlunda.. hon var så pigg så då ville jag ha en lugnande spruta först men min veterinär ville helst inte avliva med bult.. så jag kolla upp med injektion och flera förklarade för mig att hon skulle först få lugnande och sedan avlivningsvätskan och då tar det sekund och hon skulle vara "borta" och det jag sa att jag absolut ville var att hon skulle försvinna på en gång och då svara dom med att medlet har blivit starkare och mycket bättre än förr och det går otroligt fort och dom lider ingenting.

efter mycket om och men och tanke på henne om hon blev nervös för hon kände av mig direkt om jag var ledsen så bestämde jag mig för injektion.
som jag misstänkte så var hon upprörd för att hon kände av mig, så då kändes det bra.
hon fick lugnande och sedan den andra sprutan hon fall ihop direkt men "försvann" inte utan dom hamnar i koma till vätskan har pumpats runt i hela kroppen.. vilket tog hur lång tid som helst, vilket jag blev helt chocka över för de hade hon inte berättat när ja fråga hur allt går till och förklarat för henne hur jag ville att det skulle ske.

det tog 15-20min min häst hon fick tre sprutor hon fick lika mycke som en ardenner skulle ha fått och hon var en islandshäst.. där av vet jag att hon hade velat kämpa för hon var en kämpe.. men aldrig mer injektion.

men det är ju en smak sak enligt veterinären så led hon inte utan bara koma tills hon somnade in. Min pappa som ville vara med tyckte att det var skönt för man fick ett avslut sitta med henne. men för mig var de det värsta jag varit med om

ja det låter ju som om bult är det som blir bäst för vår del :cry: för nu har jag nästan bestämt mig....jag tänker att jag gjort vad jag kunnat för honom nu i snart sju år har jag haft honom och han har aldrig ridits fullt ut, o han älskar att vara nummer ett så det blir svårt att bara låta honom gå o skrota i hagen plus all osäkerhet kring hur han mår etc, men jag går fortfarande o hoppas på ngt tecken....försöker se vad han vill men nu får han medicin o är ju lite gladare men hur blir det sen o hur mår han om han måste stå på medicin en längre tid?:confused:

happy lady skrev:
min älskling har spatt
den diagnosticerades första gången på våren då han skulle fylla 4 och sedan dess har jag alltid ridit med det i åtanke nu är han 8 och vi har precis varit på en ny utredning då konstaterades det att hans mellersta led vuxit ihop och att hans understa led var aktiv (båda bak) han har även inflammationer i bakknäna samt i kotorna fram men trots allt detta är han positiv och vill ut i skogen... jag har fått intyg om att jag får tirangelmärka eller ta bort honom han är försäkrad för 20 i gamla a1 så det är inte mycket pengar det handlar om men jag vet inte ut eller in!! lider han? hur länge ska han gå på medicin? ( han får nu ngt anti inflammatioriskt men det har ingen spec effekt på hans rörelser) ska han få gå kvar och bara vara en sällskapshäst? ( det blir dock dyrt..)vad händer om inte jag har råd att ha honom kvar ? blir han en vandringspokal bland mindre seriösa köpare han är nämligen lite busig gillar att bocka och så...? ingen kan säga hur länge han ska ha ont för det har han , han vill inte sätta större belastning på spec höger bak och har alltid varit en stel individ. en sak som ytterligare talar för an avlivning är en återkommande ögon skada som kräver medicinering under längre tid dock verkar detta inte bekomma honom speciellt mycket

finns det ngn som har erfarenhet av liknande situation?

när jag ser honom så vill jag ha honom kvar i livet men när jag pratar och skriver om honom så blir min syn mer rationell men bara tanken på att ta bort honom får mig att må illa! han ser jätte fin ut och han ser inte sjuk ut alls !!

Det där är jätte hemskt, jag ska också ta bort min häst pga av likande fall, tyvärr är det så att hästar lär sig leva med smärta så jahh troligtvis har han ont, min ponny har ont och har spatt endå leker han i hagen med sina kompisar och ser pigg och glad ut, men dom har inerst inne ont, det är bara att dom till slut inte käner smärtan, Min ponny är försäkrad upp till 50:000 A1. Min ponny är bara 8 år, så det är så hemskt, men jag tar heller bort honom en att han ska gå här och inerst inne ha ont, veterinärena tycker jag gör rätt och mitt försäkringsbolgam ed! :)

tog lite tid innan jag hittade din tråd (innan jag fattade att läsa vidare på den andra spatttråden).
Hur är det med din kille? Ska du ta bort honom?
Hur länge hade han varit dålig denna sväng? och villken typ av vård/medicinering har han fått?
En spatthäst ska ju gärna inte stå helt still, utan ha möjlighet att röra sig, box högst över natten, helst lösdrift.
Hur långt har inflammationen gått, har den stannat av? har han förbenat på övre leder (tidigare drabbade)?
Som sagt är jag ju årets jäkla optimist när det gäller sjuklingar av kronisk sort, har haft det som livsuppgift att ta hem denna typen av hästar och göra dom "friska". Hittils har vi alltid lyckats (peppar peppar ta i trä) att få dom tillbaka till ridningens värld, dock aldrig i syfte att få dom att hålla till tävling el dyl, men som hobbyhästar (inte promendhästar, men inte till hård träning).
Men känner en handfull ponnisar/hästar som folk köpt för en tusenlapp pga av spatt som tävlar i höga klasser o mår bra.
Och jag har inte triangelmärkt en enda häst för spatt, men dock för fram-kotledinflammationer.
Allt beror ju på vad du vill ha din häst till, hur hans ben ser ut på röntgen och hur hans rörelsemönster ser ut. Dvs om han har smärtor eller ej. Detta ser nog du bäst på din egen häst. :) står gärna till tjänst med alla råd jag har att ge om du vill veta.

hallo lintu
han har inte förbenat klart på den mellersta leden som han fick dignosticerad när han skulle fylla fyra (då hade han släpat bak hoven i marken av o till sen jag började rida honom vid tre o vet. trodde först patella eller liknande... sen röntgade vi o fick besked spatt båda bak mest vänster , nu har han fått ett nytt skov sen i somras har han varit mer stel än vanligt o ovillig till att sätta tyngd i bak spec, höger galopp vi röntgade i slutet på november o då visades att höger understa led är aktiv och att vä bak förbenat mellersta leden men inte riktigt klart på höger bak

han är lite halt högerbak före böjprov och reagerar på böjprov på fram benen där har han kotledsinflammationer och knäledsinflammation höger bak

vi har en egen gård o han står på lösdrift jag har givit honom steel joint, glucosamin och en massa annat bra.....massage stretching, ridit väldigt försiktigt o han har aldrig utsatts för ngn press, han har dock skrapat i lite iblan d när han blivit trött och alltid rört sig kortare med höger bak

men nu i efterhand undrar jag om detta varit bra kanske det hade varit bättre attt bara rida på o ge smärtstillande så att processen tagit kortare tid... men det vet man ju inte

jag har fått rådet av min vet att antingen ta bort honom eller helt ställa av honom i till att börja med två månader för att sen försiktigt börja trappa ner på smärttillande o anti inflammatorikt för att han inte ska få magproblem...men jag känner att jag vill inte utsätta honom för mer prövningar det är väl bättre att han får en ny chans i ett annat liv med en bättre kropp, han har ju aldrig varit helt frisk lite krasst men jag vet inte om jag orkar mer...

Senast ändrad:

Förkorta din hästs lidande. Du skriver att han bockar och "busar", att han "fuskar" och inte vill fatta ena galoppen... Allt det här betyder sannolikt att han har ont.

Och en häst blir aldrig "frisk" från spatt. Förbenas en led kan spatten blossa upp i nästa, precis som på din häst.

Så ta nu ditt ansvar och hjälp honom vidare, det förtjänar han.

du kan ju ge upp med gott samvete du har ju iaf försökt...

Framhältor är inte ovanliga när spatten är aktiv, snarare vardagsmat eftersom dom då avlastar sina bakben mera än annars. Samtliga spatthästar som kommit för konvalecens har varit framhalta (pga inflammationer). Därav bör de ställas av i minst två månader. Samtliga inflammationstillstånd i skelett-delar el leder kräver i mina ögon en lång vila. Däremot bör ju en häst med spatt ha mera yta att röra sig på, iom att spatten stelnar vid stillastående vila (box och liten sjukhage). Har stött på många hästar som blivit bättre när man släppt dom i stora hagar.
Att han rör sig ojämnt kan ha med förbeningen att göra, inte nödvändigtvis med smärta. Iom att varje led förbenar sig individuellt på en spatthäst kan deras rörelsemönster variera. Reagerar han på böj bak oxå? Är det skillnad i hans hälta före och efter rörelse? Dvs om du tar en promenad på en halvtimme för hand o sedan springer är han lika halt då?
Massera el stretcha aldrig en inflammerad led, och massera o stretcha den övriga hästen varsamt. Glucosamin, steel joint och djävulsklo är preparat som kan hjälpa på rätt väg.
Om du skulle ha han kvar kräver han ja, en lång vila, upp till ett halvår. Med fri rörelse då. Först behöver han anti-inflammatoriskt, och i vilken dos kan jag inte svara på, min värsta gick på två påsar butta morg o kväll i över en månad innan nertrappning. Därefter släppte vi honom på unghäst bete (han var dock ingen unghäst men behövde röra sig naturligt), och efter ca fem månader skrittade vi igång, och han är numera fullt aktiv ridhäst sen fyra år tillbaka, utan minsta tecken på sin spatt. (det har ingen av de andra jag stött på heller). Däremot kan man ju inte utlova samma resultat på alla hästar. Och inte heller att detta resultat håller i sig. Men det är ju fullt upp till dig o vad du tänkt ha din häst till (många av dom klarar inte av hård träning eller tävling).
Men du kan gott utan dåligt samvete ge upp oxå. Du har ju gett honom chanser. Jag skulle nog inte ge upp om inte hästen har smärta vid hagliv. Men alla har inte den möjligheten heller att ge dom den tid det kan ta. Och visst kan spatten blomma upp igen. Men allt är ett övervägande. Men man bör inte hålla en häst som lider vid liv.

ja det var ju just detta lider han av att gå i hage eller, veterinären sa att"om det vore min häst så skulle jag ta bort honom" prognosen är inte så god...rörelse inskränkningen är likadan hela tiden och han reagerar i höger bak på böj prov pga knäleds inflammationen tror jag..stelheten i hela kroppen har han alltid haft sen han var 3 ungefär. han går nu i stor hage och rör sig ganska mycket han står nu på 3 tabletter värk/antiinflammatorisk o ser betydligt gladare ut än innan (jag har trappat ner dosen från 10 st per dag)

men jag känner nog att risken för återfall o komplikationer under konvalecens tiden gör att jag näst intill bestämt mig för att ta bort honom, han har ju som sagt fått diagnosen redan som 4 åring och ännu inte förbenat sig klart och hur vanligt är det att det går upp i övre leden? vet ngn det? försäkringsbolaget skulle göra en ny koll o sen får vi se:confused: :cry:

mandalaki skrev:
Förkorta din hästs lidande. Du skriver att han bockar och "busar", att han "fuskar" och inte vill fatta ena galoppen... Allt det här betyder sannolikt att han har ont.

Och en häst blir aldrig "frisk" från spatt. Förbenas en led kan spatten blossa upp i nästa, precis som på din häst.

Så ta nu ditt ansvar och hjälp honom vidare, det förtjänar han.
hoppet är väl det sista som överger människan och jag har hört att de kan bli smärtfria bara de är klara med sin förbening det är bara frågan om tid....och nu har han precis som du säger ont det är därför jag känner mig tveksam om hans framtid:confused:

Förbeningen kan ta upp till tie år. Inte ofta det gör det men i vissa fall tar det så pass lång tid innan hasen är helt förbenad, just då om spatten vandrar vidare. Dessa hästar är dock ofta symptomsfria perioder emellan. Dessa hästar är det inte stor vits att rehabilitera eftersom de knappast hinner leva friska alls. Dock är det inte så att när spatten sprider sig (vilket den i en del fall gör, som med din häst)att det nödvändigtvis tar så lång tid innan den delen förbenar sig, om bara inflammationen lägger sig.
Din häst lider ju även av ledinflammationer (vilket är vanligt under aktiv spatt) vilket gör hans liv lite odrägligare. Men får man bukt med samtliga inflammationer så ser man ju vilket utgångsläge man har.
Spatt är ett litet helvete, men inte omöjligt att leva med om man får bukt med det. Dock kräver ju rehabiliteringen av en spatthäst en hel drös kunskap om hästanatomi och hästens egna rörelsemönster. Och tid. Förutsättningen är att man kan medicinera bort smärtan när den finns, och att man lyckas hålla hästen lycklig och glad i sinnet under konvalecensen.

när jag nu sitter på min kammare o tänker tillbaka på tidigare år med min häst så ser jag som du säger att han haft en lång period utan allvarligare symptom. Men han har alltid varit stel i hela kroppen mer eller mindre och alltid tagit kortare steg med höger bak men han har ju aldrig tidigare fått ngn kotledsinflammationer eller dyl utan det har mer varit en lindrigare rörelse störning som att han skrapar i bak foten/fötterna ibland mycket ibland inte alls nu har han dock inte gjort det direkt, utan mer blivit motvillig till att gå fram .

jag kan dock inte släppa tanken på att det borde snart vara klart med förbeningen, men då de övre lederna är helt klara så verkar det ju inte så... har du ngn erfarenhet av dem brukar de klara sig eller ..menar du att alla lederna brukar förbenas på tio år? med tanke på hans ålder 8 och att han antagligen haft det sen han var tre ( röntades först vid fyra) så har det ju snart gått den tiden...

jag har idag kontaktat länsstyrelsen för att kolla möjligheten för att begrava honom hemma när den dagen kommer..

happy lady skrev:
hoppet är väl det sista som överger människan och jag har hört att de kan bli smärtfria bara de är klara med sin förbening det är bara frågan om tid....och nu har han precis som du säger ont det är därför jag känner mig tveksam om hans framtid:confused:

Jag skulle önska att de som tror att spatt är en artros, verkligen läser detta nu. Den största sannolikheten för att en förbening inte sker, beror på att inflammationen antagligen är ganska intensiv/aggrssiv vilket oftast medför smärta av olika grader för hästen. Att jag skriver olika grader beror på vilken individ vi har med att göra, din häst kan vara en sådan som trots smärta biter ihop ändå. Det innebär inte att hästen är smärtbefriad, bara kanske lite mera tålig än vad en annan häst skulle kunna ha varit i samma situation.

Vissa hästar får aldrig en förbening, den sk spattknölen. Det beror på att inflammtion är aktiv fast kanske på en lägre nivå. Precis som Mandalaki skriver kan spatten bli aktiv igen, trots att förbening har skett. Det beror på att spatt är en kronisk åkomma, och läker ALDRIG ut under hela hästens livstid.

Bara rent generellt så kan alltså en spatthäst ha grova symptom under tie års tid. Längre än så tror jag ingen har härdat ut med en spatthäst. Kan krasst säga att en häst som har ont i en period över två månader, trots inflammationshävdande medel, bör man ju överväga avlivning absolut (men för mig är det alltid hästägarens beslut, jag kan bara uttrycka min åsikt). Däremot är en röreslestörning inte alltid tecken på ömhet eller smärta, i synnerhet när det gäller spatthästar. (har varit med på nervundersökningar angående spatthästar i finland var man då med olika elektroniska impulser kan mäta smärta och lokalisera den, och hästar med relativt grova rörelseströningar hade ingen smärtkänning av det). Dock bör ju inte en häst med grova rörelseströningar ridas eftersom detta medför en hel del andra åkommor, typ inflammationer i övriga leder. En lindrig rörelsestörning kan hästen gå med om den behandlas korrekt. Stelhet kan även den behandlas med massage och kiropraktik. Har märkt att akupunktur fungerar mycket avslappnande för hästar med rörelsestörningar, varefter man ofta kan se tydligare huruvida störningen i sig är stor eller om det är följderna av den som orsakar stelhet osv. Däremot bör man inte behandla bort det skydd en spatthäst har av sin muskulatur under aktiv spatt.

Och till Boj då... vet inte om du käre moderator ibland lite misstolkar de svar jag kommer med angående spatthästar (känns lite så ibland);) . Har aldrig sagt att dom blir fullt friska, bara symptomsfria. Eller aldrig att spatten läker, bara att den "läker ur" som man kallar det när förbeningen har avstannat och leden stelnat. Eller aldrig påstått att den inte sprider sig, men att med ett visst vaksamt öga kan man till stor del förhindra spatten från att sprida sig vidare i många fall. Sen förespråkar jag bara rehabilitering som en möjlighet till dom som inte vill ge upp och var hästen har en rimlig chans. Inte att alla hästar bör rehabiliteras eller bibehållas för att vara vid liv, utan för att många anser att en spatthäst är dödens bara pga av en diagnos. Spatten är ju trots allt egentligen bara ett samlingsnamn för pålagringar/förbeningar/inflammationer i glidlederna på häst, till följd av olika orsaker, på samma sätt som fång är ett samlingsnamn för sjukdomar med hovbensrotation. Lite krasst uttryckt då. Anser bara att folk som har spatthästar bör få höra och veta även om de fall med god utgång, trots att det då motsäger sig den medicinska expertis många uttrycker. Och jag sammarbetar med kända veterinärer som är av samma åsikt som mig när det gäller rehab-träning o utdömning. Annars hade jag aldrig gett mig in på något så "svartmålat" som rehabiltering av spatthästar.
(jisses vilken roman det blev, sorry;) , men hoppas du lite förstår min infallsvinkel på det hela)

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 863
Senast: Linda_A
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 474
Senast: MiaMia
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 401
Senast: Karminnie
·
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 372
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama