Spatt eller pålagringar?

noble art

Trådstartare
Ja, vad är skillnaden, eller är det samma sak? Vad är "bäst" pålagringar fram eller bak för bäst ridbarhet? Kommer ej att hoppa(det sitter bak på denne), men ska man vara försiktig med att klättra oxå? Vad ska man tänka vad gällande underlag? Hårt? Mjukt?
Barfota eller skor? Annat?

Sv: Spatt eller pålagringar?

Tror inte det går att svara på egentligen. Veterinären kan avgöra hur de ser ut, vilken grad och utifrån det även se vad hästen kan förväntas klara av. Pålagringar kan se olika ut och det är individuellt vad hästen klarar...det man ska ha i åtanke är att många hästar "mörkar" smärta och obehag, har själv haft en som inte visade ett dugg...han gjorde det jag bad om, helt enkelt. Var bara en magkänsla som gjorde att jag ville ha honom utredd och det visade sig vara grava pålagringar (grad 3) och han blev utdömd...

Spatt har jag inte erfarenhet av...

Min förra häst fick pålagringar i hf samt spatt i bägge bakbenen. Veterinären sa att om det "bara" hade varit spatt så hade det inte varit några problem för det skulle läka ut men pålagringarna OCH spatt ihop....
Tyvärr fick jag ta bort honom....

Spatt är snarast motsatsen till pålagringar, att lederna bryts ner.

Ja först bryts glidled en/erna ner, därefter skapas en sk pålagring som i ett senare skede kan ses som en knöl i hasledshöjd. Sk spattknöl.

Endast ett förtydligande, då det endast räknas som spatt när glidlederna påverkas.

Ja först bryts glidled en/erna ner, därefter skapas en sk pålagring som i ett senare skede kan ses som en knöl i hasledshöjd. Sk spattknöl.

Endast ett förtydligande, då det endast räknas som spatt när glidlederna påverkas.

Sitter och filosoferar lite för att invänta det inre lugnet. Kan det vara så att av en eller annan orsak överbelastas en ledyta som primärt leder till att ledbrosket bryts ner. När ledbrosket är nedbrutet (eller avsprängt) så sker en primär kontakt mellan 2 benhinnor. När detta sker startar en förbeningsprocess som secundärt leder till att vi får en förbening i ledytan och en numera förbenad sammanväxt led helt utan glidfas med ledbrosk och ledvätska.

Kan det vara så enkelt???

Processen torde i så fall vara individullt mer eller mindre smärtsam men i slutändan leda till en sammanväxt "stum led" .

Senast ändrad:

Innebär det att man får spatt först och sen blir det pålagringar? Eller kan pålagringar komma ändå?
Mer info om pålagringar tas tacksamt emot då jag funderar på att ta hand om en häst med pålagringar bak ( undrar om det inte var så att han är opererad för spatt?? Och detta gav pålagringar, ska fråga!)

Ingen pålagring kan ske i området förrän inflammationen har avstannat, pålagringen i sig är ett sätt för kroppen att läka det som är angripet/nedbrutet.

Sitter och filosoferar lite för att invänta det inre lugnet. Kan det vara så att av en eller annan orsak överbelastas en ledyta som primärt leder till att ledbrosket bryts ner. När ledbrosket är nedbrutet (eller avsprängt) så sker en primär kontakt mellan 2 benhinnor. När detta sker startar en förbeningsprocess som secundärt leder till att vi får en förbening i ledytan och en numera förbenad sammanväxt led helt utan glidfas med ledbrosk och ledvätska.

Kan det vara så enkelt???

Processen torde i så fall vara individullt mer eller mindre smärtsam men i slutändan leda till en sammanväxt "stum led" .

Vad som orsakar spatt kan vara väldigt ollika faktiskt, det behöver inte ens vara så att glidleden överbelastas utan spatt kan också vara ärftligt om ä inte i rakt nedstigande led så genetiskt. Förr sa man att spatt kunde bero på dålig uppfödning, så enkelt är det inte har det ju visat sig, många faktorer spelar in.

För vissa individer som får spatt märks det inte ens på, utan upptäcks det så kan det ha handlat om annan rutin undersökning. För andra påverkas i allra högsta grad, men grava smärtor som följd.

Spatt är ju en kronisk inflammation, vilket innebär att även om en pålagring sker i området, så kan även den utsättas för en inflammation med nedbrytning som följd om spatten återigen aktiveras.

Man har gjort studier på Island hos unga unga oinridna hästar, även dessa visade spatt i samma utsträckning som ridna hästar som studerades i samma studie.

Tack för bra svar!
Jag får en känsla av att prognosen är bättre om pålagringarna sitter bak än fram, har jag fel? Ska ta reda på idag VAR de sitter bak.
Förutom lång uppvärmning, mkt skritt, även skritt veckor emellanåt, vad ska man tänka på mer? Underlag? Böjda spår? Hjälper glykosamin? Nypon? Eller det kanske det inte gör då felet är liksom skelett som ej går att påverka?

Spatt är ju en kronisk inflammation, vilket innebär att även om en pålagring sker i området, så kan även den utsättas för en inflammation med nedbrytning som följd om spatten återigen aktiveras.

Så spatt kommer o går, men pålagringarna sitter där de sitter o blir ej värre? Alltså det beror på graden av pålagringar hur mkt hästen klarar, och har den tex grad 1 så blir det inte värre, men allt beror på hur o var pålagringarna sitter o hut ridningen påverkar?
Pålagringar är alltså ett tillstånd o spatt en sjukdom? Flummar lite nu, hoppas du fattar!!

Så spatt kommer o går, men pålagringarna sitter där de sitter o blir ej värre? Alltså det beror på graden av pålagringar hur mkt hästen klarar, och har den tex grad 1 så blir det inte värre, men allt beror på hur o var pålagringarna sitter o hut ridningen påverkar?
Pålagringar är alltså ett tillstånd o spatt en sjukdom? Flummar lite nu, hoppas du fattar!!

En pålagring är en sjuklig förändring i en led, det är ärrvävnad som förkalkas om man ska göra en kort och enkel beskrivning.

Det påstås att om pålagringen uppkommer pga ledbrosket har blivit skadat så kan prognosen för en sådan häst vara dålig. Men OBS att detta är för mig endast hörsägen från EN veterinär, men pålagring kan ju uppstå även av andra orsaker och förändringar i hästen leder lär ju inte heller vara särskilt ovanliga som jag har förstått. Och detta utan att många hästar ens känner av det, så på något sätt så kan man kanske likna detta vid spatt med en skillnad. Spatt kan bara uppstå i bakbenen, då det är hasledens glidyta som drabbas.

Hyalonsyra finns naturligt i kroppens leder, vid en förändring som ovan så minskar detta och leden blir ju stelare. Så jag skulle pröva att ge detta till hästar med pålagringar, spatt etc.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 966
Senast: Lavinia
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 994
Senast: Sesca
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
4 344
Senast: Ida94
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 293
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka