Spårning av skadeskjutet djur!

Sv: Spårning av skadeskjutet djur!

Jag började det där med de olika selarna av praktiska skäl, då jag hade en speciell ryggsäck för jaktändamål och en till Brukshundklubben och efter att ha glömt att packa ner selen några gånger så köpte jag en till, så att båda väskorna var kompletta. Om det spelade henne någon roll vet jag inte egentligen.
Under den period när jag utbildade henne till bevakningshund spårade jag inte vilt, men jag vet inte om det hade stört. Hon verkade inte heller ha någon tendens till att vilja "byta" spår när man väl påbörjat ett.

Förutom spår så körde vi lite agility, lydnad (inte kul) och även sök (jättekul).

Fraggel_Tess skrev:
Visste du inte det :angel: Några av jägarna med denna åsikt har dock ändrats sig. :D

Det där är ju tyvärr en vanlig uppfattning bland jägare. Ungefär som när en del tror att katter som får mat inte jagar möss.

Fraggel_Tess skrev:
Vi har gjort så med våra hundar som du beskriver. Och så har det även tränats med blodspår och klövsläpa. Fast många jägare är emot att våra hundar har bott/bor inomhus och inte i hundgård. De säger att de tappar instinkten men konstigt nog är det oss de ringer till när de behöver hjälp :angel:

Det där är en så himla GAMMAL åsikt, jag förstår inte de som säger sånt. Det mest klassiska är ju gråhundar som står ute i hundgården året om, oftast ensamma, och inför jakt får mindre mat för att vara extra hungriga och jaktbenägna. :crazy:

Vår jakthund är en riktig familjemedlem, jag tränar t o m agility med henne och ändå sköter hon sig exemplariskt i skogen. (Vildsvin är dock riktigt läskiga, tycker hon.. ;) ) varför skulle de tappa motivationen för att de får vara en medlem i flocken? Och att de skulle tappa instinkten är ju det dummaste jag hört... :D Jaktinstinkten har ju hundarna som avlats för det inte tappat sedan de var vargar. :smirk:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 558
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
939
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
2 938
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 870
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar