Sv: Spatt behandling med Teldrin (tendrin?)
Precis som C_L skrev så gav jag min häst Tildren i början av Maj. 3 veckor senare fick jag avliva henne, då hon blev knalldålig av alla biverkningarna.
Det är Många som har blivit mycket hjälpta av medicinen, få har fått så många biverkningar som Favina fick (enligt vet. var hon en av de första i sverige - som i sin tur fått det beskedet från SLU, tror jag det var, samt från läkemedelsföretaget i Frankrike). De flesta funkar det på, många med mycket bra resultat. men som sagt, det finns en baksida med medicinen också....och den är trots allt viktig att känna till.
Favina hade spatt när jag fick henne, men hade inte blivit behandlad för det tydligen. Vi vet alltså inte hur länge hon gått med det (minst sen -99, enligt vet.intyg) och hennes spatt var jättesvår att få i någorlunda skick. Provade därför Tildren då inget annat funkade, och det slog ut henne fullständigt...

Innan du får behandling med Tildren, så kolla med försäkringsbolaget om att det är OK. Det är Svindyrt att behandla med (jag betalade 4709:- + moms, fick det via dropp) och man brukar ge fler behandlingar. Mitt förs.bolaget fick ett mindre spel och ringde veterinären och frågade om medicinen....men gick efter mkt om och men med på att betala det. En liten tanke bara, så du inte står där sen och får betala hela kalaset själv...
Jag kan bara prata för mig själv, men jag hade Inte behandlat med medicinen - mycket för att jag sett baksidan av det hela (vilket inte var speciellt kul....det resulterade i inläggning på kliniken, blev utdömd 3 dagar senare).
Tänk noga igenom det, och fråga vet. om det inte finns Något annat att göra eller behandla med...
Hur har din häst behandlats hitentills?
PM´a gärna om du undrar något.
/Jenny - som inte vill skrämmas men ändå visa baksidan av allt....