Ravishing

Trådstartare
Vad har ni för sele på hunden när ni spårar? Har en y-sele från Hurtta som jag funderar på att byta ut, funderar dock på vilken modell.

Fördelar, nackdelar med olika modeller?

Sv: Spårsele

Camaro spårar i en sån vanlig spårsele (vet inte vad modellen heter men den traditionella liksom) och Ila spårar för tillfället i en bötchersele.
Anledningen till att Ila har en sådan är för att hon är för het i spåret och behöver hjälp med att få ner nosen.

Men om man inte har några speciella problem i spåret kan det väl knappast spela roll..

Jag spårar i Björkis nomesele, och sen jag bytte till den från y-sele så har vi fått fantastiska framsteg i spåret, känns verkligen som att Lyxa kan jobba friare i den och komma närmre med backen i den :bow:.

Delvis kl

Håller med ovanstående.
Har provat H-sele (vanliga), men där upplever jag att selen är ivägen, y-sele tycker jag fungerar bra men nomeselen är överlägset bäst! Där får hunden full rörelsefrihet och liten risk att den trasslar in sig i linan eftersom den fästes ända bak på svansroten!

Det var lite detta jag trodde, bara som du och MosterMia säger... att hundarna spårar bättre i Nomesele. Har hört det från ganska många håll och i och med det är det väl bara att börja spara...

För mig är det nomesele som gäller.
Jag har använt Bötcher till 1 "färsk" hund som bara ville rusa iväg, men när hon lärde sig ett mer sansat tempo bytte jag till nomesele.

Mandy sparar IPO spar med bötchersele och 'skogs spar' med en y-sele. Jag borjade med bötchersele darfor att hon rusade pa och for att den var sa rosa och sot.:p Hon anvander sele till spar, "search" (vi hittar avlopps lackor) och "bite work" och jag tycker om att ha olika selar till de olika bara sa att hon har en klar forstaelse vad jag vill att hon ska gjora redan nar "kladerna" kommer pa.

kl.
Vi har också en nomesele och det är enorm skillnad från när vi spårade med y-selen till från när vi spårar med nomeselen så jag sällar mig till skalan som tycker dom är kanon! :)

Billy har en vanlig spårsele, men jag har funderat lite på en nomesele.

Fördelarna med den selen vi har nu är att den är så himla lätt och smidigt att ta av och på, vilket är viktigt för oss just nu eftersom vi (eller i alla fall den fyrbenta av oss) ibland har svårt att sluta spåra. Arbetskläderna behöver därför åka av snabbt när spåret är klart. Jag tycker också att den är väldigt tydlig och synlig, vilket är bra när hunden är liten och försvinner i blåbärsriset :angel:

Kl

Kelpien spårar i en björkis/nome-sele, och jag skulle inte kunna tänka mig något annat!

Jappen spårar i en soft-sele, hade gärna haft en nomesele till honom med, men har inte hittat någon prisvärd i hans strl..

Jag tycker nomeselen är busenkel och lätt att få av snabbt, tar bara tag bakifrån och drar hela vägen fram över huvudet, hunden lär sig snabbt att ta två steg bakåt och tadaaa! selen är av ;)

Det var lite detta jag trodde, bara som du och MosterMia säger... att hundarna spårar bättre i Nomesele. Har hört det från ganska många håll och i och med det är det väl bara att börja spara...

Jag upplever inte att nomeselarna är nämnvärt mycket dyrare än tex hurttas y-selar. Tror jag gav strax under 300:- för mina (styck), men då är de inte måttbeställda utan provade ut selar i affären i storlekar som redan fanns.

Det förstår.
Men jag tänker också att det kan vara svårt att hitta en bra (snygg och inte svindyr) nomesele till en liten hund?
Å andra sidan så spårar vi inte på någon nämnvärd hög nivå alls. Och vi fokuserar bara på viltspår, och Billy klarar av det alldeles galant i sin nuvarande sele. :)

Jag kör också med nomesele på flatten, tycker precis som ovanstående att han kan jobba friare och komma längre ner i spåret med den. Plus att vi slipper trassel med lina runt benen!

Basseten däremot har Hurttas y-sele och till han funkar den bra, men han varken drar, slår eller trasslar in sig (utan går så lååångsamt och metodiskt att det är lite tråkigt) så då funkar den de gånger vi väl spårar.

Jag har en björkis nomesele och en Limex nomesele, den sistnämnda gav jag under 300:- för, såg den i en annan djuraffär häromdagen som ligger normalt i pris och där låg den också runt 250-300:-

Ziva och jag spårar också i nomesele men oavsett modell så är det viktigt att den sitter rätt och bra på hunden.;) Zivas första nomesele var en gnutta för bred och lång så de banden som ska gå längs med bröstkorgen bakåt innan de möts över svansroten hamnade istället i ljumsken på henne - tro sjutton att det var svårt att spåra när selen klämde henne om midjan hela tiden:angel:

Jag har nomesele till odågan, som iofs inte är använd än eftersom hon haft semester ;)

Jag har Non-stop selen på henne, eftersom Björkis är lite svår att få att sitta bra på rottis om man inte måttbeställer och det hade jag inte tid med ;)

Det ska bli spännande att se om det blir någon skillnad på hennes spårande i nomesele istället för y-selen.

Jag har ingen sån i dagsläget, men jag kommer att köpa en snart, en dragsele så att linan alltid befinner sig bakom hunden och inte riskerar att trassla in sig om hunden ringar eller trampar där det är mycket sly. De jag känner som gått över till dragselar verkar nöjda. Så mycket tid som ägnats åt att trassla lös hundarna mitt i spåret *suck*
Modellen på dragselen jag tänker på heter Nome, där har du färspunkten bakom hundens svansrot.

Har en riktigt billig, enkel grej. Den går att ha både med spännet på ryggen och under magen. Jättepraktisk!

5446.jpg

Skulle kunna prova vår nomesele, har inte alls tänkt på att använda den till annat än drag.

Senast ändrad:

Just det, en såndär har min träningskompis...

Det jag upplever med Y-selen är att den trycker lite högt upp fram på bröstet, vilket jag tycker verkar leda till att det blir svårare att få ner nosen djupt...

Liknande trådar

Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
691
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Bara för att jag längtar tills de kommer hem en valp och smått handlar på mig en del saker. Så kanske de vore kul och se vad ni andra...
2
Svar
24
· Visningar
1 851
Senast: Lyan
·
Övr. Hund Hundägare nuförtiden ringer veterinären för hunden ätit några tomater, riskakor eller chips och åker raka vägen och kräker hunden om den...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
5 512
Senast: monster1
·
Övr. Hund Japp. Det är praktiskt med en enfärgad kull, då kan alla valpköpare få välja namn och trots det spara urvalet till veterinärbesiktningen :)
5 6 7
Svar
126
· Visningar
2 383
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka