Sv: Spårsele

Ah, det har jag inte tänkt på. Fast jag tror ärligt talat att min vovve inte skulle bry sig det minsta även om det klämde och spände lite här och var :D

För oss har den funkat bra, men ska prova nomeselen nästa gång.

Jag tror att nomen kan hjälpa hunden att hålla näsan nere. Jag kan bara titta på odågans spårarbete. Det går fort, fort och direkt jag bromsar i kopplet så åker huvudet upp. Y-selen dras ju lite bakåt när hon ligger på och "trycker" upp huvudet. När jag köpte nomen så berättade jag i butiken hur hon spårar och de tyckte absolut att jag skulle prova nome. Funkar det inte så ska den ju användas till drag också :D

Vi åker hem nästa vecka på måndag, då kan jag prova spåra i nomen och rapportera om hur det gått :)

Jag har en hemmagjord bötchersele till Rover. Fick tips här om att den kunde hjälpa honom få ner nosen när han spårar och det fungerar oerhört bra.

Jag har också beställt en nomesele från non-stop. Hoppas verkligen att den passar och sitter bra.

Jag har fram tills nu använt en hurtta y-sele, men den hamnar snett på honom och drar, som flera nämnt, upp huvudet på honom. Dumt på en hund som hellre söker än spårar :angel:

KL

Till er som använder bötcher. Jag har aldrig själv testat, bara sett det användas IRL en gång. Men blir det inte väldigt fel för hundens kropp om den drar i selen? Var hamnar trycket?

Ja det känns så jäklans dumt att ha en sele som drar upp huvudet på hunden när den ska ner med det i spåret, jag får väl vackert öppna min fattiga stundentplånbok och köpa hunden en nomesele ;). tack för alla svar!

Ok, inte aktuellt för oss då. Tror det rimmar dåligt med en hund som ligger på som en besatt. Jag kanske skulle tillkallat exorcist istället för en spårcoatch ;).

KL

Idag kom nya selen och den sitter så bra så jag blir rörd! Så imorgon ska vi ut och spåra på morgonen :love:

Lycka till, håller tummarna för att det går bra! :)
Hade ungefär samma bekymmer med min innan (eller fortfarande ;) ) och med nomesele så går det mycket bättre, inte samma hets och upp med huvudet och lintrassel.

Det bådar ju verkligen gott!

Kl

Hoppas det funkar bra för dig Disen! Du får ge oss en update :).

Så roligt att höra :D. BTW, bjuder inte Småland till buketräff snart? ;) Vi ska upp i era trakter och tävla snart.

Ravishing, uppdatering kommer imorgon :)

Senast ändrad:

Så roligt! Då syns vi :). Jag är den lilla tjejen med den stora glada Mallen :D

Atthehedge
Bockar djupt :)

Lycka till, håller tummarna för att det går bra! :)
Hade ungefär samma bekymmer med min innan (eller fortfarande ;) ) och med nomesele så går det mycket bättre, inte samma hets och upp med huvudet och lintrassel.

Nu blir jag mer och mer övertygad om att nomeselen kommer att göra underverk för vårt spårarbete. Hundkräket har exakt de där fasonerna, bråttom bråttom, spårtapp för att det går för fort och ett enda lintrassel, även om hon går i koppel i spåret ;)

Liknande trådar

R
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
806
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
924
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 400
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
372
Senast: alex.ha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka