S

suspicius

Hej!
Fick nyligen reda på att hästen som jag är medryttare på "har fått spatt". Hon fick kraftig hälta och vi tog ut veterinär som konstaterade spattknölar på båda bak, vilket tydligen är ganska långt gången spatt. Nu börjar man ju fundera en massa på vad som ska hända i framtiden. Jag har läst lite på internet om själva sjukdomen i leden och att enda sättet att det ska bli bra är att leden växer i hop. Vilket tydligen kan ta ett tag om man inte opererar.
Men sen då, va händer då? Är hästen helt återställd när leden är sammanväxt. Kan den användas på samma sätt som den gjort förut? (Dressyr och hoppning på LB-LA nivå)
Min första tanke var att nu var det kört.. Är det så?
Någon med erfarenhet..

Sv: Spatt

Jag har en häst som är idag 6 år som fick "spatt"-problem, när den var ca 4 år.
Jag fick råden att det är för lite kalk i maten och för hård träning när hästen är för "ung". Bygg upp den långsamt + med lagom vila. Muskler växer bara när de får vila.
Min häst är idag helt återställd, men du får utgå efter din häst.
Det är mitt råd.

Det är nog väldigt individuellt, en del spatt-hästar fungerar bra, andra klarar inte att ansträngas allt för mycket. Viktigt att tänka på med en spatthäst är att den får en ordentlig uppvärmning, det är ännu viktigare med en häst med spatt än en "vanlig" häst.

Min gamla häst klarade efter att han fick spatt inte att hoppa i någon större utsträckning. Någon enstaka gång gick bra, men inte regelbunden träning. Däremot fungerade han utmärkt för promenadridning och lättare dressyrarbete.

Om hästen har spattknölar innebär det att åkomman har varit igång ett tag, knölarna kommer först efter ett tag och visar bla att leden har vuxit ihop. Det innebär inte att hästen är befriad från spatt, det är en kronisk inflammation i hasledens glidytor och kan när som helst blossa upp antingen i en mindre omfattning eller som värsta scenario en väldigt stor och besvärlig omfattning.

Hej!
Vet du om hästen varit på klinik och blivit röntgad? Det är först då det går att se omfattningen av ev. spatt.
Jag kan berätta om min häst som blev halt och jag tog ut vet. han sa att min häst hade fått spatt. Han hade enligt min vet. ordentliga spattknölar. Jag visste inte så mycket då utan beställde till på klinik och åkte dit. Den vet. tittade på min häst, sedan på mig och undrade vad jag gjorde där. Min "stallvet." hade sett "spattknölar" på utsidan av benet medan de tydligen alltid sitter på insidan!
Jag vet inte vem som hade rätt, hästen röntgades men någon spatt var det inte!
Om din häst har spatt bör den röntgas så att man ser var spatten sitter. Om jag inte minns fel är spatt lokaliserad till övre ledavdelningen (hög spatt) värre än sk låg spatt. En del hästar kan läka ut spatt, en del kan behöva operation och en del mår bäst av att vandra vidare till de evigt gröna ängarna......
Har för mig att Södertälje Ridskola har/hade en häst med spatt som var hältfri och gick mycket bra i lektionsverksamhet! Så det är mycket som spelar in!!

Hoppas det löser sig för dig!

MVH / Fia

Hej!!

För en massa år sedan hade jag en b-ponny som opererades för spatt, han var då 14 år. Läkningen och igångsättningen efter operationen tog lång tid, men han blev helt återställd. Vi tävlade sedan upp till LA hoppning utan problem. Han blev 32 (!!!!) år!

Som någon tidigare skrev var uppvärmingen mycket viktig men i övrigt var det ingen skillnad mellan den ponnyn eller någon annan...

Ta hästen till en klinik för utredning så fort som möjligt! det är mitt råd till dig!! Lycka till!

Jag vet inte om det här är intressant men du kan ju läsa denna tråden
showthread.php
det handlar om vår häst och allt som hänt hittills med hennes spatt..... ;)

/Carina :eek:

Jag har försökt läsa lite om spatt och har förstått att det bästa är att fortsätta rida en spatthäst, efter man upptäckt att det är spatt, förutsatt att hästen inte har för ont. Sedan när det väl läkt ihop så kan man fortsätta att rida hästen som vanligt, förutsatt att allt gick rätt till när det växte ihop.

Stämmer detta eller har jag fattat fel?

Det är nästan 7 år sedan min häst fått spatt. Och det går i perioder som han är bättre och sämre. Men nu har han varit "bättre" i nästan ett par år.
Det viktiga är som flera sagt är att dom behöver mycket uppvärmning.
Och se till att han rör på sig mycket. Det sämsta du kan göra är att låta hästen stå i boxvila. Försök att ha den ute i hagen så länge det går på dagarna, så den rör på sig hela tiden.
Jag önskar dig lycka till.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 866
Senast: Lavinia
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 347
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 971
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag har en islandshäst som nyligen har konstaterad spatt. Hon är svullen i ena hasen, mycket tydligt halt i trav, även i skritten syns...
Svar
10
· Visningar
6 796
Senast: Invincible
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka