Spatt behandling med Teldrin (tendrin?)

D

Des_e

Min 9-årige valacks spatt har det tyvärr inte hänt något med under ett år och nu ska jag testa injicera ett medel som heter Teldrin (kan vara tendrin) under tio dagar. Det kan tydligen hjälpa. Är det någon som har någon erfarenhet av det? Är det någon som har erfarenhet av operation av spatt? Jag testar vad som helst i det här läget då han trots allt är pigg och glad och gärna springer...


/Des (perat)
 
Sv: Spatt behandling med Teldrin (tendrin?)

Tildren? Tror att det heter så.

Fråga jen80, Hon gav sin häst det medlet. Eller ännu bättre, fråga din veterinär precis om vad som kan hända, biverkningar osv!

Lycka till!
 
Sv: Spatt behandling med Teldrin (tendrin?)

Precis som C_L skrev så gav jag min häst Tildren i början av Maj. 3 veckor senare fick jag avliva henne, då hon blev knalldålig av alla biverkningarna.

Det är Många som har blivit mycket hjälpta av medicinen, få har fått så många biverkningar som Favina fick (enligt vet. var hon en av de första i sverige - som i sin tur fått det beskedet från SLU, tror jag det var, samt från läkemedelsföretaget i Frankrike). De flesta funkar det på, många med mycket bra resultat. men som sagt, det finns en baksida med medicinen också....och den är trots allt viktig att känna till.

Favina hade spatt när jag fick henne, men hade inte blivit behandlad för det tydligen. Vi vet alltså inte hur länge hon gått med det (minst sen -99, enligt vet.intyg) och hennes spatt var jättesvår att få i någorlunda skick. Provade därför Tildren då inget annat funkade, och det slog ut henne fullständigt... :(
Innan du får behandling med Tildren, så kolla med försäkringsbolaget om att det är OK. Det är Svindyrt att behandla med (jag betalade 4709:- + moms, fick det via dropp) och man brukar ge fler behandlingar. Mitt förs.bolaget fick ett mindre spel och ringde veterinären och frågade om medicinen....men gick efter mkt om och men med på att betala det. En liten tanke bara, så du inte står där sen och får betala hela kalaset själv...

Jag kan bara prata för mig själv, men jag hade Inte behandlat med medicinen - mycket för att jag sett baksidan av det hela (vilket inte var speciellt kul....det resulterade i inläggning på kliniken, blev utdömd 3 dagar senare).
Tänk noga igenom det, och fråga vet. om det inte finns Något annat att göra eller behandla med...

Hur har din häst behandlats hitentills?

PM´a gärna om du undrar något.

/Jenny - som inte vill skrämmas men ändå visa baksidan av allt....
 
Sv: Spatt behandling med Teldrin (tendrin?)

Vet två hästar som nyligen behandlats med Tildren - inga läskiga biverkningar (tack och lov!) men det är för tidigt ännu för att säga om det hjälpt. Man har valt att våga chansa och behandla dem då det inte finns mycket kvar att prova.
 
Sv: Spatt behandling med Teldrin (tendrin?)

Tack för svar. Jag har redan varit och köpt tildren på apoteket (2400 kr), en nätt liten summa. Ska ringa annan veterinär idag och fråga om verkningar och biverkningar då jag känner att jag inte fått nog av info från Mälarkliniken. Har bokat in besök på Strömsholm också för en second opinion om en månad. Frågan är om jag vågar mig på tildren-behandlingen innan dess...Försäkringsfrågan får jag lösa, nu vill jag att han ska sluta ha ont!

Han har spatt i båda bakbenen men det är främst vänster bak som det gör ont i och är mest utvecklat i. Under ett år har han blivit sprutad fyra gånger i lederna. Sedan har spatten lett till kotledsinflammation på först höger fram sedan vänster fram då han avlastar det onda där, plus att han tidigare (innan jag visste att det var spatt) faktiskt avlastade så att det var ryggen han hade ont i, dvs ingen hälta.

Med det vill jag uppmana alla att ALLTID kolla med veterinär för man kan aldrig helt säkert veta var det onda ursprunglingen kommer ifrån!
 
Sv: Spatt behandling med Teldrin (tendrin?)

Hästarna som behandlats är fortfarande OK kan jag meddela. Den ena har strålbenshälta och den andra kotledsinflammation. Om Tildren inte fungerar på dessa hästar kommer de antagligen att avlivas - jag håller tummarna! Ägaren tyckte att det var värt att testa som en sista utväg eftersom inget annat fungerat.

Återkom gärna med rapport så vi får veta hur det går för din pålle.
 
Sv: Spatt behandling med Teldrin (tendrin?)

hanna_shetland skrev:
Hästarna som behandlats är fortfarande OK kan jag meddela. Den ena har strålbenshälta och den andra kotledsinflammation. Om Tildren inte fungerar på dessa hästar kommer de antagligen att avlivas - jag håller tummarna! Ägaren tyckte att det var värt att testa som en sista utväg eftersom inget annat fungerat.

Återkom gärna med rapport så vi får veta hur det går för din pålle.
Jag får fortfarande ihop det där (vi diskuterade ju det sist också, när det gällde Favina). Tildren är ju en medicin mot Spatt...?! (framförallt mot spatt som upptäckts på tidigt stadie) Är du verkligen helt hundra på att det är Tildren som de behandlas med?? :confused:
 
Sv: Spatt behandling med Teldrin (tendrin?)

Tycker du gör helt rätt som rådfrågar annan vet. om hur det verkar, samt biverkningar... Mina veterinärer hade inte mycket info om medicinen när vi behandlade Favina, nu har vi allihopa lärt oss en hel del mer... :crazy:
Tycker veterinären att det är värt att chansa med Tildren tycker jag helt klart att du ska prova, men som jag skrev innan - JAG skulle inte göra det. Men mycket av min åsikt är tack vare allt jag fått vara med om... Många andra spatthästar har blivit kanon av medicinen, ytterst få blir tydligen dåliga. Men risken Finns trots allt att det händer något annat.

Favina blev sprutad 3 gånger, även hon i båda bak. Höger "läkte ut" (som det så vackert kallas..) ganska snabbt, men det fanns lite kvar i vänster. Eftersom hon inte svarade på någon behandling så var sista chansen Tildren.

Med det vill jag uppmana alla att ALLTID kolla med veterinär för man kan aldrig helt säkert veta var det onda ursprunglingen kommer ifrån!
Exakt :bow: :bow:

Jag håller alla tummar för dig och din häst!!
 
Sv: Spatt behandling med Teldrin (tendrin?)

Jag är alldeles 100.

Det är ju inte mitt val utan ägarens som rådfrågade flera veterinärer och första behandlingen är klar, vad jag har förstått så ska det behandlas flera gånger?!?

Många beskriver det som en 'mirakelmedicin', möjligt att det kan fungera mot annat än spatt. Jag blev ju tex rekommenderad att behandla min fångponny med det, vilket jag INTE ville eller ens övervägde.
 
Sv: Spatt behandling med Teldrin (tendrin?)

hanna_shetland skrev:
vad jag har förstått så ska det behandlas flera gånger?!?
Vad jag vet så behandlar man en gång, hjälper det sen så kan man göra det med jämna mellanrum när spatten börjar kännas av igen. Kan gå ett halvår eller ett år mellan behandlingarna, men det är inte som att spruta mot kotledsinflammation direkt...

Japp, det brukar beskrivas som en "mirakelmedicin"....hm....jag håller dock inte med...

Förresten, varför valde du att Inte behandla din fångponny? Om man får fråga...
 
Sv: Spatt behandling med Teldrin (tendrin?)

När jag läste beskrivningen om medicinen (som följer med i asken) så stod det att det var mot spatt plus något mer som jag för mitt liv inte kan komma ihåg...så det är inte exklusivt en spattmedicin alltså.
 
Sv: Spatt behandling med Teldrin (tendrin?)

Okej, då har jag blivit felinformerad :)
Du får gärna kolla upp vad det är mot mer, vore intressant att veta tills det blir diskussion nästa gång.
 
Sv: Spatt behandling med Teldrin (tendrin?)

Då måste jag fråga som oxå sitter med en spatthäst och aldrig har blivit informerad av denna medicin. Ger man den i tidiga stadier av spatt för att få det att sluta växa? Man vill alltså hindra lederna att växa ihop?
Min häst har en form av spatt som sitter utanpå leden, det upptäcktes för ett år sen och jag har pratat med en massa veterinärer och ingen har föreslagit denna medicinen, är den ny lr har jag pratat med "fel" veterinärer. Denna typen av spatt får nämligen INTE växa ihop!
 
Sv: Spatt behandling med Teldrin (tendrin?)

Veterinären föreslog detta som en sista utväg istället för utdömning. Jag har dock ringt för att få mer info om medicinen (som egentligen veterinär måste injicera) och ska ringa tillbaka måndag. Den veterinär som jag ringde igår (som inte hör till kliniken) hade heller aldrig hört talas om tildren, så det verkar inte helt vanligt - frågan är varför...
Jag tänker vänta med tildrenet tills efter besök på Strömsholm.
 
Sv: Spatt behandling med Teldrin (tendrin?)

Självklart får du det. :)

Hästen i fråga var då 25 år gammal och min bästa vän (haft honom sedan jag var 4 år) och jag vågade helt enkelt inte utsätta honom för det med tanke på biverkningarna. Hade det varit en yngre häst kanske jag hade övervägt det. Rätt eller fel, jag valde att inte chansa.

Sen avskräcktes jag när jag läste din tråd tidigare.
 
Senast ändrad:
Sv: Spatt behandling med Teldrin (tendrin?)

HEJ!
Tildren är ett läkemedel som från början gjordes för att behandla människor med benskörhet. Man upptäckte att det hade en mycket bra effekt på hästar med olika former av skelettsjukdomar/skador eller nedbrytning av skelettet tex spatt, strålbenshälta. Du kan läsa mer på www.tildren.com. Jag har 2 hästar som har blivit behandlade och båda blev helt friska och tävlar igen. Lycka till!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 032
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 759
Senast: Jamtland
·
Hundhälsa I somras tog jag hand om en OEB, omplacering. Pigg, frisk och glad, 2 år. Har haft en tuff start i livet med flera olika ägare och...
Svar
2
· Visningar
1 060
Senast: LaMagia
·
Kropp & Själ Jag har en fundering som jag skulle behöva bolla. Remissen för gastric bypassoperation som skickades för ett år sedan har jag nu fått...
11 12 13
Svar
256
· Visningar
20 899
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp