Pillis

Trådstartare
Såg en hästannons där det stod "lytiska och sklerotiska förändringar i mellersta glidleden i båda haslederna bak" är det spatt de menar? Det menas att hästen inte heller kan användas till avel då man inte borde avla på spatt?

Vilket är synd då hästen hade bra stam

Ligger tråden fel så ber jag om ursäkt och ni får gärna flytta den

Skleros är en ökad bentäthet, spatt innebär en kronisk inflammation i området som i sin tur bryter ner glileden. Glidleden är ju lite mjukare i normala fall, men har genom ökad belastning blivit hårdare. Om det sedan skulle ge en ökad risk för spatt känner jag inte till, det får någon mer påläst svara på. Men jag tolkar det som att någon slags påvisan i rörelse schemat finns genom att man fällt in lytisk också.

Liknande trådar

• Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 998
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 223
Senast: Bison
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 364
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 667
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Valp 2025